Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Mens en Samenleving

dinsdag 28 mei 2019

09:30 - 16:50
Locatie

Stadhuis Raadszaal, Stadhuisbrug 1

Voorzitter
Voorzitter commissie
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Mens en Samenleving, die wordt gehouden op donderdag 28 mei 2019. Deze vergadering vindt plaats in de raadszaal van het stadhuis. Op de agenda is indicatief het behandeltijdstip opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille. Voor het avonddeel is separaat een agenda gepubliceerd.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda en inventarisatie te bespreken agendapunten
  3. 3

    Het verslag van de openbare commissie Mens en Samenleving van 16 april 2019, ter vaststelling.
    Het verslag van de openbare commissie Mens en Samenleving van 18 april 2019, ter vaststelling.
    Het verslag van de openbare commissie Mens en Samenleving van 7 mei 2019 over Rekenkameronderzoek: ‘Werken aan perspectief', ter vaststelling.

  4. 4.2

    Ter informatie.

  5. 5

    9.40 - 12.10 uur
    Beleidsveld: Werk en Inkomen - wethouder Voortman


    Met het raadsvoorstel wordt de Raad voorgesteld de actieagenda Meedoen en Schuldenvrij vast te stellen waarmee:

    • wordt bijgedragen aan het terugdringen van problematische schulden,
    • recidive voorkomen wordt en
    • bestaande interventies efficiënter en effectiever uitgevoerd kunnen worden.
  6. 6

    12.10 - 13.10 uur
    Beleidsveld: Zorg en maatschappelijke ondersteuning / Welzijn / Volksgezondheid - wethouder Van Ooijen / wethouder Everhardt


    Geagendeerd door H. Bakker ( D66), E. Oosters (Student & Starter), J. van der Heijden (GroenLinks), R. Streefland (ChristenUnie), T. Meerding ( VVD)
    Naar aanleiding van de Raadsinformatiebijenkomst over Studentenzorg (d.d 7 maart 2018) willen de fracties van Student & Starter, GroenLinks, ChristenUnie, D66 en VVD graag de volgende onderwerpen bespreken in de commissievergadering:

    1. De agenderende fracties maken zich zorgen over het grote aantal studenten dat in Utrecht woont maar niet staat ingeschreven bij een huisarts. Gevolgen zijn: te late en niet altijd de juiste zorg aan de student, en een relatief hoog aantal bezoeken aan de huisartsenpost (wat kostbaar is). De fracties willen in debat met de wethouder over de mogelijke oplossingen om het inschrijvingspercentage onder studenten (en alle nieuwe Utrechters) op korte termijn en structureel te verhogen.
    2. De agenderende fracties zien mogelijkheden om nieuwe Utrechters (met name studenten) beter te informeren over het bestaan van het buurtteam en andere informatie en organisaties (denk bijv. sociaal makelaars, beweegmakelaars) die helpen om een gezonde start te maken in Utrecht. De fracties willen in debat over de mogelijkheden (en concretere plannen) voor een (informatiepunt van het) buurtteam op het Utrecht Science Park, gericht op de behoeften van de buurtbewoners. Ook willen zij in debat over de juiste communicatie met de doelgroep studenten om deze zo beter te bereiken.
    3. In de beantwoording van schriftelijke vragen over de informatievoorziening na verhuizing in Utrecht geeft het college aan dat niet iedereen dezelfde informatiebehoefte heeft als reden om geen aanvullende informatie te verstrekken na inschrijving bij de gemeente. Graag spreken wij met de wethouder over welke verschillende informatiebehoeftes er zijn onder nieuwe Utrechters en met welke kanalen en middelen zij hierin beter bediend kunnen worden.
    4. Ten slotte gaan de fracties ook graag in debat in bredere zin: de zorg voor de student. Wat kunnen gemeentelijke organisaties nog meer doen om de samenwerking tussen alle partners rondom de geestelijke gezondheid van studenten (en jongeren) te stimuleren? Denk hier bijvoorbeeld aan hoe de gemeente studentenverenigingen en andere studentenclubs (bijv. sport) kan ondersteunen in het voorlichten van haar leden over geestelijke gezondheid, gezond leven (drugs/alcohol), het trainen van vertrouwenspersonen en andere manieren om (geestelijke) gezondheid bespreekbaar te maken. De partijen zullen hun zienswijze hierop in het debat inbrengen.
  7. 6.1

  8. 7

    14.00 - 14.30 uur
    Beleidsveld: Volksgezondheid - wethouder Everhardt


    De raad wordt voorgesteld in te stemmen met de zienswijzebrief op de ontwerpbegroting GGDrU, waarin o.a. :

    • herhaald aandacht wordt gevraagd voor de SOA-bestrijding en hulpverlening en het monitoren van de gevolgen van de verhuizing van de spreekuren-punt;
    • om een toelichting wordt gevraagd op de overheadberekening en de oorzaak van de stijging van deze kosten;
    • om sluitende afspraken wordt gevraagd t.a.v. de vrijwaringsbepaling Jeugdgezondheidszorg waarmee voorkomen wordt dat Utrecht meedeelt in de negatieve resultaten op taken die de gemeente niet afneemt.
  9. 8

    14.30 - 15.40 uur
    Beleidsveld: Openbare orde en veiligheid - Burgemeester
    Het raadsvoorstel Zienswijze Voorlopige jaarstukken 2018 Veiligheidsregio Utrecht (8.1), het raadsvoorstel Zienswijze Ontwerp begroting 2020 en actualisatie begroting 2019 Veiligheidsregio Utrecht ( 8.2) en het raadsvoorstel Reactie op Regionaal Beleidsplan Veiligheidsregio Utrecht ( 8.3) worden in een blok besproken.

  10. 8.1

  11. 8.2

    Beleidsveld: Openbare orde en veiligheid - Burgemeester


    De actualisatie van de begroting 2019 is o.a. nodig i.v.m. de vorming van de gemeente Vijfheerenlanden.
    De ontwerpbegroting 2020 is gebaseerd op de Kadernota 2020. De stijging van de begroting wordt grotendeels veroorzaakt als gevolg van de loon- en prijsstijging. Verder worden extra kosten gemaakt als gevolg van de invoering van de Omgevingswet en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.

  12. 8.3

    Beleidsveld: Openbare orde en veiligheid - Burgemeester


    Het Ontwerp-regionaal beleidsplan bevat een vertaling van het eerder aan de raden om een reactie voorgelegde risicoprofiel.


    Het college stelt de raad voor de bijgevoegde reactiebrief vast te stellen als resultaat van het overleg tussen de raad en de
    burgemeester over het ontwerp beleidsplan van de Veiligheidsregio Utrecht.
    In de brief wordt namens de raad aangegeven dat :

    • Het niet inzichtelijk is welke ambities, doelstellingen en ontwikkelingen als noodzakelijk of als wenselijk worden gezien. Noch is inzichtelijk of het principe 'nieuw voor oud' is gehanteerd. Dit ervaart de raad niet als bezwaarlijk onder de voorwaarde dat het VRU blijvend borgt dat de gemeenteraden bij de uitvoering van dit beleidsplan niet worden geconfronteerd met structurele ophogingen van de gemeentelijke bijdrage.
    • In het ontwerp beleidsplan is niet aangegeven dat er aandacht is voor het risico van cybercriminaliteit voor vitale infrastructuur. Graag verneemt de raad op welke wijze de VRU hieraan invulling gaat geven.
    • Ook wordt gevraagd om in het ontwerp beleidsplan meer aandacht te besteden aan de veiligheid van en hulpverlening aan dieren.
  13. 9.1

    15.40 - 16.50 uur
    Het raadsvoorstel Vaststelling Nota reserves en het raadsvoorstel Vaststelling Controleverordening Gemeente Utrecht worden in samenhang besproken.


    Beleidsveld: Financiën - wethouder Klein
    Op grond van artikel 11 van de Financiële verordening Utrecht 2017 biedt het college de nieuwe Nota reserves aan. De huidige nota is op 10 april 2014 vastgesteld voor de periode 2014 – 2018 en heeft de einddatum bereikt. In de nota wordt het beleid vastgelegd op het gebied van reserves: wanneer instellen, welke randvoorwaarden, het proces van toevoegingen en onttrekkingen, de jaarlijkse beoordeling. Het nieuwe voorstel gaat uit van continuering van het bestaande terughoudende beleid. In de RIB Technische briefing financiële nota’s van 14 maart jl. is onder meer op hoofdlijnen inzicht verschaft in de wijzigingsvoorstellen van financiële nota’s die in Q1 aan de raad zullen worden voorgelegd, waaronder de Nota reserves. Bijgevoegd is tevens een overzicht met vergelijkingen tussen de Nota reserves en voorzieningen 2014 – 2018 en het nieuwe voorstel.

  14. 9.2

    Het raadsvoorstel Vaststelling Nota reserves en het raadsvoorstel Vaststelling Controleverordening Gemeente Utrecht worden in samenhang besproken.


    Beleidsveld: Financiën - wethouder Klein


    In art. 213 van de Gemeentewet is de verplichting opgenomen voor de raad om bij verordening regels vast te stellen voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie. De controleverordening waarborgt dat de rechtmatigheid van het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie wordt getoetst. In deze verordening wordt ook de opdrachtverstrekking door de raad aan de accountant verankerd, de informatieverstrekking aan de accountant en (het proces van) de rapportage van de accountant aan het college en de raad. De vigerende Controleverordening stamt uit 2003 en dient geactualiseerd te worden. De belangrijkste wijziging betreft de opheffing van de Accountantsdienst gemeente Utrecht. De gemeenteraad is opdrachtgever van een door hem zelf te selecteren accountant.


    Na behandeling van het raadsvoorstel in de subcommissie Controle en Financiën van 21 februari 2019 is het college verzocht een strekt ter vervanging van het raadsvoorstel te sturen. Daarnaast heeft de subcommissie schriftelijke enkele technische vragen gesteld welke vervolgens ambtelijk zijn beantwoord. Deze vragen en antwoorden zijn tevens bijgevoegd en kunt u indien gewenst meenemen bij de beoordeling van het raadsvoorstel. Ook bijgevoegd is een overzicht van wijziging van de voorgestelde verordening ten opzichte van de vigerende verordening.

  15. 9.2.1