Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën

donderdag 5 december 2024

11:00 - 17:00
Locatie

Stadhuis Raadszaal, Stadhuisbrug 1

Voorzitter
Voorzitter commissie
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de Commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën, die wordt gehouden op 5 december 2024. Op de agenda is indicatief de behandeltijd opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen van de agenda van 5 december 2024
  3. 3

    Deze punten worden alleen procedureel behandeld. De leden van de commissie bespreken of, op welke wijze en voor hoe lang zij deze raadsvoorstellen en onderwerpen willen bespreken. Na vaststelling van dit behandeladvies, wordt het stuk voor een volgende vergadering geagendeerd (volgt 28 november 2024).

  4. 3.1

    Volgt 28 november 2024.

  5. 4

    Ter vaststelling:
    Conceptverslag commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën 17 oktober 2024 (volgt 28 november 2024)
    Conceptverslag commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën PB 22 oktober 2024 (volgt 28 november)
    Conceptverslag commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën PB 23 oktober 2024 (volgt 28 november)

  6. 5

    Ter vaststelling:
    Lijst aangenomen moties commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën 5 december 2024 (volgt 28 november 2024).
    Lijst moties en toezeggingen commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën 5 december 2024 (volgt 28 november 2024).

  7. 6

    Indien aanwezig  (Volgt 28 november 2024).

  8. 7

    Burgemeester, Beleidsterrein: Openbare Orde en Veiligheid
    Indicatieve behandeltijd: 60 minuten
    Geagendeerd door: Mahmut Sungur (Denk), Tess Meerding (VVD) en Bert van Steeg (CDA)


    De fractie van DENK wil in debat met de fracties en de burgemeester over het stopzetten van de samenwerking met Dawah-Groep en wat zij ziet als het zoveelste geval waarin islamitische predikers en organisaties door de gemeente en een aantal fracties worden gecriminaliseerd.


    De fractie van de VVD heeft een eigen agendering en wil met de burgemeester in debat over de samenwerking met de Dawah groep: hoe deze tot stand heeft kunnen komen, waar deze uit bestond en of deze samenwerking niet eerder beëindigd had moeten worden.


    De CDA-fractie vraagt zich daarnaast af hoe deze samenwerking te rijmen viel met de doelstellingen van Utrecht zijn we Samen.

  9. 7.1

  10. 8

    Wethouder: Schilderman, Beleidsterrein: Financiën
    Indicatieve behandeltijd: 30 minuten


    De onroerendezaakbelasting (OZB) is een belasting die door de gemeente Utrecht wordt geheven op onroerende-zaken, zoals huizen, bedrijfspanden en ander vastgoed. De WOZ-waarde wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren, zoals locatie, type pand en grootte. Daartoe wordt de Verordening onroerende-zaakbelastingen jaarlijks geactualiseerd. Met dit raadsvoorstel wordt de raad voorgesteld om de tarieven voor 2025 vast te stellen.

  11. 9

    Wethouder: / Eerenberg
    Indicatieve behandeltijd: 90 minuten
    Geagendeerd door: Gert Dijkstra (EenUtrecht), Hessel Stellinga (CDA), Ruud Maas (Volt), Derk van Bergen (ChristenUnie), Gertjan te Hoonte (VVD).


    De agenderende fracties willen graag met elkaar en met de wethouder in gesprek over de situatie zoals die nu voorligt in het conflict van de gemeente met de eigenaar van pand A; ook bekend als ‘handhavingsdossier Binnenstad’. Het gaat de fracties dan o.a. om de volgende onderwerpen:

    1. Het verloop van het (juridische) traject en de mogelijke alternatieven.
    2. De financiële gevolgen voor de gemeente en de beïnvloedbaar ervan.
    3. Wat dit voorbeeld zegt over de aanpak van de gemeente in juridische procedures.
    4. Hoe op deze aanpak intern bij de gemeente op wordt gereflecteerd.
    5. De privacy van de betrokken pandeigenaar.

    Voor dit debat zijn de woordvoerders uit de raadscommissie Ruimtelijke Ordening en Grondzaken (ROG) uitgenodigd om deel te nemen.

  12. 10

    Wethouder: Streefland, Beleidsterrein: Personeel en Organisatie
    Indicatieve behandeltijd: 30 minuten.


    De gemeenschappelijke regeling (GR) van het Utrechts Archief (HUA) wordt gewijzigd i.v.m. de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. Hoewel het voornemen was de huidige wijziging te combineren met andere noodzakelijke aanpassingen door het aanstaande uittreden van het Rijk, is dit laatste vertraagd. Daarom wil het algemeen bestuur van het HUA nu toch graag de GR aanpassen om zo de rechtmatigheid op orde te brengen.


    Een aantal artikelen worden in het ontwerpbesluit gewijzigd, waaronder de zienswijzeprocedure bij bepaalde bestuursbesluiten, burgerparticipatie en inspraak voor ingezetenen en uittredingsbepalingen.


    In dit raadsvoorstel wordt voorgesteld géén zienswijze in te dienen op het ontwerpbesluit tot wijziging van de GR HUA.

  13. 11

    De heer Zwanenberg (Dagelijks Bestuur)
    Indicatieve behandeltijd: 45 minuten


    Op 27 juni jl. heeft de raad besloten tot het instellen van de gemeentelijke ombudsman per 1 januari 2025. De technische uitvoering van dit besluit wordt verankerd in de Verordening gemeentelijke ombudsman, ter vervanging van de verordening Utrechts Ombudsloket. De instelling van een gemeentelijke ombudsman heeft tot gevolg dat ook een aantal andere verordeningen van de raad moet worden aangepast. Bij drie verordeningen gaat het om het vervangen van het woord ‘Utrecht ombudsloket’  in ‘gemeentelijke ombudsman (Verordening CPR, Gedragscode en Referendumverordening).
    In de Mandaatregeling van de raad worden tegelijkertijd ook enkele andere juridisch/technische aanpassingen voorgesteld.
    Omdat het eerdere besluit van de raad per 1 januari 2025 ingaat, is nodig dat de verordening waarin dit besluit verder wordt verankerd, ook op 1 januari 2025 in werking treedt. Hiertoe dient over het voorstel in de raad van 12 december besloten te worden. In deze zelfde raadsvergadering zal ook de benoeming van de gemeentelijk ombudsman en de plaatsvervangend gemeentelijke ombudsman plaatsvinden.

  14. 12

    De heer Zwanenberg (Dagelijks Bestuur)
    Indicatieve behandeltijd: 45 minuten


    Ambtelijk is dit raadsvoorstel aangekondigd. Het dagelijks bestuur bereidt een raadsvoorstel voor over verlaging van de fractiebijdrage om de overschrijding van de kosten van de presentievergoedingen voor commissieleden te compenseren. Ten behoeve van een sluitende begroting van 2025 is het dagelijks bestuur voornemens u voor te stellen 125.000 euro, in plaats van 75.000 euro, in mindering te brengen op de fractiesubsidies.
    Omdat dit besluit betrekking heeft op 2025 is het belangrijk dat de gemeenteraad nog dit kalenderjaar een besluit neemt.