Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Mens en Samenleving

donderdag 18 september 2014

14:00 - 18:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Voorzitter Commissie
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Mens en Samenleving, die wordt gehouden op: maandagochtend 15 september 2014 van 9.30 tot 12.15 uur, maandagmiddag 15 september 2014 van 14.00 tot 18.00 uur en donderdagmiddag 18 september 2014 van 14.00 tot 17.40 uur en donderdagavond 18 september 2014 van 20.00 tot 22.15 uur.
Deze vergadering vindt plaats in de raadzaal van het stadhuis. Op de agenda zijn per vergaderdeel indicatief de behandeltijdstippen opgenomen.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 19

    Geagendeerd door Sanne Scholten (D66)
    De fractie van D66 wil graag met de wethouder in gesprek over wat het College doet om integriteit in het algemeen en de klokkenluidersregeling in het bijzonder onder de aandacht te brengen van het personeel.
    Daarnaast wil de fractie graag meer inzicht krijgen in hoe Utrecht het doet in vergelijking met andere gemeenten op het gebied van beleid en maar ook met betrekking tot het aantal meldingen. Ook bespreekt D66 graag met de wethouder en andere fracties of de bewezen gevallen goede lessen bieden voor de toekomst. Tot slot wil de fractie bespreken hoe de aandacht voor inperking en bestraffing van misbruik zich verhoud tot het beeld dat er een hoge drempel is om misstanden aan te kaarten in (overheids)organisaties.

  2. 20

    Geagendeerd door Q. Rajkowski (VVD), S. Scholten (D66) en de fractie van Student en Starter.
    Motivering VVD: De VVD-fractie gaat graag met andere partijen en het college in debat over de wenselijkheid om volledig op afspraak over te gaan. Er is dan inderdaad minder fysieke wachttijd in het stadskantoor, maar in drukke periodes kan er sprake zijn van ‘wachttijd in huis’, als de afspraak pas na een paar weken ingepland kan worden. Uiteraard begrijpt de VVD de wens om efficiënter te werken, maar vraagt zich af of de dienstverlening hierdoor in de knel komt. Is het wellicht wenselijker om (zoals bv. de gemeente Hilversum) zowel met als zonder afspraak te werken, zodat inwoners de keuzevrijheid hebben voor wachttijd in het stadskantoor of wachttijd in huis? Tevens wil de VVD graag weten hoe het college de dienstverlenende ‘ja, en’-houding implementeert als iemand (die in tegenstelling tot de uitzondering in de brief wél over internet en/of telefoon beschikt) toch gewoon het stadskantoor in komt lopen.
    Motivering D66: D66 is niet op voorhand tegen de geschetste ontwikkeling, maar hecht zeer aan een dienstverlenende instelling van de gemeente richting inwoners. De fractie wil graag met de andere fracties en het college in debat over een goede balans tussen het managen van afspraken en de laagdrempelige toegang van dienstverlening.
    Motivering Student en Starter: Naar aanleiding van de brief leven bij de fractie vragen en bedenkingen met betrekking tot extra spoedkosten die er eventueel door deze maatregel ontstaan. Door niet tijdig een afspraak te kunnen maken binnen de normale periode van verwerking van een paspoort of rijbewijs verwachten wij een toename van spoedafspraken en spoedkosten. Student en Starter zou over dit punt en andere punten uit de brief graag in discussie gaan met andere partijen en verder toelichting vragen van de wethouder.

  3. 21
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  4. 22

    Met ingang van 2014 is Utrecht toegetreden tot de Gemeenschappelijke Regeling GGD regio Utrecht (GGDrU). De begroting 2014-1 bestond uit twee onderdelen. In mei 2014 heeft de raad haar zienswijze uitgebracht over de begroting 2014-1.
    De GGDrU heeft ontwerpbegroting 2015 opgesteld, dit is een geïntegreerde begroting. De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld zijn zienswijze over deze begroting te geven.

  5. 23

    Vanaf 1 januari 2015 is de Participatiewet van kracht. Deze wet bundelt voor een groot gedeelte de bijstandsregelingen van de wet sociale werkvoorziening (WSW), wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) en de wet werk en bijstand (WWB). Door het dichtzetten, respectievelijk aanscherpen van de WSW en Wajong groeit de groep klanten waar de gemeente verantwoordelijk voor is tussen 2015 en 2020. Daarbij wordt de doelgroep ook complexer: het is lastig om deze klanten aan het werk te helpen omdat zij een arbeidsbeperking hebben. De opgave wordt nog eens versterkt door de forse bezuinigingen. Kortom, we moeten meer mensen aan het werk helpen met minder geld.

  6. 24
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  7. 25

    Met de vaststelling van de Jeugdwet door de Eerste Kamer op 18 februari 2014 is definitief vast komen te staan dat gemeenten vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk worden voor het leveren van alle jeugdhulp. Een belangrijke aanleiding voor deze stelselwijziging is de versnippering van financiële stromen en verantwoordelijkheden in het huidige stelsel. Het huidige stelsel is op te delen in Provinciale Jeugdzorg, Jeugd Geestelijke Gezondheidszorg (nu via zorgverzekering), Zorg voor kinderen met een beperking (nu via AWBZ) en preventie en lichte vormen van opvoedondersteuning (nu ook al via de gemeente uitgevoerd).

  8. 26

  9. 27

  10. 28
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten