Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Mens en Samenleving

dinsdag 6 mei 2014

14:00 - 16:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Voorzitter Commissie
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Mens en Samenleving, die wordt gehouden op: dinsdagmiddag 6 mei 2014 van 14.00 tot 17.30 uur, dinsdagavond 6 mei 2014 van 20.00 tot 21.15 uur en dinsdagmiddag 13 mei 2014 van 14.00 tot 16.25 uur.
Deze vergadering vindt plaats in de raadzaal van het stadhuis. Op de agenda zijn per vergaderdeel indicatief de behandeltijdstippen opgenomen

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2
    Vaststellen agenda en inventarisatie te bespreken agendapunten
  3. 3

    Verslag van de openbare vergadering van de commissie Mens en Samenleving van 1/3 april 2014

  4. 4
    Ingekomen stukken
  5. 5

  6. 6
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  7. 7

    De invoering van de Wet basisadministratie persoonsgegevens (Wet BRP) en het
    tegelijkertijd vervallen van de Wet gemeentelijke basisadminstratie persoonsgegevens
    noodzaakt tot het vaststellen van een nieuwe Beheer- en privacyverordening om
    persoonsgegevens uit de registratie te mogen verstrekken.

  8. 8

    De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) legt de deelnemende gemeenten en daarmee gemeente Utrecht, de majeure projecten en voorstellen voor ter consultatie en nodigt gemeenten uit om wensen en bedenkingen kenbaar te maken. Met deze majeure projecten en onderzoeken geeft de VRU aan op welke wijze de VRU wil doorontwikkelen en hoe de VRU invulling geeft aan de financiële taakstellingen.
    Griffie: Bij de stukken treft u ook een ingekomen brief van het personeel van de VRU aan.

  9. 9

    Geagendeerd door S. van Waveren (CDA), M. Haage (PvdA) en D. Gilissen (VVD)


    De fracties van het CDA, de PvdA en de VVD vinden de antwoorden van het college op de schriftelijke vragen te weinig concreet. De fracties willen graag met collega’s in de commissie doorspreken over mogelijke maatregelen om de overlast te verminderen.

  10. 10
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  11. 11

    Bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2013 is Amendement A35 " Pas op de plaats met verhogen tarieven sportaccommodaties " door de raad aangenomen.
    Op basis van dit amendement is besloten dat:
    De voorgestelde verhoging van de tarieven voor de sportaccommodaties in 2014 wordt geschrapt;
    De hierdoor misgelopen inkomsten van 0,136 mio eenmalig gedekt worden uit de gelden van het Olympisch Vuur en de Marathon, namelijk:

    1. Olympisch Vuur 2013 30.000 euro en 75.000 euro uit 2014;
    2. Utrecht Marathon 2014 31.000 euro.
      Het college voorts op te dragen:
      Met de ter zake betrokken partijen, zoals de VSU, te onderzoeken hoe de overige beoogde bezuinigingsdoelstellingen dienen te worden ingevuld;
      Uiterlijk ten tijde van de Voorjaarsnota 2014 deze nadere uitwerking voor te leggen aan de raad.
  12. 12

    Geagendeerd door Sanne Scholten (D66)
    D66 wil de commissiebrief Meerjaren Huisvestingsplan Veldsport en het ontwerpraadsvoorstel Eindrapportage Taskforce Sport in samenhang agenderen.
    De fractie bespreekt graag met de wethouder en andere fracties hoe de bezuinigingsopgave zich verhoudt tot de knelpunten bij de (veld)sportaccommodaties, zoals het veldentekort, onderhoud, optimale bezetting en het maatschappelijk rendabel maken van de accommodaties. In hoeverre zijn de bezuinigingen enerzijds en de extra investeringen anderzijds vanuit een duidelijke visie op de sport in Utrecht vormgegeven? Specifiek wil de fractie daarbij in gesprek over het zetten van stappen om sportaccommodaties beter te benutten, bijvoorbeeld door deregulering.

  13. 13
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  14. 14

    Om de regio Utrecht aantrekkelijk en welvarend te houden is werkgelegenheid creëren een opgave. Creatieve Industrie is een economische groeisector en in de regio Utrecht sterk vertegenwoordigd. Uit onderzoek van de provincie Utrecht blijkt dat de culturele en creatieve sector in het kader van de transitie van hun business- en organisatiemodellen (financiële) ondersteuning wenst. Er wordt meer gevraagd van de creatieve ondernemers en de culturele sector vanuit de maatschappij en de overheid. Meer eigen initiatief, meer 'eigen broek ophouden' en minder afhankelijk van overheidsgeld. Echter, het ontwikkelen van cultureel ondernemerschap
    staat vaak niet in direct verband met het programma waarvoor subsidie wordt verstrekt.
    De gemeente Utrecht en de provincie Utrecht willen gezamenlijk een 'Utrechtse Cultuurlening, een revolverend fonds ter bevordering van creatief ondernemerschap' instellen, met als doel om creatief ondernemerschap bij culturele en creatieve organisaties te bevorderen.

  15. 15
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  16. 16

    De Archiefwet 1995 stelt algemene eisen aan het beheer van alle archiefbescheiden van de overheid. Daarmee is de Archiefwet de belangrijkste wet voor de informatievoorziening van de Nederlandse overheid. De wet stelt daarnaast extra eisen aan de bescheiden die blijvend bewaard worden. Ook regelt de wet dat deze archiefbescheiden in openbare archiefbewaarplaatsen worden bewaard en daar beschikbaar zijn voor iedere burger. De Archiefwet is een wet op hoofdlijnen. Een
    aantal onderdelen is verder uitgewerkt in het Archiefbesluit 1995. Dit besluit bevat op zijn beurt weer bepalingen op hoofdlijnen. Die bepalingen zijn weer verder uitgewerkt in de Archiefregeling 2009 en gemeentelijke verordeningen. De archiefverordening van de gemeente Utrecht en het besluit informatiebeheer stammen uit 2004. Met de inwerkingtrede van het dualisme en de doorgevoerde reorganisatie van de gemeente
    Utrecht is de archiefverordening en het besluit informatiebeheer niet meer actueel. Om deze reden zijn beide documenten aangescherpt.
    De geactualiseerde verordening is afgestemd met de gemeentearchivaris wat tot een positief advies heeft geleid.

  17. 17
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten