Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Mens en Samenleving

dinsdag 21 januari 2014

14:00 - 22:30
Locatie

Raadzaal Stadhuis, Korte Minrebroederstraat 2

Voorzitter
WW Buunk
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Mens en Samenleving, die wordt gehouden op:


  • dinsdagmiddag 21 januari 2014 van 14.00 tot 17.20 uur.
  • dinsdagavond 21 januari 2014 van 20.00 tot 22.30 uur en
  • donderdagmiddag 23 januari 2014 van 14.00 tot 17.00 uur.
  • donderdagavond 23 januari 2013 van 20.00 tot 23.15 uur

Deze vergadering vindt plaats in de raadzaal van het stadhuis. Op de agenda zijn per vergaderdeel indicatief de behandeltijdstippen opgenomen.


Op de dinsdagmiddag komen de agendapunten van de burgemeester en de wethouders De Rijk en Spigt aan de orde.
Op de dinsdagavond komen de agendapunten van de wethouders Lintmeijer en Kreijkamp aan de orde.
Op de donderdagmiddag komen de agendapunten van wethouder Spigt aan de orde.
Op de donderdagavond komen de agendapunten van wethouder Everhardt aan de orde.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2
    Vaststellen agenda en inventarisatie te bespreken agendapunten
  3. 3

    a. Openbaar vast te stellen verslag van de besloten vergadering van de commissies Mens en Samenleving en Stad en Ruimte van 31 oktober 2013
    b. Verslag van de openbare vergadering van de commissie Mens en Samenleving van 10/12 december 2013
    c. Vertrouwelijk verslag van de besloten middagvergadering van de commissie Mens en Samenleving van 10 december 2013
    d. Vertrouwelijk verslag van de besloten avondvergadering van de commissie Mens en Samenleving van 10 december 2013
    e. Verslag van de openbare vergadering van de commissies Mens en Samenleving en Stad en Ruimte van 12 december 2013
    f. Verslag van de besloten vergadering van de commissies Mens en Samenleving en Stad en Ruimte van 12 december 2013

  4. 5
    Ingekomen stukken
  5. 6
    Mogelijkheid tot het stellen van rondvraagpunten en vragen t.a.v. de toezeggingenlijst aan de portefeuillehouders
  6. 7

    De wijze van heffen en de termijnen van betaling voor de marktgelden en de bedragen voor een inschrijving of verlenging op de wachtlijst stuitte in de praktijk op problemen. Door deze ervaringen en het verzoek van de standhouders zelf wordt voorgesteld om een efficiëntere wijze van heffen en termijnen van betaling in de verordening marktgelden op te nemen. De eerste wijzigingsverordening marktgelden 2014 is hierop aangepast.

  7. 8
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  8. 9

    Vanaf 2005 wordt er extra aandacht besteed aan de Amsterdamsestraatweg (verder: ASW) in het kader van de bestuurlijke handhaving ASW. Vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 liet een groep bewoners van de Tweede Daalsebuurt tijdens een lokaal georganiseerd verkiezingsdebat weten een hele waslijst aan klachten te hebben over de nachtelijke overlast van vooral de horeca- en dienstverlenende bedrijven aan de ASW. Bezoekers van cafés en eetgelegenheden zouden etensresten en -verpakkingen op straat dumpen of aan auto's en gevels smeren, wildplassen en kotsen op straat, wildparkeren en geluidsoverlast veroorzaken uit geparkeerde auto's. In februari 2013 nemen de bewoners een directe stap naar het gemeentebestuur door het aanbieden van de petitie 'aanpakken & schoonvegen' aan de gemeenteraad. Een actieve groep bewoners van de Actiegroep ‘250 meter ASW’ en ‘Bewonersgroep ASW’ hebben hierin de handen ineen geslagen enformuleren daar de ervaren overlast (komt overeen met eerder genoemde klachten en de komst van twee nieuwe overlastgevende bedrijven) en oplossingsrichtingen.

  9. 10
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  10. 11

    Nu de behandeling van de Jeugdwet in de Tweede Kamer is afgerond (de Eerste Kamer behandelt de wet uiterlijk in februari 2014) is vrijwel zeker dat deze taken per 1 januari 2015 onder de verantwoordelijkheid van de gemeente gaan vallen. Hiermee krijgt de gemeente de verantwoordelijkheid voor alle vormen van jeugdhulp.
    Sinds 2011 bereidt Utrecht zich voor op de decentralisatie van de jeugdzorg. Utrecht heeft vanaf de eerste voornemens voor de Jeugdwet de overheveling van taken als kans gezien om een inhoudelijke transformatie te realiseren in de gehele Zorg voor Jeugd. Een transformatie die noodzakelijk is om te komen van versnippering naar samenhang, van aanbodgerichte zorg en begeleiding naar het centraal stellen van de vraag van gezinnen en om het systeem eenvoudiger en goedkoper te laten functioneren. Daarbij vormt voor kinderen de veiligheid altijd de ondergrens.

  11. 12
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  12. 13
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  13. 14

    De voortgangsrapportage Masterplannen Onderwijshuisvesting 2013 bestaat uit 3 delen:

    • de financiële stand van zaken voor het bijna afgeronde Masterplan Voortgezet Onderwijs (VO)
    • de voortgang van het Masterplan Primair en (Voortgezet) Speciaal Onderwijs (PO en (V)SO) tot medio 2013 in de Zevende Voortgangsrapportage
    • en de Vijfde Voortgangsrapoprtage van de Onderwijshuisvestingsprojecten voor Leidsche Rijn. Elk jaar worden de ontwikkelingen en de voortgang van de verschillende Masterplannen in een Voortgangsrapportage opgenomen. Afgelopen jaar zijn voor alle programma's de planningen gehaald, eerdere tekorten in het aantal voorzieningen zijn weggewerkt en opgevangen en een forse vooruitgang geboekt. Dankzij de inspanningen van vele betrokken schoolbesturen en de gemeente staat de onderwijshuisvesting er in Utrecht goed voor. Er wordt vanuit gegaan dat het masterplan PO en (V)SO komende twee jaar afgerond kan worden en de nieuwe voorzieningen in Leidsche Rijn komende jaren steeds op tijd gereed zijn.
  14. 15

    Ter bespreking opgevoerd door dhr. B Isik (PvdA) en dhr. LA Roodenburg (D66).

    De PvdA-fractie wil dat de vraag en aanbod in de wijk goed op elkaar worden afgestemd zodat de leefbaarheid, veiligheid en sociale cohesie verbeterd worden. De wijkambities moeten volgens de PvdA-fractie het richtinggevend kader vormen voor de gewenste ontwikkeling in de buurt en in de wijk. Tevens vindt de fractie het belangrijk dat alle wijkambities de uitgangspunten van het wijkgericht werken versterken.
    De gemeentelijke organisatie gaat straks de wijkambities vertalen in jaarlijkse wijkactieprogramma's. Voordat dat gaat gebeuren, wil de PvdA waar het nodig is, zaken bijstellen en suggesties meegeven in de commissie. Daarnaast wil de fractie in de commissievergadering van het college horen in hoeverre zij rekening gehouden hebben met de geplande decentralisaties en uitgangspunten van het kabinet op het gebied van de participatiesamenleving. De PvdA-fractie is benieuwd wat de andere fracties van de 10 wijkambities vinden en willen verder discussiëren over gemaakte voorstellen.
    Motivering D66: De fractie van D66 stelt dat in het stuk de wijkambities worden genoemd die als richtinggevend kader dienen voor de gewenste ontwikkeling in de wijk. Graag wil de fractie op een RIA wijkraden en betrokken inwoners de kans geven te laten horen hoe hun opvattingen zijn meegenomen in het opstellen van de wijkambities. Ook vindt de fractie van D66 het belangrijk om in een commissievergadering nog richting mee te kunnen geven vanuit deze wijkambities bij het vaststellen van de wijkactieprogramma's voor de komende jaren.

  15. 16
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  16. 17

    Vanaf 2015 is de Participatiewet van kracht waarbij drie uitkeringsregelingen (bijstand, sociale werkvoorziening en Wajong) worden samengevoegd tot een regeling. Door het dichtzetten van de Wajong en WSW komt er een nieuwe (en complexe) doelgroep in de WWB. Belangrijke opgave wordt om met minder middelen (korting op WSW en Participatiebudget) een groeiende doelgroep ondersteuning te bieden.
    Deze Kadernota Participatie en Inkomen heeft tot doel de nieuwe kaders te schetsen op het terrein van de arbeidsmarkt, werkgelegenheid en inkomen. Daarbij gaat het om het scheppen van kansen, waardoor zoveel mogelijk mensen naar vermogen kunnen werken en/of participeren. En het gaat over de bedrijvigheid en werkgelegenheid die onmisbaar zijn om voldoende kansen te creëren. We zetten dan ook in op de volgende ambitie: 'Utrecht is een vitale stad waar zoveel mogelijk mensen kunnen werken naar vermogen. Ook mensen met een arbeidsbeperking'.

  17. 18

    Ter bespreking opgevoerd door de D66 fractie en de Partij van de Arbeid fractie en mw. MC Mos (GroenLinks) en dhr. J Wijmenga (Christen Unie).

    De agenderende fracties willen antwoord proberen te krijgen op de vragen:
    -hoe groot de werkelijke wachtlijst in de praktijk is;

    • welke overbrugging geboden wordt;
    • hoe toereikend dat is;
    • hoe gebruikers en experts de praktijk van mensen in schuld problemen zien, zowel qua groei, als qua effectieve en noodzakelijke hulp.
      In de commissie willen de agenderende fractie de resultaten bespreken met de overige fracties en de portefeuillehouder.
  18. 19
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten
  19. 20

    De Visienota Eigen kracht en Meedoen naar Vermogen (november 2011) en de Wmo Kadernota Meedoen naar Vermogen (juli 2013) zijn vastgesteld in de Gemeenteraad ter voorbereiding van de decentralisatie van Rijkstaken uit de AWBZ naar de Wmo. De visie van het Rijk hierachter is dat gemeenten maatwerk kunnen bieden, dichtbij de inwoners, en integrale arrangementen kunnen realiseren. Nu ligt de vervolgstap voor u, met het Uitvoeringsplan Meedoen naar Vermogen eerste fase. We komen steeds een stap verder in de voorbereidingen. En ook dit is nog geen eindproduct, want de financiën en de nieuwe wettekst zijn nog altijd niet definitief bekend.

  20. 21

    Ter bespreking opgevoerd door mw. S Bas (D66).

    De fractie van D66 is blij dat er ontwikkelingen zijn in dit dossier, maar heeft nog wel enkele vragen. De fractie wil graag met andere partijen en de wethouder van gedachten wisselen over de keuze om voor bepaalde accommodaties de tarieven wel aan te passen en voor andere niet. Daarnaast wil de fractie bespreken wat de consequenties zijn van het aankomende nieuwe tariefstelsel voor de huidige gebruikers

  21. 22

    Ter bespreking opgevoerd door dhr. MH Dijk (VVD) en dhr. J Wijmenga (Christen Unie).

    De fracties van de CU en de VVD willen met het college in debat over de wenselijkheid om deze initiatieven financieel te ondersteunen, zeker in het licht van het feit dat het kabinet deze aanvragen niet met open armen ontvangt, en over het ontbreken van afspraken over terugbetaling.

  22. 23
    Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten