Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Adviescommissie Participatie

donderdag 17 oktober 2024

18:00 - 19:30
Locatie

0.11, Kleine Trouwzaal (Stadhuis Utrecht)

Voorzitter
Voorzitter commissie
Toelichting

Bij agendapunt 3 zijn de programmadirecteur Samen Stad Maken en een extern jurist aanwezig.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen van de agenda
  3. 3

    De adviescommissie Participatie heeft gewerkt aan een adviesrapport over de rol van de (Utrechtse) gemeenteraad in participatieprocessen. Tijdens de totstandkoming van het advies is besproken dat het wenselijk is zaken uit dit advies juridisch in de nieuwe participatie- en inspraakverordening te kunnen verankeren.


    De programmadirecteur Samen stad maken vertelt u over de afwegingen die er tot nu toe ambtelijk zijn gemaakt voor de conceptversie van deze verordening. Daarbij gaat zij ook in op wat er juridisch verankerd zou kunnen worden uit het adviesrapport van de adviescommissie Participatie. Daarna gaat u in gesprek over wat u uit het advies zou willen verankeren. Het voorbereidende stuk vindt u hier in iBabs. 


    Indicatieve behandeltijd: 60 minuten

  4. 4

    Tijdens de werkwijzebijeenkomst voor de raad op 29 augustus kwamen raads- en commissieleden tot de conclusie dat het van belang is om aan de slag te gaan met een vervolg, vanwege het advies om blijvend te leren en te reflecteren op de rol van de raad in participatieprocessen en vanwege nog openstaande opdrachten voor uw raad. U gaat in gesprek over hoe dit vervolg vorm moet krijgen en wie hierbij betrokken wil zijn. Ook het DB heeft u gevraagd na te denken over uw rol in de toekomst. De bespreking van dit agendapunt resulteert daarom in een voorstel aan het DB.


    Indicatieve behandeltijd: 30 minuten

  5. 5
    Rondvraag