Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Adviescommissie Participatie

donderdag 8 februari 2024

18:00 - 19:30
Locatie

Kleine Trouwzaal, Stadhuis

Voorzitter
Voorzitter commissie
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen
  3. 2.c

    In de vorige vergadering is besloten een extra bijeenkomst te plannen voor de adviescommissie. Het voorstel is om deze definitief te plannen op donderdag 11 april 2024, van 18:00 tot 19:30.

  4. 2.d

    In de vorige vergadering ging het over de inhoudsopgave van het advies. Er zijn een aantal wijzigingen voorgesteld, die verwerkt zijn in een nieuwe versie van de inhoudsopgave. In deze vergadering stellen we deze inhoudsopgave – en daarmee de onderwerpen voor de volgende vergaderingen – vast.

  5. 3

    Vandaag bespreken we het eerste hoofdstuk van het advies: ‘Participatie en de Utrechtse gemeenteraad’. Hierin staan de volgende onderwerpen en vragen centraal (onder voorbehoud van eventuele wijzigingen bij agendapunt 2d):
    1. Waarom dit advies? Waarom spreekt de gemeenteraad over haar rol in participatie?
    2. Waar gaat dit advies wel en niet over? Wat is de scope?
    3. Wat is goede participatie volgens de gemeenteraad en wanneer is participatie goed genoeg? 
    4. Uitgangspunten voor de raad waarmee de raad de kwaliteit van participatie waarborgt: dit is wat bewoners van raad kunnen verwachten

  6. 4

    We bespreken de volgende bijeenkomst op 7 maart. Tijdens de vorige vergadering is besproken dat dan het tweede hoofdstuk op de agenda staat, ‘De rol van de raad in participatie’, met de volgende deelonderwerpen:
    1. De verschillende rollen van de raad in participatietrajecten
    2. Situaties waarin raad een rol heeft: voor, tijdens en na participatietrajecten per samenwerkingsvorm
    3. De rol die de raad dan pakt (houding en gedrag): wat verwachten we van elkaar en van onszelf?

  7. 5
    Reflectie en rondvraag