Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsinformatiebijeenkomst

dinsdag 28 januari 2025

20:45 - 21:45
Locatie

Trouwzaal

Voorzitter
elke bijeenkomst is een raadslid gespreksleider
Start
dinsdag 28 januari 2025 20:26
Eind
dinsdag 28 januari 2025 21:47
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Tijd: 20:45-21:45
    Locatie: Grote trouwzaal
    Beleidsterrein:
    Portefeuillehouder: Wethouder De Vries


    Agendeerders
    1. Floor Steinmetz, BIJ1
    2. Ruben Snijder, Student & Starter
    3. Berdien van de Wilt, D66
    4. Fred Claasen, GroenLinks


    Motivatie:
    De volgende fracties willen informatie ophalen over het aan de voorkant ondersteunen van
    huurders. Hoewel huurders bij misstanden omtrent slecht verhuurderschap (achterstallig
    onderhoud, intimidatie, oneerlijke huurprijzen etc) verteld worden naar het Huurteam te gaan, tonen
    ervaringen uit de stad dat externe organisaties veelal uit noodzaak inspringen vanwege grote vraag
    en oplopende wachttijd. Deze RIB is nodig om de situatie beter zichtbaar te maken, en de
    mogelijkheden voor de gemeente om ‘aan de voorkant’ huurders en het huurrecht beter te
    beschermen en ondersteunen, te onderzoeken.
    Tijdens deze RIB komen dus vooral partners en experts uit het veld aan het woord die in gesprek
    gaan met raadsleden.
    Informatie ophalen uit de stad over wat de situatie is omtrent effectieve huurdersondersteuning en
    de mogelijke rol voor de gemeente om ‘aan de voorkant’ huurders en het huurrecht beter te
    beschermen en ondersteunen.
    Wat zijn de meest voorkomende problemen waarmee huurders aankloppen?
    ● Zijn er verschillen tussen socio-economische groepen wat betreft welke problemen vaker
    voor komen? Zijn bepaalde groepen kwetsbaarder dan anderen?
    ● Zijn er genoeg middelen en personeel beschikbaar om het groeiende aantal meldingen en
    de langere wachttijden te kunnen blijven behandelen?
    ● Wat is de rol van de gemeente, en wat kan deze zijn, bij preventieve acties, zoals het
    voorkomen van slecht verhuurderschap door een verhuurvergunning of het ondersteunen
    van huurders door middel van handhaving op misstanden?
    ● Welke knelpunten zijn er bij het opvolgen van meldingen, bijvoorbeeld op het gebied van
    capaciteit, juridische procedures, of samenwerking?