Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Mens en Samenleving

donderdag 18 maart 2021

14:00 - 17:25
Locatie

Stadhuishal

Voorzitter
Voorzitter commissie
Start
donderdag 18 maart 2021 13:45
Eind
donderdag 18 maart 2021 17:17
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Mens en Samenleving, die wordt gehouden op 18 maart 2021. Op de agenda is indicatief het behandeltijdstip opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille.
Vanwege de coronamaatregelen verlopen commissievergaderingen zoveel mogelijk digitaal. Soms is dat lastig, omdat het een onderwerp is wat veel debat vraagt of het gaat om de behandeling van een geheim stuk. In dat soort gevallen vindt de commissievergadering fysiek plaats in het stadhuis. We houden ons dan uiteraard aan de coronaregels zoals die op dat moment gelden. Raadsvergaderingen worden wel fysiek gehouden. Helaas kunt u nog geen vergadering in de raadzaal bijwonen, maar is alles wel online volgen via onze website of Facebookpagina.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Aanvang: 14.00 uur. DIGITAAL

  2. 2
    Vaststellen agenda en inventarisatie te bespreken agendapunten 14:01 - 14:03
  3. 3

    • Het conceptverslag van de openbare commissie Mens en Samenleving van 11 februari 2021, ter vaststelling.
    • Het GEHEIME conceptverslag van de besloten commissie Mens en Samenleving, Werk en Inkomen, van 11 februari 2021, ter vaststelling.
    • Het op 18 maart 2021 openbaar te maken conceptverslag van de besloten commissie Mens en Samenleving, Werk en Inkomen van 11 februari 2021, ter vaststelling en openbaar making.
    • Het GEHEIME conceptverslag + presentatie van de besloten commissie Mens en Samenleving, Sport, van 11 februari 2021, ter vaststelling.
    • Het op 18 maart 2021 openbaar te maken conceptverslag + presentatie van de besloten commissie Mens en Samenleving, Sport, van 11 februari 2021, ter vaststelling en openbaar making.
    • Verslag Adviescommissie Controle en Financiën van 7 januari 2021 - ter informatie.
    • Verslag Adviescommissie Controle en Financiën van 28 januari 2021 - ter informatie.
  4. 4.2

    Ter informatie.

  5. 5

    Aanvang: 14.00 uur; DIGITAAL
    Indicatieve behandeltijd: 15 min.
    Beleidsveld: Financiën - wethouder Klein
    Na het vaststellen van de Programmabegroting kent het jaar drie rondes van technische aanpassingen. Dit betreft de eerste technische wijzing van de Programmabegroting 2021.

  6. 6

    Indicatieve aanvang: 14.20 uur; DIGITAAL
    Indicatieve behandeltijd: 120 min.
    Beleidsveld: Openbare Orde en Veiligheid en Handhaving - Burgemeester
    Geagendeerd door M. Koning (D66), H. de Boer (GroenLinks), T. Meerding (VVD), B. Isik (PvdA), J Koppelaar (Student & Starter), B. van Steeg (CDA), M. Sungur (DENK), L. Snippe (Partij voor de Dieren), R. Streefland (ChristenUnie), R. Wiegant (SP), H. van Deún (PVV), K. de Boer(StadsbelangUtrecht)
    Alle fracties agenderen de voorgenomen invoering van bodycams voor handhavers voor een commissiedebat. Hierover is de raad op 3/2/2021 d.m.v. een raadsbrief geïnformeerd. In combinatie met het aanvragen van dit commissiedebat zijn gelijktijdig schriftelijke vragen (15/2/2021) ingediend door de fracties van D66, GroenLinks, PvdA, DENK, S&S en de PvdD over deze voorgenomen invoering van bodycams. De VVD, CDA, CU, SP, PVV en SBU hebben de schriftelijke vragen niet mede-ingediend, maar willen wel graag in debat gaan over dit thema. Zij steunen dan ook de aanvraag van dit commissiedebat.
    Alle fracties willen het debat aangaan over:

    • nut en noodzaak van de invoering van bodycams;
    • de pilot en de daaruit volgende onderzoeksresultaten;
    • hoe de zeggenschap over het gebruik van de camera en de beelden is geregeld;
    • hoe het college voornemens is om bij invoering van de bodycams te waarborgen dat de privacy en veiligheid van Utrechters en bezoekers van onze stad optimaal worden geborgd.
  7. 7

    Indicatieve aanvang: 16.25 uur; DIGITAAL
    Indicatieve behandeltijd: 60 min.
    Beleidsveld: Werk en Inkomen - wethouder Voortman
    Geagendeerd door R. van der Zweth (PvdA), J. Kleinrensink (GroenLinks), A-M. Podt (D66).
    De fracties bespreken graag de beantwoording en informatie rondom het toepassen van de kostendelersnorm in Utrecht. Uit vergelijkend onderzoek blijkt dat in andere steden van de regel wordt afgeweken maar in Utrecht amper. De fracties hebben op meerdere momenten erop aangedrongen om dat ook te doen en vinden de beantwoording tot nu toe onvoldoende. De fracties gaan daarom graag het debat aan over o.a. het inzichtelijk maken aantal keren maatwerk/afwijken van de norm, het toepassen van vaste protocollen om uitzonderingen laagdrempelig mogelijk te maken en de opties te verkennen om te werken met maatwerkteams die ondersteunen om uitzonderingen te maken. In deze coronatijd wordt al soepeler met de norm omgegaan, we betrekken graag de geleerde lessen bij het debat. Daarnaast willen de fracties in gesprek wat beter gedaan kan worden in de signalering van mogelijke problemen, bijvoorbeeld wanneer 18-jarige zich uitschrijven bij hun ouders zonder opgave van nieuw adres.