- Locatie
Stadhuis Raadszaal, Stadhuisbrug 1
- Voorzitter
- Voorzitter commissie
- Start
- donderdag 7 januari 2021 19:50
- Eind
- zaterdag 9 januari 2021 10:48
- Toelichting
-
Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Mens en Samenleving, die wordt gehouden op 7 januari 2021. Op de agenda is indicatief het behandeltijdstip opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille.
Vanwege de coronamaatregelen verlopen commissievergaderingen zoveel mogelijk digitaal. Soms is dat lastig, omdat het een onderwerp is wat veel debat vraagt of het gaat om de behandeling van een geheim stuk. In dat soort gevallen vindt de commissievergadering fysiek plaats in het stadhuis. We houden ons dan uiteraard aan de coronaregels zoals die op dat moment gelden. Raadsvergaderingen worden wel fysiek gehouden. Helaas kunt u nog geen vergadering in de raadzaal bijwonen, maar is alles wel online volgen via onze website of Facebookpagina. - Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Digitaal.
Aanvang: 10.00 uur -
2Vaststellen agenda en inventarisatie te bespreken agendapunten 10:00 - 10:03
-
3
Het conceptverslag van de openbare commissie Mens en Samenleving van 10 december 2020, ter vaststelling.
Bijlagen
-
4.1
Ter vaststelling.
Bijlagen
-
4.2
Ter informatie.
Bijlagen
-
5
Indicatieve aanvang: 10.00; DIGITAAL
Indicatieve behandeltijd: 75 min.
Beleidsveld: Openbare orde en Veiligheid - BurgemeesterBijlagen
-
6
ndicatieve aanvang: 11.20 uur; DIGITAAL
Indicatieve behandeltijd: 60 min.
Beleidsveld: Burgerzaken - Burgemeester
Geagendeerd door H. Dekker-Abdulaziz (D66), D. Gilissen (VVD) en de fracties van de PVV, DENK en PvdA.
D66 en VVD vinden dat wij als gemeente klaar moeten zijn voor de verkiezingen van 2021. Gezien de coronamaatregelen en de aankomende wetgeving vinden we de reactie van de burgemeester op dit moment te afwachtend. De fractie van D66 en VVD vinden dat onverstandig. Zeker als het gaat het vinden van locaties die meerdere dagen (en zoveel mogelijk coronaproof) voor de verkiezingen klaar zijn. De fracties zien graag een proactieve houding van het college om zich op verschillende mogelijke scenario’s voor te bereiden en verschillende scenario’s uit te werken. Daarom willen ze de raadsbrief Tweede Kamerverkiezing 2021 voor een commissiedebat agenderen.
De fracties willen in een commissiedebat de volgende vragen bespreken:- Hoe gaat het college ervoor zorgen dat het voorbereid is op vroegtijdig stemmen mogelijk maken?
- Hoe zorgen we er lokaal voor dat de drempel om te gaan stemmen in coronatijd zo laag mogelijk is?
- Hoe gaat in dat geval het college zorgen voor voldoende stembureaus die meerdere dagen beschikbaar zijn?
- Hoe gaat in dat geval het college zorgen voor voldoende vrijwilligers die meerdere dagen beschikbaar zijn?
- Welke mogelijkheden zijn er voor mobiele en drive-in stembureaus?
- Zijn er extra faciliteiten nodig voor het mogelijke post-stemmen? Zo ja welke?
- Voor alle extra werk is er geld nodig, het is voor ons nu onduidelijk hoeveel extra deze maatregelen gaan kosten, en of Min BZK met voldoende financiering gaat komen.
Naar aanleiding van de Raadsbrief Voortgang en kosten Tweede Kamerverkiezingen en raadsbehandeling op 17 december van het raadsvoorstel Experiment Centrale Stemopneming (CSO) zijn de bijgaande aanvullende agenderingen ontvangen.
De fractie van D66 wil o.a. spreken over het aantal locaties voor early voting en of het geachte aantal is uit te breiden, het tellen van de briefstemmen en hoe met deze stemmen wordt omgegaan, de toereikend van de door het Rijk toegezegde, de communicatie naar de kiezers over de locaties en tijden van verkiezingen, en de opkomst bevorderende acties.
De fractie van de PVV wil o.a. spreken over de wijze van het vaststellen en rapporteren van de uitslag per stembureau. Datzelfde geldt voor wat betreft het eventuele briefstemmen.
De fracties van DENK en de PvdA hebben aangegeven de agendering te onderschrijven. -
6.1
Bijlagen
-
6.2
Bijlagen
-
7
Indicatieve aanvang: 14.00 uur; DIGITAAL
Indicatieve behandeltijd: 120 min.
Beleidsveld: Onderwijs - wethouder Klein
Het college stelt de raad voor om een nieuwe verordening, bedoeld om de middelen voor onderwijshuisvesting onder scholen te verdelen, vast te stellen. De verordening moet bijdragen aan moderne en toekomstbestendige huisvesting. De nieuwe verordening geeft het college de bevoegdheid om op 6 thema’s nadere regels vast te stellen. Thema’s waar de ontwikkelingen hard gaan en de regels regelmatig worden bijgesteld om moderne en toekomstbestendige schoolgebouwen te kunnen bouwen (zoals vergoedingen voor schoolgebouwen en natuurlijke en uitdagende speelplaatsen). De verordening schrijft voor dat het college de raad informeert als zij het voornemen heeft nadere regels vast te stellen of aan te passen. Zij heeft onder voorbehoud van het raadsbesluit over dit voorstel, 5 nadere regels vastgesteld en deze bijgevoegdBijlagen
-
8
Indicatieve aanvang: 20.00 uur; DIGITAAL
Indicatieve behandeltijd: 90 min.
Beleidsveld: Sport - wethouder Van Ooijen
Geagendeerd door de fractie van de PvdA, T. Sturkenboom (Student & Starters), B. van Steeg (CDA); H. Bakker (D66).
Op 30 juni vond de Raadsinformatiebijeenkomst (RIB) sportcapaciteit plaats en op 8 september de RIB over de Sporthal in Noordoost. Naar aanleiding van deze RIB’s gaan de fracties van de PvdA, Student & Starter en CDA graag met fracties in de raad en het college in debat over de sportcapaciteit in Utrecht, met onder andere als casus de geplande sporthal in Noordoost. Deze fracties willen ook de brief over studentensport hierbij betrekken. Tijdens de RIB over sportcapaciteit is naar voren gekomen dat sommige verenigingen de conclusie van het Mullier rapport dat er momenteel voldoende capaciteit is, niet delen. Zij kennen wachtlijsten en zien kansen voor extra sportcapaciteit in de stad. Het college geeft in de raadsbrief van 4 maart 2020 aan dat de trainingsnorm daarom onder de loep wordt genomen bij de volgende behoefteberekeningen. De agenderende fracties vragen zich nadrukkelijk af of dit niet eerder kan worden gedaan, of de programmering van bijvoorbeeld bestaande sporthallen niet naar voren kan worden gehaald en welke creatieve oplossingen (in ruimte en multifunctioneel gebruik) ingezet kunnen worden om de sportcapaciteit te vergroten.
Ook willen zij het hebben over de wijze waarop de capaciteitsberekening is gedaan, om zo input te kunnen geven voor de volgende capaciteitsberekening. Als voorbeeld worden momenteel plannen gemaakt voor een nieuwe sporthal in Noord-Oost. De fracties van de PvdA, S&S en CDA vinden het onduidelijk waarom deze locatie is gekozen. Er blijven vragen, zoals over welke prioritering is gekozen en welke afweging (sportcapaciteit in de wijk versus sportcapaciteit stadsbreed) er nu eigenlijk gemaakt wordt? Waarom wordt er geen extra ruimte voor sport gereserveerd en wat doet deze locatiekeuze met de druk op de buitensportaccommodaties? Hoe is de kosten/batenanalyse gemaakt nu een relatief nieuw veld dreigt te verdwijnen en de buitensportmogelijkheden kleiner worden op een plek waar toch al schaarste is? In het verlengde daarvan; hoe gaan we überhaupt om met kapitaalvernietiging in het kader van reorganiseren van sportparken in de toekomst? Deze fracties vragen zich voorts af hoe de exploitatie van de sporthal in de toekomst geregeld wordt.
Met betrekking tot de brief studentensport onderschrijven de agenderende fracties de conclusie niet dat er geen sprake is van een capaciteitsprobleem voor studentensportfaciliteiten. De fracties horen namelijk hierover andere geluiden. Zij willen in debat met andere fracties en het college hoe studentensport beter gepositioneerd kan worden binnen het gemeentelijk sportbeleid en beter meegenomen kan worden in het vraagstuk capaciteitsbehoefte.
De fractie van D66 sluit zich op hoofdlijnen aan bij de agendering. De fractie van D66 voegt ten eerste graag het onderwerp van de verdeling van de zaalruimte toe (via de zgn. ‘zaalverdelingscommissie’) en ten tweede de rol van UVO-sport in het verhuren en meedenken over de behoefte aan sportcapaciteit van niet-maatschappelijke initiatieven. -
8.1
Bijlagen
-
8.2
Bijlagen
-
8.3
Bijlagen