Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Stad en Ruimte

donderdag 25 juni 2020

09:30 - 23:00
Locatie

Stadhuis Raadszaal, Stadhuisbrug 1

Voorzitter
Voorzitter commissie
Start
donderdag 25 juni 2020 19:22
Eind
maandag 29 juni 2020 09:30
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Stad en Ruimte, die wordt gehouden op 25 juni 2020. Op de agenda is indicatief het behandeltijdstip opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille.


De gemeenteraad pakt zijn 'normale' werkzaamheden zoveel mogelijk weer op. Dit betekent dat de raad nog steeds veel online vergadert, maar dat ze ook af en toe op het stadhuis bij elkaar gaan komen. Ze bespreken dan onderwerpen die ingewikkeld zijn of waar veel debat over is. Natuurlijk houden ze op het stadhuis minimaal 1,5 meter afstand van elkaar en volgen de richtlijnen van het RIVM. Helaas kunt u nog geen vergadering op het stadhuis bijwonen, maar we hopen dat dit snel weer kan.


U kunt de bijeenkomsten volgen via een livestream op de website en Facebookpagina van de raad.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Aanvang: 9.30 uur.

    00:10:21 - 00:10:26 - Schilderman, Susanne
  2. 2
    Vaststellen agenda en inventarisatie te bespreken agendapunten
  3. 3

    - Het conceptverslag van de openbare commissie Stad en Ruimte van 4 juni 2020, ter vaststelling.
    - Het conceptverslag van de openbare commissie Stad en Ruimte van 11 juni 2020, ter vaststelling.
    - Het geheime conceptverslag + presentatie van de besloten commissie Stad en Ruimte van 11 juni 2020, ter vaststelling.

  4. 4.2

  5. 5

    Aanvang: 9.30 uur; digitaal
    Indicatie behandeltijd: 60 min.
    Beleidsveld: Samen voor Overvecht - wethouder Diepeveen


    Geagendeerd door de fracties van GroenLinks, PvdA, SP, VVD, PVV, D66 en CDA
    De raad heeft op 24 juni een brief ontvangen over de uitwerking van de Regio Deal Vitale Wijken Overvecht, Batau en Vollenhove. Een maand later zal de uitwerking van de Regio Deal ondertekend worden. De fracties agenderen uitwerking van de Regio Deal Vitale Wijken Overvecht, Batau en Vollenhove voor de commissie Stad en Ruimte op 25 juni zodat zij eventuele wensen, bedenkingen en opmerkingen bij deze uitwerking kunnen inbrengen.

  6. 6

    Aanvang: 11.00 uur; digitaal
    Indicatie behandeltijd: 90 min.
    Beleidsveld: Ruimtelijke Ontwikkeling - wethouder Verschuure


    Het college heeft een ontwikkelperspectief opgesteld voor het gebied Maarschalkerweerd dat ligt in de oostelijke stadsrand van Utrecht. Het college stelt aan de raad voor dit perspectief vast te stellen.
     Met de vaststelling geeft de raad richting aan de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van het gebied waarbij de waarden groen, recreatie, sport en cultuurhistorie in het gebied als tegenhanger dienen van de verdichtende stad. Kansen voor stedelijke verdichting zijn aanwezig bij stadion Galgenwaard en mogelijk bij het toekomstig dubbelstation Lunetten- Koningsweg.
    Met de vaststelling van het perspectief stelt het college tevens voor het document op te nemen in de Omgevingsvisie Utrecht en daarbij de gebiedsvisie ‘De Vier Lunetten op de Houtense Vlakte’ uit 2009 te schrappen.
    Voorafgaand aan commissiebehandeling vindt op dinsdagavond 9 juni voor -  en op initiatief van - de woordvoerders een werkbezoek/ fietstocht (coronaproof) in het gebied plaats.

  7. 7

    Aanvang: 14.00 uur, digitaal
    Indicatie behandeltijd: 120 min
    Beleidsveld: Wonen - wethouder Diepeveen


    Geagendeerd door de fractie van de PVV, H. Dekker-Abdulaziz (D66), T. Meerding (VVD), F. de Koning (GroenLinks), B. Isik (PvdA), J. Koppelaar (Student &Starter), T. Schipper (SP), J. Zwinkels (CDA)


    Motivering agendering PVV:
    De PVV vindt het jammer dat studentenhuisvesting in randgemeenten of gemeenten met een goede ov-verbinding niet is meegenomen in het convenant. De Utrechtse woningmarkt is zodanig verkrampt, dat we volgens onze fractie moeten gaan kijken of Utrechtse studenten in andere nabij liggende gemeenten moeten worden gehuisvest. Dit vinden wij totaal niet terug in het convenant. De fractie van de PVV hier graag over in debat met de andere fracties.
    Ons uitgangspunt is: Utrechters op 1. Daarom willen wij voorstellen voor huisvesting van studenten niet afkomstig uit Utrecht, om een samenwerking aan te gaan met omliggende gemeenten, denk aan Nieuwegein, Zeist, De Bilt. Maar denk ook aan gemeenten met een goede ov-verbinding zoals Veenendaal, Woerden, of zelfs Almere. Wij missen dus deze gemeenten als deelnemende partijen. We hebben nu de kans om het roer om te slaan en te kiezen voor de Utrechter, die hier is opgegroeid, hier zijn/haar roots heeft, en die hier graag wil blijven wonen. Het college communiceert altijd dat ze voor elke doelgroep betaalbare woningen willen realiseren. Dat is gewoonweg een onrealistische manier van denken. De wooncrisis die wij nu kennen dwingt ons om te kiezen. De PVV is duidelijk en direct. Wij zien dat de middenklasse uit onze stad verdwijnt. Dit is een gegeven in bijna elke grote stad van Nederland, misschien zelfs in heel Europa. Het nieuwe segment Middenhuur is een stap in de goede richting. De PVV is van mening dat we volop moeten inzetten voor behoud en terugkeer van de middenklasse naar de stad.


    Motivering agendering D66, VVD, GL, PvdA, S&S, SP en CDA:
    De agenderende fracties (D66, VVD, GL, PvdA, S&S, SP en CDA) willen met het college in gesprek over het studentenconvenant. De agenderende fracties vinden het convenant nog weinig houvast geven als het gaat om de specifieke doelen, maar ook de specifieke inzet om deze doelen te behalen. Het is voor ons niet duidelijk hoe de extra wooneenheden specifiek gehaald gaan worden.
    • Hoe zet de gemeente zich in voor meer onzelfstandige wooneenheden? En hoe bevorderen we de doorstroming in aanvulling op of ter vervang van het aanbieden van jongeren- en campuscontracten?
    • Hoeveel studenteneenheden gaan er precies komen onder de kwaliteitskortinggrens?
    • Waarom zet de gemeente geen bewustwording campagne over discriminatie van internationale studenten? Hoe zorgt de UU voor reële verwachtingen over de Utrechtse woningmarkt voor internationale studenten?
    • Hoe gaan instellingen zoals HU en UU ervoor zorgen dat internationale studenten goed gehuisvest worden? Hoe nemen zij hun verantwoordelijkheid? Er zitten geen harde afspraken hierover in het convenant.
    • Waarom zijn er geen concrete afspraken gemaakt met HU en UU om het tekort aan studenten woningen in te kunnen lopen, dit ten aanzien van hun grondpositie?
    • In het convenant staat ook een passage over middenhuur, ons lijkt het dat studenten geen middeninkomen hebben, of daar veel voor moeten lenen. Hoe ziet het college deze mogelijk onwenselijke situatie?
    • De tijdelijkheid wordt meegenomen bij planvoorraad die in 2025 op orde moet zijn. Hoe lang is tijdelijke huisvesting? En blijven we tijdelijke studentenhuisvesting actief stimuleren als blijkt dat in 2025 de tekorten nog onvoldoende zijn ingelopen?"
    • Er zit nog een formele clausule in het convenant waardoor partijen eventueel eruit kunnen stappen. Hoewel dit vast juridisch onderbouwd zal zijn en wij erop vertrouwen dat partijen zich echt willen committeren, zit dit de agenderende partijen niet lekker. In theorie zou de gemeente of de SSH uit het convenant kunnen stappen, dit zou toch niet mogelijk moeten zijn?
    • Studenten met een beperking komen er in dit convenant vrij bekaaid vanaf. De afspraken met betrekking tot deze doelgroep lijken erg summier, zeker in vergelijking met een aantal van de andere benoemde doelgroepen. De agenderende fracties zouden graag extra de nadruk willen leggen op de behoefte van deze doelgroep.
    • Worden er ook regionale studentenhuisvesting afspraken gemaakt?
    Kortom, de agenderende partijen zouden graag met het college in debat gaan waarom het convenant zo weinig concreet is en waarom er geen consequenties verbonden zijn aan het niet nakomen van afspraken Zelfs uit de jaaglijst wordt de raad niet duidelijk hoeveel eenheden waar gerealiseerd kunnen worden.Het doel is uiteindelijk een betere studentenconvenant, concreet helder beleid hoe we meer betaalbare studentenhuisvesting gaan krijgen in Utrecht.

  8. 8

    Aanvang: 19.30 uur; fysiek/raadszaal
    Indicatieve behandeltijd: 120 min.
    Beleidsveld: Openbare Ruimte - wethouder Diepeveen


    In mei 2019 is het herstel van de wal- en kluismuren in de Binnenstad stilgelegd of vertraagd. Het herstel bleek duurder en meer tijd te kosten dan vooraf ingeschat. Uit onderzoek van de Antea Groep bleek in 2019 dat het projectmanagement onvoldoende op orde was, wat aanleiding gaf voor een herziening van de aanpak. De raad heeft nu een plan van aanpak ontvangen om het herstel van de werven, wal- en kluismuren en de te zware belasting hiervan door verkeer integraal aan te pakken.

  9. 8.2

  10. 8.4

  11. 8.5

    Bijlagen

  12. 9

    Aanvang: 22.00 uur; fysiek/raadszaal
    Indicatieve behandeltijd: 60 min.
    Beleidsveld: Energie - wethouder Van Hooijdonk


    Geagendeerd door G. te Hoonte (VVD), B. Isik ( PvdA), C. Bos ( Stadsbelang Utrecht).
    Op verzoek heeft het college inzicht gegeven in de afspraken die tussen gemeente en grondeigenaren hebben plaatsgevonden. Daarnaast is een strekt ter vervanging van het raadsvoorstel Visie en uitnodigingskader Energielandschap Rijnenburg en Reijerscop gestuurd. Deze roepen bij fracties enkele vragen op die zij graag in commissiebespreking voorafgaand aan de bespreking van het raadsvoorstel in de raad aan het college willen voorleggen.

    02:16:08 - 02:21:41 - Hoonte, Gertjan te
    02:20:13 - 02:20:20 -
    02:21:41 - 02:21:52 -
    02:21:53 - 02:23:24 -
    02:23:24 - 02:23:29 -
    02:23:29 - 02:31:28 - Bos, Cees
    02:23:34 - 02:23:40 -
    02:26:15 - 02:26:24 -
    02:26:21 - 02:27:18 - Koning, Maarten
    02:27:18 - 02:27:55 -
    02:27:25 - 02:27:50 -
    02:27:52 - 02:28:24 - Koning, Maarten
    02:28:22 - 02:28:29 -
    02:29:17 - 02:29:36 -
    02:31:29 - 02:31:36 -
    02:31:37 - 02:32:23 - Zwinkels, Jantine
    02:32:23 - 02:32:26 -
    02:32:26 - 02:33:21 - Bosch, David
    02:33:21 - 02:33:25 -
    02:33:24 - 02:34:13 - Heuven, Maarten van
    02:34:12 - 02:34:16 -
    02:34:17 - 02:34:59 -
    02:34:59 - 02:35:02 -
    02:35:03 - 02:37:01 - Koning, Maarten
    02:36:33 - 02:37:03 -
    02:37:03 - 02:37:53 - Bos, Cees
    02:37:12 - 02:38:38 -
    02:37:31 - 02:38:04 - Hoonte, Gertjan te
    02:38:18 - 02:38:33 - Hoonte, Gertjan te
    02:38:38 - 02:42:54 - Bos, Cees
    02:38:43 - 02:38:44 -
    02:39:57 - 02:40:59 -
    02:40:59 - 02:41:03 - Koning, Maarten
    02:41:04 - 02:41:06 -
    02:41:06 - 02:41:18 -
    02:41:18 - 02:41:20 -
    02:41:21 - 02:41:53 - Koning, Maarten
    02:41:50 - 02:41:55 -
    02:41:55 - 02:42:54 - Bos, Cees
    02:42:48 - 02:42:57 -
    02:42:55 - 02:43:14 - Koning, Maarten
    02:43:14 - 02:43:23 -
    02:43:23 - 02:43:50 -
    02:43:44 - 02:43:52 -
    02:43:52 - 02:44:12 - Koning, Maarten
    02:44:12 - 02:44:22 -
    02:44:21 - 02:44:52 - Zwinkels, Jantine
    02:44:52 - 02:44:55 -
    02:44:54 - 02:45:17 - Koning, Maarten
    02:45:17 - 02:45:19 -
    02:45:18 - 02:45:33 - Zwinkels, Jantine
    02:45:31 - 02:45:34 -
    02:45:33 - 02:45:44 - Koning, Maarten
    02:45:45 - 02:45:47 -
    02:45:47 - 02:45:51 - Zwinkels, Jantine
    02:45:52 - 02:45:54 -
    02:45:52 - 02:45:54 - Koning, Maarten
    02:45:54 - 02:46:00 -
    02:46:00 - 02:46:49 -
    02:46:49 - 02:46:53 -
    02:46:53 - 02:47:42 - Heijne, Rachel
    02:47:42 - 02:47:59 -
    03:02:36 - 03:02:44 -
    03:02:44 - 03:03:33 - Hooijdonk, Lot van
    03:03:19 - 03:03:39 - Hoonte, Gertjan te
    03:03:22 - 03:04:12 -
    03:03:47 - 03:03:56 - Hoonte, Gertjan te
    03:05:08 - 03:05:10 -
    03:05:10 - 03:21:26 - Hooijdonk, Lot van
    03:08:05 - 03:08:09 -
    03:08:07 - 03:08:11 - Hoonte, Gertjan te
    03:08:43 - 03:08:46 -
    03:09:24 - 03:09:52 -
    03:09:25 - 03:09:50 - Hoonte, Gertjan te
    03:10:15 - 03:10:20 -
    03:10:16 - 03:10:30 - Hoonte, Gertjan te
    03:10:31 - 03:10:34 -
    03:11:07 - 03:11:09 -
    03:11:31 - 03:11:42 -
    03:11:41 - 03:11:55 - Hoonte, Gertjan te
    03:12:14 - 03:12:26 -
    03:12:20 - 03:12:34 - Hoonte, Gertjan te
    03:12:35 - 03:12:37 -
    03:12:38 - 03:12:45 -
    03:13:32 - 03:13:36 -
    03:13:35 - 03:13:39 - Zwinkels, Jantine
    03:14:01 - 03:14:04 -
    03:14:44 - 03:14:48 -
    03:14:47 - 03:15:14 -
    03:15:15 - 03:15:16 -
    03:16:04 - 03:16:07 -
    03:16:07 - 03:17:35 - Bos, Cees
    03:17:33 - 03:17:37 -
    03:17:56 - 03:17:58 -
    03:18:47 - 03:18:51 -
    03:18:56 - 03:18:58 -
    03:18:57 - 03:19:13 -
    03:19:14 - 03:19:54 -
    03:19:55 - 03:19:57 -
    03:21:26 - 03:21:54 -
    03:21:32 - 03:21:48 - Hoonte, Gertjan te
    03:21:53 - 03:22:52 - Hooijdonk, Lot van
    03:22:09 - 03:22:23 -
    03:22:19 - 03:22:49 - Hoonte, Gertjan te
    03:22:49 - 03:22:54 -
    03:22:54 - 03:24:13 - Hooijdonk, Lot van
    03:24:13 - 03:24:35 -
    03:24:34 - 03:24:57 - Hoonte, Gertjan te
    03:24:58 - 03:25:02 -
    03:25:01 - 03:25:29 -
    03:25:29 - 03:25:33 -
    03:25:32 - 03:25:59 - Bos, Cees
    03:25:58 - 03:26:01 -
    03:26:01 - 03:26:23 - Heijne, Rachel
    03:26:25 - 03:26:26 -
    03:26:27 - 03:26:49 -
    03:26:45 - 03:26:53 -
    03:26:54 - 03:27:04 - Bosch, David
    03:27:01 - 03:29:46 -
    03:27:04 - 03:27:20 - Heuven, Maarten van
    03:27:23 - 03:27:29 - Koning, Maarten
    03:27:45 - 03:28:11 - Hoonte, Gertjan te
    03:28:13 - 03:28:39 - Bos, Cees
    03:28:45 - 03:28:56 - Zwinkels, Jantine
    03:29:00 - 03:29:16 - Bosch, David
    03:29:20 - 03:29:33 - Heijne, Rachel
  13. 9.2

    Bijlagen