- Locatie
Perskamer
- Voorzitter
- Voorzitter Commissie
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1.a
- De voorzitter verwelkomt de nieuwe leden van de subcommissie dhr. Bos (vervanging dhr. Oostveen) en dhr. Eggermont (vervanging dhr. Wijllhuizen.
- De voorzitter wijst op de expertmeeting/themabijeenkomst rondom de 3 Decentralisaties.
-
1.b
Behandelvoorstel: Aangeven of u nog wijzigingen op de conceptagenda heeft en vaststellen agenda.
-
2
Behandelvoorstel: Aangeven of u vragen, opmerkingen of correcties heeft bij het conceptverslag (B2) en vaststellen verslag.
Bijlagen
-
3
Ter kennisname:
– N.v.t.
Ter bespreking:
– Bij punt 4: In van Financiën: Meting volwassenheid risicomanagement, nov-15 (B4a,b).
– Bij punt 5: In van Financiën: Vernieuwing BBV, nov-15 (B5).
– Bij punt 6: In van Financiën: Voorlopige implicaties Vpb, nov-15 (B6a, b). -
4
Behandelvoorstel:
Toelichting door of namens de wethouder Financiën. Aangeven welke punten u wilt meegeven voor het ‘volwassenheidsmodel’ (zie ook de vragen op pag. 2 van B4a) en of u de commissie van advies wenst te voorzien.
Achtergrond: In de subcommissie van 18 mei jl. behandelde u de concept-nota Risicomanagement en weerstandsvermogen 2015-2018. U stond o.a. stil bij de nieuwe berekening van het weerstandsvermogen in lijn met de G4, de risicoscan en simulaties, het afschaffen van de minimumnorm, kansen, en niet-financiële risico’s. In de nota werd aangekondigd dat een ‘volwassenheidsmodel’ in overleg met de subcommissie ontwikkeld zou worden, wat een beeld geeft van de stand van zaken van het risicomanagement in de gemeentelijke organisatie.
Bijlagen
-
5
Behandelvoorstel: Toelichting door de concernmanager Financiën & Control (zie B5). Aangeven of u nog vragen/ opmerkingen heeft.
Achtergrond: In de subcommissie van 1 juni jl. besprak u een voorstel voor indicatoren voor de begroting. Daarbij stond u o.a. stil bij de ontwikkelingen vanuit de commissie Depla, waarbij dhr. Halsema aangaf de subcommissie ook in het vervolg te kunnen informeren.Bijlagen
-
6
Behandelvoorstel: Toelichting door of namens de wethouder Financiën. Aangeven of u nog vragen/opmerkingen heeft.
Achtergrond: Dit onderwerp is enkele keren in de subcommissie aan de orde geweest; 29 januari, 9 maart, en 23 september 2015. Op 9 maart besprak u de brief van de wethouder Financiën aan de subcommissie, waarin aangegeven werd dat de impact-analyse in 2015 gemaakt werd en een optimale fiscale structuur ontworpen moest worden. Op 23 september besprak u de managementletter van de accountant over de interim-controle. Hierbij benoemde de accountant dat de gemeente nog beperkte stappen had gezet voor de invoering van de Vpb-plicht, en al verder had kunnen zijn. Financiën gaf aan dat de vraagstukken lastig zijn.Bijlagen
-
7
Behandelvoorstel: Toelichting door de voorzitter (zie B7). Aangeven of u nog aanvullingen op de concept-agenda wenst mee te geven.
Bijlagen
-
8.a
Behandelvoorstel: Het jaarplan wordt elke vergadering geactualiseerd. Wijzigingen t.o.v. de vorige versie zijn schuin gearceerd. Alle vergaderingen vinden plaats in Stadhuis Perskamer.
7 december; Delegatie-overleg
Overleg accountant, voorzitter, dhr. Meijer, secretaris-adviseur, evt. andere leden subcommissie, team Audit, Financiën, en nu ook Rekenkamer.- Stand van zaken controle 2015 en nadere afspraken;
- Invulling delegatie-overleg en rollen.
-
8.b
Behandelvoorstel: Aangeven of u kunt instemmen met het jaarplan 2016 en of u nog opmerkingen/aanvullingen heeft. Het jaarplan wordt vervolgens elke vergadering geactualiseerd. De vergaderlocatie voor 2016 volgt na het vaststellen van het jaarplan.
Bijlagen
-
9Rondvraag en sluiting