- Locatie
Stadhuishal
- Voorzitter
- Voorzitter commissie
- Toelichting
-
Uitnodiging voor de openbare vergadering van de Commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën, die wordt gehouden op 20 maart 2025 . Op de agenda is indicatief de behandeltijd opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille.
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststellen van de agenda van 20 maart 2025
-
3
Deze punten worden alleen procedureel behandeld. De leden van de commissie bespreken of, op welke wijze en voor hoe lang zij deze raadsvoorstellen en onderwerpen willen bespreken. Na vaststelling van dit behandeladvies, wordt het stuk voor een volgende vergadering geagendeerd (volgt 13 maart 2025).
-
3.1
Volgt 13 maart 2025.
-
4
Ter vaststelling:
Conceptverslag commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën 13 februari 2025 (volgt 13 maart 2025). -
5
Ter vaststelling:
- Toezeggingen en motieslijst commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën 20 maart 2025 (volgt 13 maart 2025).
- Aangenomen motieslijst commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën 20 maart 2025 (volgt 13 maart 2025).
-
6
Indien aanwezig (volgt 13 maart 2025).
-
7
Volgt 13 maart 2025
-
8
Wethouder: Streefland, Beleidsterrein: Personeel en Organisatie
Indicatieve behandeltijd: 15 minuten
Geagendeerd door: Victor Paalman (Horizon), Achraf Aït Daoua (D66)
De agenderende partijen willen graag met elkaar en het college in debat over de digitale gezondheid van gemeente, met nadruk op IT. De agenderende partijen zijn geschrokken door de raadsbrief vorig jaar over het onverwacht aflopen van de ondersteuning van het belangrijkste systeem van de gemeente, en willen daarom meer informatie van het college over de stand van zaken. De gemeente Utrecht huurt ook nog steeds veel externe IT in, wat volgens de agenderende fracties onvoldoende toekomstbestendig is. In een samenleving waarin langzaam alles om technologie en IT gaat draaien gaan de partijen daarom graag in debat.
Bijlagen
-
9
Wethouder: Streefland, Beleidsterrein: Personeel en Organisatie
Indicatieve behandeltijd: 90 minuten
Geagendeerd door: Melody Deldjou Fard (GroenLinks), Mahmut Sungur (Denk), Stevie Nolten (Bij1), Ilse Raaijmakers (PvdA), Margreet Raaimaker (VVD), David Bosch (Utrecht nu!), Achraf Ait Daoua (D66), Sjaak van Bemmel (Partij voor de Dieren).
Diverse fracties willen in gesprek met het college over het thema “Controlerende Mechanismen bij VTH”, specifiek over welke maatregelen effectief kunnen worden ingezet om discriminatie binnen de afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) te voorkomen en te monitoren, waaronder de inzet van mystery guests en alternatieve methoden.
Het doel van het gesprek is samen met het college te bepalen welke mechanismen geschikt zijn om het beleid tegen discriminatie effectief te toetsen, de voortgang te monitoren en waar nodig bij te sturen. Hierbij wordt gekeken naar de aansluiting op bestaand beleid en de haalbaarheid van concrete acties.
Daarnaast wil de fractie van UtrechtNu! graag in gesprek met het college en de andere agenderende partijen over de de uitgebreide maatregelen die VTH al nemen om discriminatie tegen te gaan en dat de inzet van mystery guests onwenselijk is, omdat de kosten niet opwegen tegen de zeer twijfelachtige baten.
De VVD fractie wil naar aanleiding van gesprekken in de technische sessie op 26 november 2024 graag weten in hoeverre onafhankelijk en neutrale klachtenafhandeling binnen de gemeentelijke organisatie mogelijk is? En in hoeverre inzet op inclusie en diversiteit daadwerkelijk effect hebben in de werkbeleving van medewerkers in de gemeentelijke organisatie?
Bijlagen
-
10
Wethouder: Oosters, Beleidsterrein: Participatie
Indicatieve behandeltijd: 120 minuten
Geagendeerd door: Dirk Jan van Vliet (D66), mede ingediend door Gert Dijkstra (EenUtrecht), Maarten van Heuven (Partij voor de Dieren), Bert van Steeg (CDA), Rick van der Zweth (PvdA), Ruben Snijder (Student en Starter), David Bosch (UtrechtNu!), Ruud Maas (Volt) en Derk van Bergen (ChristenUnie), Tess Meerding (VVD) en Victor Paalman, (Horizon).
De agenderende partijen willen graag met elkaar en het college in debat over de conclusies die het college trekt over het afgelopen burgerberaad én welke conclusies de agenderende partijen zelf trekken. Daarnaast ook over de uitvoering van het afgelopen burgerberaad en hoe de verschillende partijen daar naar kijken. En tot slot over een eventueel toekomstig burgerberaad en welke ideeën partijen daarbij hebben.
Daarnaast heeft de commissie aangegeven dit onderwerp in samenhang te willen bespreken met de Raadsbrief Terugblik Jaarwisseling 2024-2025.
Bijlagen
-
10.1
Bijlagen
-
10.2
Bijlagen
-
11
Wethouder: Schilderman, Beleidsterrein: Financiën
Indicatieve behandeltijd: 15 minuten
In de Regeling Risicovolle Projecten (RRP), zoals door de raad is vastgesteld in juni 2021, is een bepaling opgenomen dat de regeling na 3 jaar geëvalueerd wordt. Deze evaluatie is nu uitgevoerd door een kernteam vanuit Concerncontrol, met advisering vanuit de griffie en op basis van vragenlijsten aan en verdiepende gesprekken met raadsleden.
Het voorstel is de regeling op een aantal punten aan te passen, namelijk:
1. de frequentie van voortgangsrapportages terug te brengen van twee keer per jaar naar één keer per jaar;
2. het opnemen van de optie de toepassing van de RRP voor een project te pauzeren;
3. het vaste evaluatiemoment aanpassen naar een evaluatiemoment naar behoefte.Bijlagen