- Locatie
Stadhuis Raadszaal, Stadhuisbrug 1
- Voorzitter
- Voorzitter commissie
- Toelichting
-
Uitnodiging voor de openbare vergadering van de Commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën, die wordt gehouden op13 februari 2025 Op de agenda is indicatief de behandeltijd opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille.
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststellen van de agenda van 13 februari 2025
-
3
Deze punten worden alleen procedureel behandeld. De leden van de commissie bespreken of, op welke wijze en voor hoe lang zij deze raadsvoorstellen en onderwerpen willen bespreken. Na vaststelling van dit behandeladvies, wordt het stuk voor een volgende vergadering geagendeerd (volgt 6 februari 2025).
-
3.1
Volgt 6 februari 2025.
-
4
Ter vaststelling:
Conceptverslag commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën 16 januari 2025 (volgt 6 februari 2025). -
5
Ter vaststelling:
Lijst moties en toezeggingen commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën (volgt 6 februari 2025);
Lijst aangenomen moties commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën (volgt 6 februari 2025). -
6
Indien aanwezig: volgt 6 februari 2025.
-
7
Ter kennisname:
Verslag Adviescommissie Controle en Financiën 5 december 2025 (volgt 6 februari 2025). -
8
Wethouder: Streefland, Beleidsterrein: Personeel en Organisatie
Indicatieve Behandeltijd: 60 minuten
De Rekenkamer Utrecht heeft een opvolgingsonderzoek gedaan naar de informatieveiligheid van de gemeente Utrecht, naar aanleiding van een eerder onderzoek in 2021 (het rekenkamerrapport “Zo sterk als de zwakste schakel”).
Het doel van dit onderzoek is om de gemeenteraad inzicht te geven in de mate waarin de aanbevelingen naar aanleiding van het rekenkamerrapport zijn opgevolgd. Daarnaast wordt aandacht besteed aan aanvullende onderwerpen die in het eerste onderzoek uit 2021 onderbelicht waren gebleven: managementinformatie, de
afhandeling van incidenten, het gebruik van de gemeentelijke telefoons en de maatregelen om het thuiswerken te beveiligen.Bijlagen
-
9
Burgemeester, Beleidsterrein: Openbare Orde en Veiligheid
Indicatieve behandeltijd: 30 minuten
De gemeente Utrecht wordt in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen op de kaders voor de begroting 2026 en de geactualiseerde begroting 2025. Zo leiden loon- en prijsaanpassingen tot wijziging van de gemeentelijke bijdrage en liggen er inhoudelijke keuzes voor m.b.t. verschillende toekomstscenario’s.
De gemeente Utrecht kan uiterlijk tot 10 maart 2025 een zienswijze indienen op de kadernota indienen. Het bijbehorende raadsvoorstel volgt.Bijlagen
-
10
Wethouder: Oosters, Beleidsterrein: : Samen Stad Maken
Indicatieve behandeltijd: 90 minuten
In de verordening samenwerking, participatie en inspraak wordt het herziene participatiebeleid (voortvloeiend uit de beleidsnota Samen Stad Maken) verankerd. In de verordening is opgenomen dat het bestuursorgaan de ‘leidende principes voor houding en Gedrag' uit de beleidsnota in acht zal nemen. Daarnaast schrijft de verordening voor dat het kompas voor zeggenschap wordt toegepast om de samenwerkingsvorm te bepalen, moet het bestuursorgaan via een samenwerkingsplan de gekozen samenwerkingsvorm inzichtelijk maken en achteraf openbaar maken hoe deze samenwerking is verlopen in de vorm van een samenwerkingsverslag. Tot slot is ook het Utrechtse uitdaagrecht, het bewonersbod, in de verordening opgenomen.
Bijlagen
-
11
Wethouder: Oosters, Beleidsterrein: Samen Stad maken
Indicatieve behandeltijd: 45 minuten
De fractie van EénUtrecht heeft een eigen voorstel voor een participatieverordening opgesteld, gebaseerd op een drietal belangrijke principes: 1) Bij de start direct met Utrechters beginnen, 2) als het je meer raakt verdien je meer invloed en 3) van maximale burgerparticipatie wordt je project beter. Deze principes zijn verwerkt in een negental uitgangspunten.
Bijlagen
-
12
Burgemeester: Beleidsterrein: Openbare orde en Veiligheid
Indicatieve behandeltijd: 150 minuten
Geagendeerd door: Lars van Rooij (Student en Starter), VVD, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, GroenLinks, Bij1, PvdA, UtrechtNu!, D66, CDA, Volt, Denk en Utrecht Solidair
De bovenstaande fracties willen naar aanleiding van de beantwoording van schriftelijke vragen met de burgemeester in gesprek over de totstandkoming van het besluit om negatief te adviseren over de originele demonstratie tegen de bezuinigingen in het hoger onderwijs op 14 december 2024. Ook willen de fracties graag een reflectie op de informatie(bronnen) op basis waarvan de driehoek kwam tot het advies om de demonstratie af te gelasten.
De fracties hebben vragen over hoe dit besluit zich verhoudt tot de doorgang van de alternatieve demonstratie op 14 november. Indien nodig kan gevoelige informatie worden gedeeld in een besloten gedeelte van de vergadering. Daarnaast willen de agenderende fracties in gesprek over hoe zij beter meegenomen kunnen worden in de totstandkoming van een dergelijk besluit en wat er nodig is om toekomstige beperkingen of afgelasting van demonstraties te voorkomen.Bijlagen
-
12.1
Bijlagen
-
12.2
Bijlagen
-
13
Wethouder Streefland, Beleidsterrein: Personeel en Organisatie
Indicatieve behandeltijd: 60 minuten
Geagendeerd door: Margreet Ramaker (VVD), Ruud Maas (Volt), Bert van Steeg (CDA) en David Bosch, (UtrechtNu!).
Aanleiding is de rechterlijke uitspraak om de beheerder van de Domtoren niet te ontslaan. En de beantwoording door de wethouder van de mondelinge vragen hierover op 17 oktober 2024. De agenderende fracties willen met de wethouder in debat over goed werkgeverschap en wanneer naar de rechter te stappen. Ook onderwerp van debat is de politiek bestuurlijke sensitiviteit in de zin van hoe en wanneer zaken in het openbaar te brengen en de gevolgen daarvan voor de beeldvorming van de gemeente Utrecht als werkgever.
-
13.1
Bijlagen
-
13.2
Bijlagen
-
14
Wethouder: Streefland, Beleidsterrein:
Indicatieve behandeltijd: 90 minuten
Geagendeerd door: Melody Deldjou Fard (GroenLinks), Mahmut Sungur (Denk), Stevie Nolten (Bij1), Ilse Raaijmakers (PvdA), Margreet Raaimaker (VVD), David Bosch (Utrecht nu!), Achraf Ait Daoua (D66)
Diverse fracties willen in gesprek met het college over het thema “Controlerende Mechanismen bij VTH”, specifiek over welke maatregelen effectief kunnen worden ingezet om discriminatie binnen de afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) te voorkomen en te monitoren, waaronder de inzet van mystery guests en alternatieve methoden.
Het doel van het gesprek is samen met het college te bepalen welke mechanismen geschikt zijn om het beleid tegen discriminatie effectief te toetsen, de voortgang te monitoren en waar nodig bij te sturen. Hierbij wordt gekeken naar de aansluiting op bestaand beleid en de haalbaarheid van concrete acties.
Daarnaast wil de fractie van UtrechtNu! graag in gesprek met het college en de andere agenderende partijen over de de uitgebreide maatregelen die VTH al nemen om discriminatie tegen te gaan en dat de inzet van mystery guests onwenselijk is, omdat de kosten niet opwegen tegen de zeer twijfelachtige baten.
De VVD fractie wil naar aanleiding van gesprekken in de technische sessie op 26 november 2024 graag weten in hoeverre onafhankelijk en neutrale klachtenafhandeling binnen de gemeentelijke organisatie mogelijk is? En in hoeverre inzet op inclusie en diversiteit daadwerkelijk effect hebben in de werkbeleving van medewerkers in de gemeentelijke organisatie?
Bijlagen