Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Stad en Ruimte

donderdag 7 november 2019

10:15 - 16:45
Locatie

Stadhuis Raadszaal, Stadhuisbrug 1

Voorzitter
Voorzitter commissie
Start
maandag 4 november 2019 10:25
Eind
donderdag 7 november 2019 16:29
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Stad en Ruimte, die wordt gehouden op dinsdag 7 november 2019. Deze vergadering vindt plaats in de raadszaal van het stadhuis. Op de agenda is indicatief het behandeltijdstip opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille. Voor de avondvergadering is separaat een agenda gepubliceerd.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda en inventarisatie te bespreken agendapunten
  3. 3

    • Het concept-verslag van de openbare commissie Stad en Ruimte van 24 september 2019, ter vaststelling
    • Het concept-verslag van de openbare commissie Stad en Ruimte van 26 september 2019, ter vaststelling
    • Het concept verslag van de openbare commissie Stad en Ruimte van 1 oktober 2019, ter vaststelling
    • Het concept verslag van de openbare commissie Stad en Ruimte van 8 oktober 2019, ter vaststelling
    • Het concept verslag van de openbare commissie Stad en Ruimte van 15 oktober 2019, ter vaststelling
  4. 5

    Ingeplande behandeltijd: 10.15 - 11.15 uur
    Beleidsveld: Ruimtelijke Ontwikkeling - wethouder Verschuure


    In november 2018 heeft de raad raadsbreed de motie Plan van aanpak Omgevingswet aangenomen. Aanleiding voor de motie is de Omgevingswet die per 1 januari 2021 in werking treedt.
    In de motie wordt het college verzocht aan de raad ter besluitvorming een plan van aanpak voor te leggen waarin onder andere de Utrechtse ambities bij de invoering van de Omgevingswet worden verwoord, uit te spreken hoe de participatiedoelen van de wet vorm krijgen en de hoe de bevoegdheden tussen het college en de raad worden verdeeld voor zover de wet daar ruimt in laat.
    In het raadsvoorstel wordt de raad gevraagd het bij het raadsvoorstel behorende plan van aanpak vast te stellen ter invulling van de verbeterdoelen van de Omgevingswet als gezamenlijke ambities van college en raad.

  5. 6

    Ingeplande behandeltijd: 11.15 -11.30 uur
    Beleidsveld: Ruimtelijke ontwikkeling - wethouder Verschuure


    Het ontwerpbestemmingsplan voorziet in de herontwikkeling van bestaande bedrijfsgebouwen aan de Vleutensevaart 100 tot vestiging van een sportschool of bedrijfsverzamelgebouw en een appartementengebouw voor maximaal 30 woningen. Met de vaststelling van het bestemmingsplan, zoals voorgesteld door het college, wordt dit juridisch planologisch mogelijk gemaakt.
    Het ontwerpplan heeft ter inzage gelegen en gedurende deze periode zijn geen zienswijzen ingediend.
    Naast de vaststelling wordt aan de raad voorgesteld geen exploitatieplan vast te stellen.

  6. 7

    Ingeplande behandeltijd: 11.30 - 11.45 uur
    Beleidsveld: Ruimtelijke ontwikkeling - wethouder Verschuure


    Het doel van het bestemmingsplan is het juridisch planologisch mogelijk maken dat een perceel met agrarische bestemming en bedrijfswoning wordt herontwikkeld naar een bestemming van twee reguliere woningen en een bijgebouw. Daarin wordt de huidige bedrijfswoning behouden en omgezet naar één van de twee reguliere woningen.
    Het ontwerpbestemmingsplan en een ontwerpbesluit hogere geluidswaarden hebben ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn geen zienswijzen ingediend.
    Aan de raad word voorgesteld ambtshalve een wijziging toe te passen ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp zodat regels in overeenstemming worden gebracht met het geldende bestemmingsplan Haarzuilens. Verder wordt voorgesteld geen exploitatieplan vast te stellen

  7. 8

    Ingeplande tijd: 11.45 - 12.45 uur
    Beleidsveld: Ruimtelijke Ontwikkeling - wethouder Verschuure


    Geagendeerd door J. Zwinkels (CDA), H. Dekker - Abdulaziz (D66), F. de Koning (GroenLinks) en G. te Hoonte ( VVD).
    Agendeerders hebben naar aanleiding van de raadsinformatiebijeenkomst (RIB) van 12 september behoefte om de verbetervoorstellen van het Utrechts Plan Proces in de commissie te bespreken. De partijen zijn van mening dat dit wellicht sowieso had gemoeten (en het dus een raadsvoorstel in plaats van een raadsbrief had moeten zijn), omdat het een kaderstellend document betreft dat belangrijk is voor de vele ruimtelijke ontwikkelingen die de komende tijd in Utrecht zullen volgen.
    De fracties willen onder andere spreken over de mate van de participatie door omwonenden en zijn benieuwd hoe het college en de commissie oordeelt over de mogelijkheden die worden geboden voor participatie voor omwonenden in ieder spoor (UPP1, UPP2 en UPP0). Verder willen deze fracties graag spreken over de ervaringen van andere steden (waaronder Amsterdam, dat tijdens de RIB werd aangehaald) en het verkorten van doorlooptijden door onnodige vertragingen in het ambtelijke proces te voorkomen (versnelling).


    Voorafgaande aan de bespreking in de commissie zouden de agendeerders in aanvulling op de informatie uit de RIB de onderstaande vragen schriftelijk beantwoord willen zien vanuit ambtelijke zijde. Dit zodat iedere woordvoerder ook op hetzelfde kennisniveau heeft.
    De vragen:

    1. Waarom is gekozen voor kleine verbetervoorstellen, en niet voor grotere veranderingen in het Utrechts Plan Proces?
    2. Kan de gemeente aan de hand van een paar concrete actuele casussen uitleggen hoe deze veranderingen uitpakken in de praktijk?
    3. Wat zijn de voornaamste verschillen tussen UPP1, UPP2 en UPP0? Op basis waarvan wordt de keuze voor een van deze sporen gemaakt? Hoe verhouden deze zich tot de opmerking dat er altijd sprake is van maatwerk?
    4. Welke succesvoorbeelden uit andere gemeenten zijn bekend? Wat kan Utrecht hiervan leren en zelf ook toepassen?
    5. Hoe vindt het proces rondom de ‘wenselijkheid en haalbaarheid van bestuur’ plaats? Welke voorstellen bereiken het college en welk afwegingskader wordt gehanteerd?
    6. Op welke wijze wordt de gemeenteraad voortaan op welk moment in het proces geïnformeerd? Welke invloed heeft hij bijvoorbeeld op intentiedocumenten en welke sturingsmogelijkheden zijn er nog na de initiatieffase (van 3 maanden)?
  8. 8.1

  9. 8.2

  10. 9

    Ingeplande behandeltijd: 12.45 - 12.55 uur
    Beleidsveld: Circulaire Economie - wethouder Verschuure


    De Gr AVU heeft begrotingswijzigingen 2-2019 en 1-2020 voor zienswijze aan de raad gestuurd. De wijzigingen zijn een gevolg van extra kosten voor sortering van het pmd (verpakkingen) en lagere opbrengsten van oud papier. Deze worden doorberekend in de AVU-tarieven, waaruit een verhoging van de bijdragen van de deelnemende gemeenten voortvloeit.
    Het college heeft een zienswijze voorbereid en de gemeenteraad wordt gevraagd deze vast te stellen. De termijn voor indienen zienswijzen sluit op 1 december 2019; de zienswijzen worden meegenomen bij de besluitvorming in het AB van de AVU.

  11. 10

    Ingeplande behandeltijd: 14.00 - 14.30 uur
    Beleidsveld: Ruimtelijke ontwikkeling - wethouder Verschuure


    Dit ontwerp bestemmingsplan beoogt een 10-tal feitelijke situaties die afwijken van geldende bestemmingsplannen juridisch planologisch weer in overeenstemming te brengen. Hiermee wordt dus nadrukkelijk geen nieuwe ontwikkelingen of bouwplannen op deze locaties mogelijk gemaakt.
    Naar aanleiding van de ter inzagelegging van het ontwerpplan is één zienswijze binnengekomen en stelt het college voor een verbeelding een wijziging toe te passen. Voor het overige stelt het college voor het bestemmingsplan vast te stellen.

  12. 11

    Ingeplande behandeltijd: 14.30 - 15.15 uur
    Beleidsveld: Ruimtelijke Ontwikkeling - wethouder Verschuure


    Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft de raad op 6 juli 2017 een stadsbrede Omgevingsvisie vastgesteld, de Omgevingsvisie Utrecht versie 1.0.
    Na deze eerste stap waar hoofdzakelijk de ‘koers’ en de ‘thema’s’ werden vastgesteld, stelt het college voor om als tweede stap de Omgevingsvisie compleet te maken met het toevoegen van gebiedsbeleid en het doorvoeren van enkele correcties.

  13. 12

    Ingeplande behandeltijd: 15.15 - 16.45 uur
    Beleidsveld: Binnenstad/Ruimtelijke Ontwikkeling - wethouder Klein


    Voortzetting behandeling commissie Stad en Ruimte van 8 oktober 2019.
    De schriftelijke beantwoording van het college wordt op 29 oktober 2019 toegevoegd.


    In 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet schrijft voor dat iedere gemeente een Omgevingsvisie voor haar hele grondgebied vaststelt. Daarnaast kunnen er omgevingsvisies voor delen van de gemeente worden gemaakt. De gemeente Utrecht is met de ontwikkeling van beide visies al enige tijd gestart. In het coalitieakkoord is aangegeven dat een Omgevingsvisie Binnenstad wordt opgesteld. Tijdens de commissievergadering van 5 maart heeft het college toegezegd u ter besluitvorming een startnotitie voor de Omgevingsvisie Binnenstad voor te leggen. De startnotitie beoogt aan de voorkant van de ontwikkeling van het Omgevingsvisie duidelijkheid te scheppen over de in zet en het proces van de Omgevingsvisie. Aan de raad wordt voorgesteld de startnotitie vast te stellen en voorts betrokken te zijn als raad gedurende het proces zoals omschreven in punt 6 van de startnotitie.

  14. 12.1

  15. 12.2