Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Stad en Ruimte

dinsdag 5 maart 2019

20:00 - 22:35
Locatie

Raadszaal, Varrolaan 100

Voorzitter
Voorzitter commissie
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Stad en Ruimte, die wordt gehouden op dinsdagavond 5 maart, donderdag 7 maart en dinsdagavond 19 maart 2019 en vindt plaats in de raadszaal van de Varrolaan 100. Per vergaderpunt is indicatief het behandeltijdstip opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille.
De volgende agenda's zijn separaat gepubliceerd:

  • dinsdagavond 5 maart;
  • donderdagochtend/middag 7 maart;
  • donderdagavond 7 maart;
  • dinsdagavond 19 maart.
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda en inventarisatie te bespreken agendapunten
  3. 3

    Het verslag van de openbare commissie Stad en Ruimte van 31 januari 2019, ter vaststelling

  4. 5

    20.00-20.15 uur.
    Beleidsveld: Circulaire economie - wethouder Verschuure


    Op 3 december 2018 heeft de Afval Verwijdering Utrecht (AVU) een brief aan de raad aangeboden over de ontwerp begroting 2020 en de begrotingswijziging 2019. De raad heeft de gelegenheid om vóór 1 mei 2019 een zienswijze hierop in te dienen. Het college heeft voor de raad deze zienswijze voorbereid en vraagt de raad om de zienswijze vast te stellen zodat deze aan de AVU kan worden toegezonden.

  5. 6

    20.15 - 20.35 uur
    Beleidsveld: Ruimtelijke Ontwikkeling - wethouder Verschuure.


    Op een aantal te ontwikkelen/ ontwikkelde (bouw)locaties heeft onderzoek plaatsgevonden op de aanwezigheid van explosieven. Voor 70% van de kosten van onderzoek bestaat de mogelijkheid deze vergoed te krijgen van het Rijk via het Gemeentefonds. Om hiervoor in aanmerking te komen is raadsbesluit noodzakelijk.
    Aan de raad wordt gevraagd om door middel van het raadsbesluit de vergoeding (in totaal € 147.883,--) bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties aan te vragen.
    Voorts wordt voorgesteld het raadbesluit direct in werking te laten treden op basis van de Verordening raadgevend referendum gemeente Utrecht, omdat anders het verzoek aan het ministerie niet meer vóór de wettelijke termijn van 1 april kan worden ingediend.

  6. 7

    20.35 - 21.35 uur.
    Beleidsveld: Ruimtelijke ontwikkeling - wethouder Verschuure.
    Voortzetting debat uit commissie Stad en Ruimte van 31 januari 2019.


    Voor Vleuten-De Meern is een Omgevingsvisie opgesteld, waarbij gewerkt is in de geest van de Omgevingswet. De Omgevingsvisie is een van de nieuwe kerninstrumenten en vormt het beleidskader voor de Omgevingsplannen binnen het gebied van de Omgevingsvisie. De Omgevingsvisie geldt als een visie voor het deelgebied Vleuten-De Meern en maakt deel uit van de gemeentebrede Omgevingsvisie die medio 2017 door de gemeenteraad is vastgesteld. Aan de raad wordt voorgesteld de Omgevingsvisie vast te stellen.

  7. 8

    21.35 - 22.35 uur.
    Beleidsveld: Ruimtelijke Ontwikkeling - wethouder Verschuure


    Geagendeerd door T. Homan (Student & Starter), M. van Dalen (VVD), S. Schilderman (D66), R. Heijne (GroenLinks), J. Zwinkels (CDA)
    Op 28 januari heeft het college het ambitiedocument Utrecht Science Park van het college van bestuur van de Universiteit van Utrecht in ontvangst mogen nemen. Dit document geldt als een eerste bouwsteen en input voor de omgevingsvisie van dit gebied. De gemeente is nu aan zet om de omgevingsvisie voor het Utrecht Science Park te maken.
    In de brief (30 januari 2019) en bijgaande brochure wordt gesproken over een open dialoog en is er een globaal stappenplan geschetst hoe de omgevingsvisie inhoudelijk vorm te geven, waarbij stakeholders in het gebied, stad en regio betrokken worden.


    Student en Starter, VVD, D66, GL en CDA hebben een aantal aandachtspunten om mee te geven aan de nog op te stellen omgevingsvisie Utrecht Science Park en het proces hieromtrent:

    1. Invulling van het participatieproces: op het Utrecht Science Park wonen mensen, maar komen ook veel werkenden, studerenden en bezoekers. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat al deze groepen goed worden betrokken? Wie heeft hierbinnen de verantwoordelijkheid het USP of de gemeente?
    2. De mogelijkheden om de ambities concreet in te vullen in het gebied: wat gaat er gebeuren rondom de voorzieningen? Hoe wordt er gezorgd voor levendigheid zodat dit gebied een volwaardige deel wordt van Utrecht? Hoe zorgen we voor voldoende ruimte voor sport? Wat is er allemaal mogelijk op het gebied van duurzaamheid?
    3. Taakverdeling tussen gemeente en partners op USP: wie draagt welke verantwoordelijkheden op het gebied van participatie en inhoudelijke invulling rond de omgevingsvisie.
    4. Inhoudelijk willen de fracties graag ook de ontwikkeling van het centrumgebied en de woningbouwopgave bespreken.
    5. Wat is de impact op de bereikbaarheid van het USP en UMCU, voor elke vorm van transport (OV, auto, fiets)?
    6. Wat is de impact op USP als vestigingsplaats voor de huidige en nieuwe organisaties en daarmee de impact op de werkgelegenheid, economie en de aantrekkelijkheid voor Onderwijs & Onderzoek?

    De agenderende partijen willen graag dat er een startdocument komt waarin helder is welke inhoudelijke kaders we stellen voor de omgevingsvisie USP, hoe participatie vormgegeven wordt en op welke momenten tijdens het proces de raad geïnformeerd wordt.