Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Stad en Ruimte

donderdag 7 maart 2019

09:30 - 16:55
Locatie

Raadszaal, Varrolaan 100

Voorzitter
Voorzitter commissie
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Stad en Ruimte, die wordt gehouden op dinsdagavond 5 maart, donderdag 7 maart en dinsdagavond 19 maart 2019 en vindt plaats in de raadszaal van de Varrolaan 100. Per vergaderpunt is indicatief het behandeltijdstip opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille.
De volgende agenda's zijn separaat gepubliceerd:

  • dinsdagavond 5 maart;
  • donderdagochtend/middag 7 maart;
  • donderdagavond 7 maart;
  • dinsdagavond 19 maart.
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Heropening vergadering
  2. 9

    09.30 - 11.00 uur
    Beleidsveld: Openbare Ruimte - wethouder Diepeveen


    De raadsleden Gertjan Te Hoonte (VVD) en Susanne Schilderman (D66) leggen aan de raad ter besluitvorming een initiatiefvoorstel voor waarmee zij willen bewerkstelligen dat er in Utrecht voldoende (rolstoel-) toegankelijke openbare toiletvoorzieningen komen. Binnen 500 meter van alle drukke plekken in de stad moet overdag en ’s avonds een openbaar en toegankelijk toilet beschikbaar zijn. De initiatiefnemers vragen de raad in te stemmen met het opstellen van een plan van aanpak vóór de voorjaarsnota 2020. De kosten voor dit plan van aanpak worden gedekt door herprioritering binnen de programma’s Openbare Ruimte en Groen, Stedelijke Ontwikkeling en Economie.

  3. 9.1

  4. 10

    11.00-13.00 uur
    Beleidsveld: Mobiliteit - wethouder Van Hooijdonk


    Het geactualiseerde parkeerbeleid wordt vastgelegd in een overkoepelende parkeervisie, die in verschillende modules wordt uitgewerkt. De parkeervisie, de module parkeernomen, en de module
    invoering betaald parkeren worden naar verwachting in de tweede helft van 2019 voorgelegd aan de gemeenteraad.
    Voor een aantal ontwikkelingen in de stad laat de nieuwe parkeernota te lang op zich wachten. Om te voorkomen dat een aantal bouw- en gebiedsontwikkelingen vertraging oplopen, of parkeernormen worden toegepast die te hoog zijn om een goede bereikbaarheid en leefbaarheid in de stad te waarborgen, is het noodzakelijk om aan de Nota parkeernormen fiets en auto uit 2013 (bijlage 1 bij de Nota Stallen en Parkeren) een addendum toe te voegen. Deze nota maakt al maatwerk mogelijk voor een aantal bijzondere locaties. Het addendum biedt de mogelijkheid om nieuwe maatwerklocaties aan te wijzen, en geeft een nadere invulling aan het toe te passen maatwerk. Ook zet het addendum een aantal technische en juridische onvolkomenheden in de nota recht.

  5. 11

    DIT PUNT WORDT DOORGESCHOVEN NAAR EEN VOLGENDE VERGADERING.
    Beleidsveld: Verkeer en mobiliteit - wethouder Van Hooijdonk


    Geagendeerd door M. van Heuven (Partij voor de Dieren).
    Alle raadsfracties hebben de ambitie uitgesproken drie onderdoorgangen te willen realiseren bij de NRU. De Partij voor de Dieren is tegen de verbreding van de NRU, omdat we een Provinciaal en Randstedelijk probleem oplossen ten koste van groen en volksgezondheid, maar áls die weg dan verbreed wordt, dan wel op een degelijke wijze. Het Rijk zal slechts 5 miljoen euro extra vrijgeven. Het college houdt nu zelfs rekening met slechts één onderdoorgang. Ondertussen is er een wijkbericht verspreid dat ook ruimte open laat voor viaducten. (wijkbericht Start procedure bestemmingsplan NRU, januari 2019) De Partij voor de Dieren vindt dit onacceptabel en wil daarom in debat met fracties en college.
    De PvdD vindt het onacceptabel dat er nu zelfs rekening wordt gehouden met één onderdoorgang. De fractie is van mening dat verdere planvorming uitgesteld moet worden totdat er financiële zekerheid is voor alle drie de onderdoorgangen. Tevens wil de fractie dat er onafhankelijk onderzoek wordt gedaan naar de kosten, nu marktprijsindexatie nog niet in de huidige budgetten is opgenomen. Daarnaast ontbreekt nu essentiële informatie over de verkeersmodellen en de luchtkwaliteit die nodig is om een goede afweging te kunnen maken. De PvdD wil graag het debat aan met de raad en het college om tot uitstel van de planvorming te komen.

  6. 12.1

    14.00 - 15.10 uur
    Beleidsveld: Verkeer en mobiliteit - wethouder Van Hooijdonk


    Geagendeerd door J. Wijmenga ( ChristenUnie), S. Schilderman (D66), T. Weistra (GroenLinks), D. Bosch (PVV), S. van Waveren (CDA), T. Schipper ( SP), B. Işik ( PvdA),.


    Motivering ChristenUnie, D66, GroenLinks, PVV en CDA:
    Er komen bij de raad regelmatig signalen binnen dat bepaalde knelpunten m.b.t. verkeersveiligheid niet afdoende opgelost worden. De fracties willen bespreken hoe dit verbeterd kan worden. Tevens kan de toelichting op de afdoening van de toezeggingen nog aanleiding geven om in de commissie over in debat te gaan.


    De fractie van de SP sluit zich aan bij de agendering van bovenstaande partijen. Het gaat de SP daarbij om de uitvoering van de in november aangenomen moties van de SP en daarnaast wil de fractie het concreet hebben over de verkeersveiligheidssituatie op en rond de fietsverbinding Zuilen- Lage Weide ( Demkabrug),


    De PvdA wil ingaan op twee punten:

    • Wijkraad Overvecht heeft een wijkraadpleging rondom verkeersveiligheid gedaan en de uitkomsten daarvan zijn aan het college overhandigd. De PvdA wil dat het college de aanbevelingen uitvoert. Wat gaat het college doen met deze aanbevelingen omdat er veel zorgen zijn over verkeersveiligheid in Overvecht?
    • Er zijn in Utrecht veel drukke kruispunten waar stilstaande auto’s bij drukte het kruisende verkeer van fietsers en voetgangers belemmeren. De PvdA zou graag zien dat er op deze kruisingen wegmarkering wordt aangebracht die duidelijk maakt dat auto’s daar niet mogen stilstaan.
  7. 12.2

  8. 12.4

  9. 12.5

    Beleidsveld: Verkeer en mobiliteit - wethouder Van Hooijdonk

  10. 13

    15.10 - 16.55 uur
    Beleidsveld: Milieu en Emissieloos Vervoer - wethouder Everhardt


    Geagendeerd door M. van Dalen (VVD), M. Koning (D66), J. Zwinkels (CDA), R. Heijne (GroenLinks), M. van Heuven ( Partij voor de Dieren)
    De betreffende fracties gaan n.a.v. de expertmeeting over elektrisch rijden graag nader met elkaar in debat over de uitgangspunten en randvoorwaarden die de gemeente hanteert in haar visie, aanpak en aankomende aanbesteding t.b.v. de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer.
    Motivering agendering:

    • Aanbesteding: onderdeel Innovatie loskoppelen van reguliere (slimme) uitrol van laadpalen.
    • Sociale innovaties: bijv. deelconcepten en manieren om het betaalbaarder te maken.
    • Meenemen van de invloed van de tweedehands markt in elektrische auto's in de plaatsing van laadpalen en de invloed van autodeelconcepten.
    • Aandeel van groene stroom.
    • Een maatregel waarmee meer prijstransparantie 'aan de paal' ontstaat (en het prijsverschil tussen publiek laden en op privaat terrein).
    • Verkenning van potentiële binnenstedelijke locaties voor snelladen.
    • Ruimtelijke inpassing en impact (bijv. de keuze voor laadpleinen).
    • Rekening houden met commerciële rijders en doelgroepen (logistiek, taxi, bus).
    • Verwachtingen bij laden op niet-publieke gronden: hoe te regelen, hoe contractueel vast te leggen met concessiehouder (laadbehoefte) en derden.
    • Hoe om te gaan met strategische locaties (gewenste laadpalen niet gebaseerd op laadbehoefte, maar bijv. op principe van een dekkend netwerk).
    • Definitie van "laadbehoefte" en aan wie het is om die vast te stellen (gemeente en/of concessiehouder?).
    • Kosten & financiële consequenties / risico's (bijv. vertraging bij netbeheerder) denk ook aan: de kosten en de omvang van het (beoogd) laadpalen netwerk in relatie tot het werkelijke aantal elektrische auto’s in de stad. De invloed van garantie en autolease voorwaarden die de beoogde infrastructuur van V2G belemmeren.
      Doel bespreking:
      Richting meegeven aan plan voor besluitvorming, maar ook meningsvorming alle partijen en onderling debat over de keuzes die gemaakt worden in de visie én aanpak van de gemeente.