Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Stad en Ruimte

donderdag 4 oktober 2018

20:00 - 22:30
Locatie

Raadszaal, Varrolaan 100

Voorzitter
Voorzitter commissie
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Stad en Ruimte, die wordt gehouden op: donderdagmiddag 4 oktober 2018 van 14.00-16.30 uur en donderdagavond 4 oktober 2018 van 20.00-22.30 uur. Deze vergadering vindt plaats in de raadszaal van de Varrolaan 100. Per vergaderpunt is indicatief het behandeltijdstip opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille.
Voor het middagdeel is separaat een vergadering gepubliceerd

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Heropening vergadering
  2. 7

    20.00-20.15 uur.
    Beleidsveld: Erfgoed/Het Utrechts Archief - wethouder Klein


    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vormt samen met de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een Gemeenschappelijke Regeling van Het Utrechts Archief, hierna GR HUA.
    Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Utrecht hebben te kennen gegeven graag te willen toetreden tot deze GR. Het college van burgemeester en wethouders en de minister willen gehoor geven aan het verzoek van GS.
    Alvorens GS van Utrecht kunnen toetreden moet de regeling worden gewijzigd en moet de gemeenteraad toestemming verlenen. Toestemming kan de gemeenteraad slechts onthouden wegens strijd met het recht of het algemeen belang.
    Aan de gemeenteraad wordt door het college voorgesteld de toestemming tot toetreding van GS van Utrecht te verlenen.

  3. 8

    20.15 - 21.45 uur
    Beleidsveld: Openbare Ruimte / Mobiliteit - wethouder Van Hooijdonk


    De basis voor dit Integraal Programma van Eisen (IPvE) en Functioneel Ontwerp (FO) is het mobiliteitsbeleid Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen (SRSRSB). In SRSRSB is vernieuwing van de NRU als uitgangspunt gehanteerd voor alle overige maatregelen in de stad, zoals het herinrichten van de stedelijke verbindingswegen. Een goede
    doorstroming op de NRU is nodig om het verkeer zonder herkomst en bestemming in de stad via de ring te laten rijden in plaats van door de stad. Ook autoverkeer van en naar de stad moet zo lang mogelijk via de ring rijden om alleen het eerste en laatste stuk door de stad te rijden. Op deze manier worden zo min mogelijk mensen in de stad blootgesteld aan geluidoverlast, slechte luchtkwaliteit en onveiligheid als gevolg van druk autoverkeer.
    Bij de vernieuwing van de NRU worden de gelijkvloerse kruisingen bij de drie verkeerspleinen vervangen door drie ongelijkvloerse kruisingen. Dit houdt concreet in dat de doorgaande rijbanen van de NRU met een onderdoorgang onder de pleinen doorgaan of met een viaduct er overheen. Een belangrijke doelstelling van het project is om, ondanks de toename van het verkeer, de leefbaarheid zoveel als mogelijk te verbeteren.
    De raad wordt nu gevraagd het IPvE en FO vast te stellen, 30 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de vernieuwing van de NRU en dit te dekken uit het Meerjarenperspectief Bereikbaarheid, en geheimhouding te bekrachtigen op een geheime Financiƫle onderbouwing. Na dit besluit zal het bestemmingsplan voor de NRU verder worden uitgewerkt samen met de milieueffectrapportage. Deze stukken worden na voltooiing aan de raad aangeboden voor vaststelling.

  4. 9

    Dit punt is doorgeschoven naar de extra vergadering van 11 oktober 2018.
    21.45 - 22.15 uur
    Beleidsveld: Mobiliteit - wethouder Van Hooijdonk


    Geagendeerd door Tim Schipper (SP), Sander van Waveren (CDA) en Tim Homan (Student & Starter)
    Op 12 september heeft de raad een emailbericht ontvangen met een voorstel van de heer Spier.
    Het voorstel behelst een wijziging van de haltering van lijn 12 op Utrecht CS, waardoor de plek van instappen logischer wordt, de bussen niet meer vol een halve ronde over het station hoeven te maken en dat er meer bussen op lijn 12 kunnen rijden. Hoogstwaarschijnlijk is hiervoor slechts een softwarematige aanpassing voor nodig van de DRIS-borden. Lijn 12 rijdt minimaal nog ruim een jaar op het traject Utrecht CS- De Uithof. De agenderende fracties vinden het idee zeer de moeite waard om erover met de wethouder en de overige fracties van gedachten te wisselen.
    De agenderende fracties zijn van mening dat het voorstel van ir. Spier soelaas biedt voor de reizigers op lijn 12, met name in de ochtendspits, naast het gegeven dat het zorgt voor minder belasting van de bussen en het asfalt op Utrecht CS.

  5. 10

    Dit punt is doorgeschoven naar de extra vergadering van 11 oktober 2018.
    22.15-22.30 uur.
    Beleidsveld: Mobiliteit


    Tussen woordvoerders Mobiliteit vanuit de gemeenteraad en Provinciale Staten in Utrecht is overleg geweest over de wijze waarop in het dossier Uithoflijn meer en beter kan worden samengewerkt. Het verslag van deze bijeenkomst treft u aan bij de stukken. Tijdens deze bijeenkomst is aan de gezamenlijke griffies gevraagd om een voorstel uit te werken. Het bijgevoegde memo gaat in op:

    • Het versterken van de gezamenlijke informatievoorziening
    • De wijze waarop in gezamenlijkheid kan worden overlegd en vergaderd.
    • De wijze waarop met geheimhouding moet worden omgegaan.
      De commissie wordt gevraagd om in stemmen en kennis te nemen van het memo. Tevens wordt de commissie gevraagd of het bijgevoegde raadsvoorstel rijp is voor besluitvorming. Om gezamenlijk vergaderen over de Uithoflijn in de commissie Stad en Ruimte in de toekomst mogelijk te maken wordt de raad namelijk gevraagd een raadsbesluit te nemen. Als de wens zich voordoet kunnen Statenleden gericht worden uitgenodigd om deel te nemen aan de beraadslagingen.