Commissie Volksgezondheid, Onderwijs, Werk en Economie
donderdag 28 november 2024
- Locatie
Stadhuishal
- Voorzitter
- Voorzitter commissie
- Toelichting
-
Uitnodiging voor de openbare vergadering van de Commissie Volksgezondheid, Onderwijs, Werk en Economie, die wordt gehouden op 28 november 2024. Op de agenda is indicatief de behandeltijd opgenomen. De leden van het college zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de behandeling van de onderwerpen die betrekking hebben op hun portefeuille.
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststellen van de agenda van de commissie Volksgezondheid, Onderwijs, Werk en Economie van 28 november 2024
-
3
Deze punten worden alleen procedureel behandeld. De leden van de commissie bespreken of, op welke wijze en voor hoe lang zij deze raadsvoorstellen en onderwerpen willen bespreken. Na vaststelling van dit behandeladvies, wordt het stuk voor een volgende vergadering geagendeerd.
-
3.1
Volgt 21 november.
-
4
Volgt 21 november.
-
5
Volgt 21 november.
-
6
Volgt 21 november.
-
7
Beleidsveld: Werk en Inkomen
Portefeuillehouder: Linda Voortman
Indicatieve behandeltijd: 30 minuten
Het college stelt de raad voor de Verordening individuele inkomenstoeslag (IIT) vast te stellen, waarin o.m.:
a. de voorwaarde voor de duur van een laag inkomen is verkort van 3 naar 1 jaar;
b. de hoogte van het laag inkomen voor alle huishoudtype is verhoogd van 110 % van het wettelijk sociaal minimum naar 125%
c. het aantal verschillende huishoudtypen is aangepast
d. per huishoudtype de hoogte van het bedrag is bepaald
De raad besloot in maart 2024 bij de Beleidsnota financiële bestaanszekerheid al om bij de aanpassing van de Verordening IIT (die nu voorligt) en onder voorbehoud van het besluit over de Voorjaarsnota, de keuzes a t/m c te maken. Het college stelt voor de Verordening in lijn met deze keuzes te wijzigen en incl. de bedragen vast te stellen.
Bijlagen
-
8
Beleidsveld: Werk en Inkomen
Portefeuillehouder: Linda Voortman
Indicatieve behandeltijd: 60 minuten
Geagendeerd door: Ilse Raaijmakers (PvdA), Meike Hellevoort (GroenLinks), Mahmut Sungur (DENK), Patrick Jansen (Volt), Juriaan Otto (EenUtrecht), Rik van der Graaf (ChristenUnie), Emma Kolenbrander (Student & Starter)
Per 1 januari stoppen de U-polis en de regeling tegemoetkoming zorgkosten. De fracties van PvdA, GroenLinks, Denk, Volt, EenUtrecht, ChristenUnie, Student & Starter willen in gesprek over hoe we alle huidige U-polis gebruikers bereiken en naar goede alternatieven begeleiden zodat iedereen straks adequaat verzekerd is en de toegankelijkheid van zorg niet in het geding komt. Daarnaast willen de fracties weten hoe we betalingsachterstanden voorkomen, ook bij de overgang van de ene naar de andere zorgverzekeraar waarbij premie vooruit betaald moet worden. Ook willen deze fracties weten hoe de bijzondere bijstand ingericht wordt om hoge zorgkosten op te vangen. Tot slot willen ze in gesprek over het monitoren van de veranderingen zodat we tijdig kunnen bijspringen als dat nodig is.
De raadsbrief Eerste doorkijk uitvoeringsprogramma W&I is geagendeerd waar het de passage in de brief over de nieuwe medische regeling bijzondere bijstand betreft.
Bijlagen
-
9
Beleidsveld: Werk en Inkomen
Portefeuillehouder: Linda Voortman
Indicatieve behandeltijd: 30 minuten
Geagendeerd door: Juriaan Otto (EenUtrecht), Mariam Al-Saqaff (VVD), Joop Mulderij (CDA)
Op 2 oktober stuurde het college de gemeenteraad een brief met een update van het proces van de ‘inbesteding van schuldhulp voor kwetsbare Utrechters’; de gemeente gaat dit overnemen van de afdeling Stadsgeldbeheer (SGB) van de Tussenvoorziening. Het college geeft aan dat de datum waarop de nieuwe situatie van start moet gaan en het proces van inbesteding dus moet zijn afgerond, is uitgesteld van 1 januari naar 1 juli 2025. Dit om de overgang zo soepel mogelijk te kunnen laten verlopen.
De fracties van EenUtrecht, VVD en CDA zien binnen de gemaakte (proces)afspraken tussen de gemeente en SGB nog onzekerheden die het leven en de hulp aan kwetsbare Utrechters negatief kunnen gaan beïnvloeden. Maar ze maken zich ook zorgen over de risico’s die er zijn en waar meerdere raadsfracties in eerdere debatten op hebben gewezen.
Op een aantal nu nog onzekere onderdelen wordt gewerkt aan ‘alternatieven’. Welke alternatieven dat zijn wordt echter niet benoemd. Zo geeft het college aan dat net als bij SGB, cliënten geholpen gaan worden met toeslagen, belastingen, etc. Bij SGB zijn hulpverleners gemachtigd om daarbij de DigiD van hun cliënten te gebruiken.
Omdat dit voor de gemeente wettelijk niet mogelijk is zoekt ze naar alternatieven om cliënten te ondersteunen. En wat te doen met Utrechters die niet ‘over’ willen naar de gemeente? En wat er gebeurt met mensen die niet zelfredzaam genoeg zijn om het zonder (hulp bij) gebruik van fysieke poststukken te redden? De fracties van EenUtrecht, VVD en CDA willen weten wat er gebeurt met de meest kwetsbaren onder deze mensen wanneer het niet lukt om op deze en andere onderdelen alternatieve oplossingen te vinden. Deze vragen zijn nu nog onbeantwoord en deze fracties maken zich daar zorgen over en gaan hierover graag met de wethouder in gesprek.Bijlagen