Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Mens en Samenleving

donderdag 4 juni 2015

09:30 - 12:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Voorzitter Commissie
Toelichting

Uitnodiging voor de openbare vergadering van de commissie Mens en Samenleving, die wordt gehouden op:
- dinsdagavond 26 mei 2015 van 20.00 tot 23.30 uur, burgemeester
- donderdagochtend 28 mei 2015 van 9.30 tot 12.10 uur, wethouders Jansen en Jongerius
- donderdagmiddag 28 mei 2015 van 14.00 tot 17.35 uur, wethouders
Everhardt, Geldof en Kreijkamp
- donderdagochtend 4 juni 2015 van 9.30 tot 12.30 uur, wethouders Jongerius en Everhardt

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 23

    Utrecht organiseert de zorg anders. Dichterbij, persoonlijk en op maat. De gemeente gaat hierbij uit van de kracht van inwoners. Onder de noemer Meedoen naar Vermogen werkt Utrecht sinds 2012 aan het verwezenlijken van deze ambitie. In 2015 is hiertoe een belangrijke eerste stap gezet.
    Sinds 1 januari 2015 functioneert het Utrechtse model met de drie sporen Sociale Basis, Basiszorg via Buurtteams en Aanvullende Zorg in de praktijk.
    In 2016 verschuift de focus van ‘zorgvuldige transitie’ naar ‘stapsgewijze transformatie’.
    De gemeente wil 2016 benutten om:
    • De sociale basis en basiszorg verder te versterken;
    • Ervaring op te doen met nieuwe werkwijzen, verhoudingen en inrichtingsprincipes die passen bij de beoogde transformatie.

  2. 23.a

  3. 24

    De Utrechtse aanpak van de zorg voor jeugd zet in op maatwerk door aan de voorkant de nadruk te leggen op Gewoon Opvoeden en tegelijkertijd een effectief systeem op te zetten om tijdig (ernstige) problematiek te signaleren en hiervoor passende jeugdhulp hulp in te zetten. De drie sporen van het Utrechtse model van de Zorg voor Jeugd zijn Gewoon Opvoeden, Basiszorg via Buurtteams en Aanvullende zorg (waaronder ook de SAVE werkwijze valt). De focus is in 2015 sterk gericht op de continuïteit van zorg en een zorgvuldige transitie.
    2016 wordt een ontwikkeljaar. Het college zet verdere stappen om het Utrechtse model in te richten en de meerjarige doelstellingen te realiseren. Daarmee verschuift de focus van zorgvuldige transitie en zorgcontinuïteit naar beschikbare en passende jeugdhulp voor alle cliënten, het verder versterken van de beweging ‘naar voren’ en het realiseren van een taakstelling in de aanvullende zorg.

  4. 25

    De commissiebrief kan worden betrokken bij de bespreking van de agendapunten 23: Raadsvoorstel Inkoopstrategie Aanvullende zorg 2016 Meedoen naar Vermogen en 24: Raadsvoorstel Inkoopstrategie jeugdhulp 2016

  5. 26

    Sinds 2014 maakt de gemeente Utrecht deel uit van de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU). Bij toetreding is de randvoorwaarde gesteld dat gemeente Utrecht en ook de andere gemeenten niet voor hogere uitgaven komen te staan dan toen de gemeente Utrecht deze taken nog zelf uitvoerde.
    De basis voor de ontwerpbegroting die nu voorligt voor zienswijze wordt gevormd door de kadernota 2016. De GGDrU heeft ervoor gekozen om deze kadernota niet aan te passen op basis van de door de verschillende raden ingediende zienswijzen. Ze heeft ervoor gekozen de zienswijzen waar mogelijk te verwerken in de ontwerpbegroting. De twee belangrijkste ontwikkelingen in de ontwerpbegroting 2016 zijn het nieuwe indelingsprincipe van de verschillende taken in de begroting en de versterking van de organisatie van GGDrU door uitbreiding van de bedrijfsvoering.