- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Voorzitter Commissie
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen.
-
2Vaststellen agenda en inventarisatie te bespreken agendapunten.
-
3
Bijlagen
-
4Ingekomen stukken
-
5
Bijlagen
-
6
In het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid 2014 heeft het college gemeld dat de gemeente Utrecht net als de andere G4 gemeenten rekening houden met een mogelijke onderbesteding van FES gelden(Fonds Economische Structuurversterking) eind 2014. Er staat: “De subsidieregelingen FES 3 en 4 expireren per 1 januari 2015. Op die datum moeten de NSL (Nationaal Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit) subsidies zijn uitgegeven of ten minste verplicht. Indien er op dat moment sprake is van een onderbesteding zal het openstaande niet bestede saldo aan het rijk moeten worden terugbetaald. Het college verwacht dat er een bedrag nog niet besteed zal zijn.” In 2014 heeft de staatssecretaris van het Ministerie Infrastructuur en Milieu besloten om de subsidietermijn van FES met een jaar te verlengen. Dit biedt de gemeente de mogelijkheid om meer maatregelen te nemen voor een goede luchtkwaliteit.
Bijlagen
-
7
Op 1 oktober 2011 is de Wet personenvervoer 2000 gewijzigd. Met deze wijziging heeft een aantal gemeenten, waaronder Utrecht, de mogelijkheid gekregen om in een gemeentelijke verordening regels te stellen in het belang van de kwaliteit van het straattaxivervoer in de stad. De wet beoogt dat de komende jaren de taxichauffeurs (en taxivervoerders) zelf meer gaan toezien op de kwaliteit van taxivervoer, waarbij de gemeente naast de landelijke Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een toezichthoudende rol vervult. Lokaal maatwerk past het best bij het doel van de wet.
Bijlagen
-
8
Geagendeerd door CDA en PvdA.
Het CDA wil graag met het college en de andere fracties spreken over de redenen waarom deze pilot niet gelukt is. Wat het CDA-betreft ligt daar onder andere het gebrekkige ambitieniveau (en de complexiteit) van de proef aan ten grondslag. Dat blijkt ook uit de reacties en de lage bekendheid met de proef. Het CDA wil graag van de wethouder weten welke instrumenten nu gekozen worden om de doelstellingen van de pilot te realiseren en of er andere parkeerinstrumenten worden ingezet. Zo nodig heeft het CDA ook eigen suggesties op dat punt."
Tijdens de commissie wil de PvdA een nadere motivatie van het college waarom het aan deze evaluatie de conclusie verbindt dat de proef moet worden beëindigd. De PvdA trekt deze conclusie niet op voorhand en is ook benieuwd wat de andere fracties hiervan vinden. Ook is de PvdA benieuwd welke andere (verkeers)maatregelen worden genomen om de leefbaarheid in het gebied te vergroten.Bijlagen
-
9Opmerkingen toezeggingenlijst en beantwoording rondvraagpunten wethouder Van Hooijdonk