- Locatie
Stadhuis Raadszaal, Stadhuisbrug 1
- Voorzitter
- Sharon A.M. Dijksma
- Toelichting
-
De voorzitter van de gemeenteraad roept de gemeenteraad bijeen voor:
- Benoeming commissieleden D66 en groep Zwanenberg - Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststellen agenda
-
3
- Lijst van ingekomen stukken uit de commissies ROG, EDVW en MGOR
Bijlagen
-
4
Dit raadsvoorstel volgt in de week van 5 mei.
-
5
De notulen volgen in de week van 5 mei.
-
6
De notulen volgen in de week van 5 mei.
-
7
De actuele moties zullen om 14:00 behandeld worden.
Moties
Onderwerp M183 Meer hondenvoorzieningen in Utrecht -
8
Status: A
De volgende commissieleden zullen worden benoemd:
- Hanneke Verheijke (groep Zwanenberg)
- Hilde Koster (groep Zwanenberg)
- Gijs Toussaint (D66)Bijlagen
-
9
Status: A
Het dagelijks bestuur stelt de raad voor te besluiten:
1. Het Reglement van Orde gemeenteraad Utrecht met bijbehorende bijlage en toelichting vast te stellen, waarin een aantal besluiten van het dagelijks bestuur van de raad en een enkele technische wijziging zijn verwerkt.
2. De Verordening op de raadscommissies gemeente Utrecht met bijbehorende bijlagen en toelichting vast te stellen, waarin twee raadsbesluiten, een aantal besluiten van het dagelijks bestuur van de raad en een enkele technische wijziging zijn verwerktBijlagen
-
10
Status: A
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
1. De beleidsregel Beeldkwaliteitsplan “Papendorp - De Taats” met de bijlage BKP Papendorp-De Taats vast te stellen, die geldt als toetsingskader voor de Commissie Omgevingskwaliteit en als aanvulling op de beleidsregel Welstandsnota ‘De schoonheid van Utrecht’,
2. Met de beleidsregel Beeldkwaliteitsplan "Papendorp – De Taats” wijzigingen aan te brengen in de ‘beleidskaart’ en ‘analysekaart’ van de beleidsregel Welstandsnota ‘De schoonheid van Utrecht’ binnen het plangebied van Papendorp met als belangrijkste wijzigingen:
• van Ontwikkelingsgebieden naar ‘Compacte stedenbouw’ in de Analysekaart
• van ‘Open’ naar ‘Respect’ in de BeleidskaartBijlagen
-
11
Status: B
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
1. De Visie stedenbouw Utrecht 2040: Ruimtelijke kwaliteit in de tien-minutenstad vast te stellen, met daarin:
a. de focus om bij elke ruimtelijke ontwikkeling te sturen op kwaliteit en leefbaarheid op verschillende schaalniveaus:
i. Identiteit van de plek
ii. Dynamiek van de stad
iii. Mate van verdichting en hoogbouw
b. 11 stedenbouwkundige uitgangspunten voor elke ruimtelijke ontwikkeling
i. Ruimte voor gemeenschappen
ii. Stedenbouw met een menselijke maat
iii. Zachte overgang publiek-privé
iv. Een excellente plint
v. Buurten nodigen uit om te lopen
vi. Een uitnodigende openbare ruimte
vii. Gevarieerde en verbonden groenblauw
viii. Een aangenaam microklimaat
ix. Ruimte voor het onverwachte
x. Meervoudig ruimtegebruik
xi. Een toekomstbestendig gebouw
2. De Hoogbouwvisie uit de Omgevingsvisie (dd.13 januari 2005) in te trekken en de Visie stedenbouw Utrecht 2040: Ruimtelijke kwaliteit in de tien-minutenstad toe te voegen aan de ‘Omgevingsvisie Utrecht’ ter aanvulling van het koersdocument ‘Utrecht Dichtbij: de tienminutenstad; Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040’ en het overzicht ‘Lijst beleidsdocumenten van de Omgevingsvisie Utrecht’ en de internetpagina https://omgevingsvisie.utrecht.nl/ hierop aan te passen.Bijlagen
-
12
Status: B
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
1. De beleidsnota Arbeidsmarkt vast te stellen waarmee we bijdragen aan het realiseren van een weerbare en wendbare Utrechtse arbeidsmarkt, met als belangrijkste kenmerken:
a. We werken samen met andere overheidsorganisaties, onderwijsinstellingen en werkgevers, zowel lokaal als in de regio.
b. We sturen op het gedrag van onze triple helix partners door (regie te voeren op) de hervormingen van de arbeidsmarktinfrastructuur, lobby, het goede voorbeeld te geven en kaders te stellen.
c. We richten ons op specifieke tekortsectoren:
i. Zorg en welzijn: ouderenzorg en geboortezorg
ii. Onderwijs: primair en voortgezet onderwijs
iii. Kinderopvang
iv. Bouw, techniek en energietransitie
v. Circulaire economie
vi. ICT
d. We richten ons op specifieke doelgroepen:
i. (Toekomstig) werkenden, die zich uit noodzaak of interesse willen bij-, om- of herscholen en/of oriënteren op een andere baan. Met extra aandacht voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt: mensen die op flexibele basis werken, actief zijn in een krimpsector en/of voor bekostiging van scholing afhankelijk zijn van een werkgever; en,
ii. Werkgevers, met extra aandacht voor het midden- en kleinbedrijf (mkb).
e. We zetten in op het verbeteren van de match tussen vraag naar en aanbod van arbeid, het vergroten van het arbeidsaanbod en het verminderen van de vraag naar arbeid, door:
i. Een leven lang ontwikkelen mogelijk te maken voor iedereen;
ii. Werkenden te stimuleren om over te stappen naar een tekortsector of baan met een meer duurzaam perspectief (werk-naar-werk);
iii. Jongeren te interesseren voor werk in een tekortsector;
iv. Onbenut arbeidspotentieel te ontsluiten; en,
v. Goed werkgeverschap te bevorderen.
2. In de programmabegroting 2026 de hoofddoelstelling ‘een weerbare en wendbare arbeidsmarkt’ met de indicatoren ‘de mate waarin werkenden geen ‘nieuwe’ kennis of vaardigheden hoeven op te doen om aan de eisen van de arbeidsmarkt te kunnen blijven voldoen’ en ‘de mate waarin werkenden gemakkelijk ander werk kunnen vinden’ op te nemen in het programma Werk, Toekomstbestendige Economie en Bestaanszekerheid.Bijlagen
-
13
Status: B
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
1. De Verordening op de heffing en de invordering van een BIZ-bijdrage en de subsidie voor de Bedrijveninvesteringszone Woonboulevard 2026-2030 vast te stellen, waarmee de juridische basis blijft bestaan voor een bestemmingsheffing in de Bedrijveninvesteringszone, onder voorbehoud van het bereiken van de vereiste meerderheid in de draagvlakmeting van de BIZBijlagen
-
14
Status: B
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
1. De wijziging van de Verordening Jeugdwet gemeente Utrecht 2025 per 1 juli 2025 vast te stellen, met als belangrijkste wijzigingen:
a. Het technisch verplaatsen van artikelen/leden uit de Nadere regel Verordening Jeugdwet gemeente Utrecht naar de Verordening over:
i. De afweging van de beoordeling van eigen kracht van jeugdigen en/of ouders;
ii. Collegiale toetsing door een medewerker van het buurtteam (of lokale toegang bij woonplaatsbeginsel) bij de beoordeling van een aanvraag als jeugdige en/of ouder het oneens is met de uitkomst van de beoordeling;
iii. De wijze waarop het onderzoek naar de noodzaak van dyslexiezorg wordt uitgevoerd;
iv. Een toekenning voor een individuele voorziening in natura die alleen wordt verleend voor gecontracteerde jeugdhulpaanbieders, tenzij het gaat om een toekenning door een Lokale toegang (vanwege het woonplaatsbeginsel);
v. De inzet van pgb en individuele voorziening tijdens vakantie;
vi. De datum waarop, eventueel met terugwerkende kracht, een individuele voorziening wordt toegewezen;
b. Vervoer wordt mogelijk bij alle vormen van jeugdhulp, niet alleen bij ambulante specialistische jeugdhulp;
c. De toegang, het onderzoek en de toekenning van de individuele voorziening vervoer beleggen bij team Leerlingenvervoer van de gemeente Utrecht;
d. Toevoegen dat een jeugdige alleen in aanmerking voor een vervoersvoorziening als het gaat om vervoer van een jeugdige van en naar een locatie waar jeugdhulp wordt geboden, voor de periode dat de jeugdhulpvoorziening wordt gebruikt en als team Leerlingenvervoer oordeelt dat de vervoersvoorziening (medisch) noodzakelijk is;
e. Vervallen van het artikel dat op bezwaarschriften wordt beslist volgens de verordening waarop het besluit is gebaseerd.Bijlagen
-
15
Status: B
Op 13 maart is in de commissie Energie(transitie), Duurzaamheid, Vastgoed en Wonen gesproken over de halfjaarlijkse voortgangsrapportage rondom de realisatie van sociale huisvesting. De fracties van D66, PvdA en Volt hebben enkele voorstellen aan de raad om dit debat af te ronden.
D66 komt met een voorstel voor het beter inzichtelijk maken van de woonvraag van kwetsbare jongvolwassenen in de monitor huisvesting kwetsbare doelgroepen.
PvdA doet een voorstel over het toevoegen van een optie aan de te onderzoeken locaties voor tijdelijk wonen.
Volt dient een voorstel in om prioriteit te geven aan permanente woningbouw boven tijdelijke woningbouw.Bijlagen
-
16
Status: B
Op 10 april is er in de commissie Energie, Duurzaamheid, Vastgoed en Wonen gesproken over het achterstallig onderhoud in Overvecht. De fracties DENK, CDA en Stadsbelang Utrecht hebben nog enkele voorstellen aan de raad om dit debat af te ronden.
DENK heeft een voorstel om de gemeente op te roepen tot het uitvoeren van periodieke en proactieve inspecties in Overvecht, zodat achterstallig onderhoud structureel wordt aangepakt.
Het CDA wil een voorstel indienen om de nabijheid van de gemeente en daarmee ook vertrouwen in lokale instanties in de wijk te versterken, in samenwerking met de woningcorporatie. Denk hierbij aan vaste aanspreekpunten en een fysieke locatie op de begane grond waar inwoners kunnen binnenlopen om hun melding te kunnen doen.
Stadsbelang Utrecht dient een voorstel in om corporaties te verplichten vervangende woonruimte aan te bieden bij geconstateerde ernstige schimmel waarvan de oorzaak niet in een periode van 14 dagen kan worden opgelost.Bijlagen
-
17
Status: B
Op 3 april is in de commissie Jeugd, Welzijn, Cultuur en Sport gesproken over de toekomst van subsidieregel Sociale Prestaties en Dag Ondersteuning (SPDO). Naar aanleiding van deze bespreking willen de fracties van EenUtrecht en Volt de raad enkele voorstellen voorleggen.
De fractie van EenUtrecht wil drie moties voorleggen over (i) het blijvend kunnen financieren van SPDO, (ii) voorwaarden aan de bezuinigingen en (iii) alvorens de bezuinigingen te effectueren deze nog een keer aan de Raad voor te leggen in het tweede kwartaal van 2025.
Volt zal komen met een motie over het voldoende ongemoeid laten van de egalisatiereserves bij de SPDO-partners.Bijlagen
-
18
Status: B
Op 13 maart is in de commissie Volksgezondheid, Onderwijs, Werk en Economie gesproken over de invulling en het functioneren van het Ondernemersfonds Utrecht. De fracties van de Partij voor de Dieren, Volt, PvdA, DENK en EenUtrecht hebben enkele voorstellen aan de raad om dit debat af te ronden.
De Partij voor de Dieren wil vier voorstellen indienen: een motie voor een maximumbudget, een motie over duurzaamheidscriteria, een motie voor een nieuwe verdeelsleutel en een motie over de verhouding Ondernemersfonds en initiatievenfonds.
Volt dient een voorstel in over het bevriezen van budget.
De PvdA heeft een voorstel om de bekendheid versneld te vergroten en mogelijk een voorstel over inspraak en betrokkenheid van ondernemers binnen een trekkingsgebied.
DENK dient een voorstel in over inclusiviteit en representativiteit.
EenUtrecht komt tot slot met een voorstel voor een vast bedrag voor het Ondernemersfonds Utrecht dat meegroeit met het initiatievenfonds.Bijlagen
-
19
Status: B
Op 13 maart is in de commissie Volksgezondheid, Onderwijs, Werk en Economie gesproken over de Utrechtse horeca. De fracties van D66, UtrechtNu!, CDA, Student & Starter en DENK hebben enkele voorstellen aan de raad om dit debat af te ronden.
De fractie van D66 wil met een motie komen om het horecakader toekomstbestendig te maken. Daarnaast komt D66 met een motie die het makkelijker maakt om buiten de binnenstad terrassen te stimuleren.
UtrechtNu! wil met een motie komen voor een onderzoek naar intimidatie door Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). Ook komt UtrechtNu! met een motie over het horecaloket.
Het CDA dient een voorstel in om de administratieve lasten te verlagen, en een voorstel om met de horeca de mogelijkheid van stadsgarderobes te onderzoeken.
Student & Starter dient een voorstel in om de openingstijden te verruimen.
DENK dient in ieder geval drie voorstellen in. Met het eerste voorstel wil DENK het mogelijk maken om te experimenteren met terrasoverkappingen. Daarnaast een voorstel om de 25-graden-plusregeling voor terrassen af te schaffen en terrassen standaard een uur langer open te laten tot 2 uur 's nachts. Tot slot stelt DENK voor om het gebruik van shisha mogelijk te maken op terrassen.Bijlagen
-
20
Status: B
Op 20 maart is er in de commissie Mobiliteit, Groen en Openbare Ruimte gesproken over de rondzwervende winkelwagentjes in Terwijde. De fracties van het CDA en DENK hebben naar aanleiding van dit debat nog enkele voorstellen voor de raad.
De fractie van het CDA is teleurgesteld in de reactie van de wethouder waaruit weinig urgentie en bereidheid blijkt en wil daarom naar aanleiding van dit debat twee voorstellen in de raad indienen, want het betreft hier verrommeling van de openbare ruimte. Ten eerste het voorstel om in te zetten op gebiedsgerichte handhaving vanuit de gemeente, eventueel ondersteund door een aanpassing van de APV. Ten tweede een voorstel om in gezamenlijkheid (supermarkten, gemeente en omwonenden) tot concrete oplossingen te komen die de overlast helpen verminderen. Denk hierbij aan het doen van meldingen, inzet van schone stad coaches en een ludieke actie die gedrag beïnvloedt en een eventueel statiegeld of muntjessysteem op initiatief van de supermarkt.
DENK wil een voorstel indienen om de leefbaarheid en veiligheid in de wijk Terwijde structureel te verbeteren door winkelwagentjesoverlast actief aan te pakken.Bijlagen
-
21
Status: B
In de commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën van 17 april is een goed debat gevoerd over de instrumenten die de gemeente kan inzetten om de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen te vergroten. De fracties van EenUtrecht, DENK en de Partij van de Arbeid hebben naar aanleiding hiervan nog enkele voorstellen aan de raad.
EenUtrecht zal met een motie komen “Versterken lokale democratie” met als doel de Utrechters beter bij de lokale politiek te betrekken, het vertrouwen in de overheid te vergroten en de betrokkenheid bij gemeenteraadsverkiezingen te verbeteren.
DENK en PvdA komen met een voorstel voor meertalige informatie over de verkiezingen. Daarnaast komt DENK ook met voorstellen voor opkomstbevorderende maatregelen in wijken met lage opkomst.Bijlagen
-
21.1
Bijlagen
-
22
Status: B
Op 20 maart is er in de commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën gesproken over controlerende mechanismen bij de afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). De fracties DENK en BIJ1 hebben naar aanleiding van dit debat nog enkele voorstellen voor de raad.
DENK wil een voorstel indienen om institutioneel racisme bij VTH beter te kunnen monitoren en handhaven.
BIJ1 zal vier voorstellen indienen gericht op het zichtbaar maken van mogelijke vormen van etnisch profileren binnen VTH, het versterken van preventie in plaats van meldplicht, en het instellen van onafhankelijke monitoring op klachtenafhandeling en discriminerende patronen.Bijlagen
-
23
Status: B
Op 17 april heeft de commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën gedebatteerd over de gevolgen van het hoge ziekteverzuim voor de gemeentelijke organisatie en de groei van de stad. Naar aanleiding hiervan wil het CDA een voorstel indienen om een beter beeld te krijgen van de verschillende problemen binnen de gemeentelijke organisatie, zodat kan worden gewerkt aan herstel van vertrouwen op de werkvloer en een daling van het ziekteverzuim.
Bijlagen
-
24
Status: B
Op 17 april is er in de commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën gesproken over de digitale gezondheid van de gemeente Utrecht. De fracties Horizon en D66 hebben naar aanleiding van dit debat nog enkele voorstellen voor de raad.
Horizon wil twee voorstellen indienen. Ten eerste een voorstel om de basis te leggen voor een sterk IT-team binnen de gemeente. Daarnaast een voorstel over stappen die de gemeente moet zetten op IT-gebied binnen de huidige geopolitieke verhoudingen.Bijlagen
-
25
De stemming over A74 Gereduceerde uitstoot CO2 in tonnen eindigde tijdens de raadsvergadering van 27 maart 2025 onbeslist. Daarmee werd ook niet meer gestemd op de overige amendementen, het raadsvoorstel, en de moties. Op grond van art. 32 lid 5 van de Gemeentewet wordt dit amendement daarom opnieuw in stemming gebracht.
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
1. De Beleidsnota Vastgoed 2025-2030 vast te stellen met de volgende doelstellingen en leidende principes, en daarbij de Kaderbrief 2017 en het Ambitiedocument Maatschappelijke Meerwaarde Vastgoed in te trekken:
a. Doelstellingen:
i. Voldoende maatschappelijk vastgoed;
ii. Betaalbaar en onderhouden vastgoed;
iii. Toekomstbestendig vastgoed.
b. Leidende principes:
i. Vastgoed is goed gespreid en goed gebruikt;
ii. Vastgoed zetten we maatschappelijk in;
iii. We hanteren heldere en onderbouwde huurprijzen;
iv. We hanteren duidelijke onderhoudsnormen;
v. Het vastgoed maken of bouwen we energiezuinig;
vi. We nemen toegankelijkheidsmaatregelen;
vii. Het vastgoed renoveren of bouwen we zoveel als mogelijk circulair;
viii. Het vastgoed bouwen we klimaatadaptief.
c. En bij de afwegingskaders Vastgoed te kiezen voor de afwegingen Groei in Balans, Ongelijk Investeren voor Gelijke Kansen en Eenmalige Kansen.
2. In de programmabegroting 2026 de effectindicator “Maatschappelijk gebruikt” op te nemen ter aanvulling op de huidige indicatoren, en de effectindicator “Gereduceerde CO2-uitstoot in tonnen” te laten vervallen.Bijlagen