Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 20 november 2025

10:00 - 23:00
Locatie

Stadhuis Raadszaal, Stadhuisbrug 1

Voorzitter
Sharon A.M. Dijksma
Toelichting

De voorzitter van de gemeenteraad roept de gemeenteraad bijeen voor:


- Beëdiging raadslid CDA
- Benoeming commissieleden CDA, LINK en Stadsbelang Utrecht
- Benoeming lid Rekenkamer


Om 14:00 uur:
- Afscheid raadslid Jantine Zwinkels (CDA)

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    - Openbare lijst ingekomen stukken uit commissies
    - Ontslagbrief raadslid Jantine Zwinkels (CDA)
    - Ontslagbrief commissielid Jeroen Bart (GroenLinks)
    - Ontslagbrief commissielid Marie-Louise Beekmans (BIJ1)

  4. 4
    Geheimhouding
  5. 7

    Status: A


    Het dagelijks bestuur van de raad stelt de raad voor te besluiten: 


    1. Op voorstel van de fractie van het CDA op grond van het bepaalde in artikel 6 lid 1 van de Verordening op de raadscommissies gemeente Utrecht, de volgende niet-raadsleden te benoemen als commissielid: 
    o Wijnand Staal 
    o Ellis te Riele 
    2. Op voorstel van de fractie van LINK, op grond van het bepaalde in artikel 6 lid 1 van de Verordening op de raadscommissies gemeente Utrecht, de volgende niet-raadsleden te benoemen als commissielid: 
    o Marije Kruijt 
    3. Op voorstel van de fractie van Stadsbelang Utrecht, op grond van het bepaalde in artikel 6 lid 1 van de Verordening op de raadscommissies gemeente Utrecht, de volgende niet-raadsleden te benoemen als commissielid: 
    o Elif Uzun

  6. 8

  7. 9

    Status: A


    De raad besluit: 
    1. Hans Geleijns te benoemen tot wijkcontactpersoon voor de wijk Noordoost 
    2. Charlotte Passier te benoemen tot wijkcontactpersoon voor de wijk Zuid

  8. 10

    Status: A


    Het dagelijks bestuur van de raad stelt de raad voor te besluiten: 
    1. De Mandaatregeling gemeenteraad en burgemeester gemeente Utrecht vast te stellen; 
    2. De burgemeester toestemming te geven om de ondertekening van raadstukken op te dragen aan de griffier;

  9. 11

    Status: A


    Het dagelijks bestuur van de raad stelt de raad voor te besluiten: 
    1. Het ‘Besluit tot wijziging van de Verordening op de financiële bijdrage aan fracties gemeente Utrecht’ vast te stellen, waarmee vanaf 1 januari 2026: 
    a) de vaste component € 95.727,- per fractie bedraagt in plaats van € 103.539,- per fractie. 
    b) de accountantsbijdrage € 3.100,- per fractie bedraagt in plaats van € 2.782,- per fractie, 
    alsmede de gewijzigde Bijlage A bij de Verordening op de financiële bijdrage aan fracties gemeente Utrecht.

  10. 12

    Status: A


    Het betreft een bezwaarschrift gericht tegen het besluit van de gemeenteraad van 20 februari 2025 dat betrekking heeft de vestiging voorkeursrecht Overvecht fase 1 en 2. Het bezwaarschrift is behandeld door de door de raad benoemde bezwaarschriftencommissie en voorzien van advies en een concept beslissing op bezwaar.

  11. 13

    Status: A


    Het betreft een bezwaarschrift gericht tegen het besluit van de gemeenteraad van 20 februari 2025 dat betrekking heeft de vestiging voorkeursrecht Overvecht fase 1 en 2. Het bezwaarschrift is behandeld door de door de raad benoemde bezwaarschriftencommissie en voorzien van advies en een concept beslissing op bezwaar.

  12. 14

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. In de beleidsnota Jeugd ‘Samen opgroeien, samen opvoeden’ 2025-2034: 
    a. De cijfers in de nulmeting 2023 van enkele indicatoren als volgt te corrigeren: 
    i. % ouders dat in de afgelopen 12 maanden advies en/ of hulp over de opvoeding van hun kind(eren) heeft gevraagd aan familie, vrienden, kennissen, buren en/of buurtbewoners: 48% in plaats van 60%; 
    ii. Bereik: aandeel gezinnen dat in het kalenderjaar hulp krijgt van de buurtteams jeugd en gezin: 17,9% in plaats van 21,6%; 
    iii. Bereik: 
    1. aantal gezinnen/jongeren dat in het kalenderjaar hulp krijgt van de buurtteams jeugd en gezin: 8937 in plaats van 8406; 
    2. aantal gezinnen/jongeren dat in het kalenderjaar instroomt in hulp van de buurtteams jeugd en gezin: 4379 in plaats van 3846; 
    3. aantal gezinnen/jongeren dat in het kalenderjaar uitstroomt uit hulp van de buurtteams jeugd en gezin: 4594 in plaats van 4417. 
    b. De definitie van de indicator beschikbaarheid aanvullende jeugdhulp te wijzigen van ‘aantal kinderen dat kennismakingsgesprek heeft gehad en wacht op start aanvullende jeugdhulp per tertaal per kalenderjaar’ in ‘aantal kinderen dat is aangemeld en wacht op start aanvullende jeugdhulp per tertaal per kalenderjaar.’

  13. 15

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. De Verordening Jeugdwet gemeente Utrecht 2026 vast te stellen, met als belangrijkste wijziging vergeleken met de Verordening Jeugdwet gemeente Utrecht 2025 de indexering van de pgbtarieven per 1 januari 2026 met het gemeentebrede indexeringspercentage zoals dat wordt vastgesteld in de voorjaarsnota 2025, en onder voorbehoud van vaststelling van de budgetten bij de programmabegroting 2026. 
    2. Dit raadsbesluit in werking te laten treden op 1 januari 2026 op grond van artikel 1:4 lid 1 Verordening raadgevend referendum gemeente Utrecht.

  14. 16

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. Akkoord te gaan met het vaststellingsrapport met daarin de beantwoording van de zienswijzen en wijzigingen van het Chw bestemmingsplan Máximapark. 
    2. Het Chw bestemmingsplan Máximapark, dat is vastgelegd in het digitale bestand NL.IMRO.0344.BPCHWMAXIMAPARK-VA01.gml vast te stellen, waarmee een bestemmingsplan gaat gelden ter vervanging van de regels in de beheersverordening De Meern Noord, Máximapark, Vogelenbuurt, Wittevrouwen’.

  15. 17

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. Akkoord te gaan met het vaststellingsrapport met daarin een ambtshalve wijziging voor TAMOmgevingsplan Nieuwe Vaart Vleuten. 
    2. Het TAM-Omgevingsplan Nieuwe Vaart Vleuten dat is vastgelegd in het digitale bestand NL.IMRO.0344.BPTAMNIEUWVAAVLEU-VA01 vast te stellen, dat beoogt een bouwmogelijkheid te verwijderen, waardoor er 4 bomen behouden kunnen blijven.

  16. 19

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. De ‘Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht gemeente Utrecht’ vast te stellen voor de wijze waarop de kwaliteit van de uitvoering en handhaving door de omgevingsdienst wordt beoordeeld, met kwaliteitsdoelen voor in elk geval de dienstverlening, de uitvoeringskwaliteit van diensten en producten en de financiën die worden opgenomen in een door het college van B&W vast te stellen regionale uitvoering- en handhavingsstrategie.

  17. 20

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. Bijgevoegde brief vast te stellen als zienswijze van de raad op de (ontwerp)begrotingswijziging 2025-1 van de GGD-regio Utrecht (GGDrU), waarin staat dat de raad: 
    a. geen opmerkingen heeft over de kosten die gaan over indexatie en over de kosten die gaan over de maatwerkaanpassingen WMO-activiteiten, kennis- en adviesfunctie en IZAmonitoring, 
    b. aandacht vraagt voor het meldpunt advies en bezorgd (MAB) met specifieke aandacht voor de begroting en de afspraken daarover, 
    c. haar zorgen wil uiten over de stijgende kosten aangaande forensische geneeskunde, 
    d. het toejuicht dat er vanuit VWS-gelden sterk wordt ingezet op VIP & COVID-19 en vanuit de Utrechtse ervaring graag meedenkt over besteding van de middelen.

  18. 21

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. Het bijgevoegde besluit tot intrekking van diverse regelingen van de raad vast te stellen, waarmee een aantal verouderde regelingen wordt ingetrokken.

  19. 22

    Status: B


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. De Beleidsnota Werklocaties 2035 met daarbij behorende Zienswijzenota vast te stellen, met als belangrijkste punten: 
    a. Drie hoofddoelstellingen: 
     i. Utrecht heeft genoeg ruimte voor werklocaties om voldoende banen te kunnen realiseren en voldoende (commerciële) voorzieningen voor een stad in balans; 
    ii. Utrecht heeft een divers palet aan werklocaties: divers in typen werklocaties, verspreid over de stad, en divers in aard en prijsstelling van de werklocaties; 
    iii. Utrecht heeft toekomstbestendige werklocaties; 
    b. De doorvertaling van de hoofddoelstellingen naar de volgende subdoelstellingen voor de in de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 genoemde typen werklocaties: 
    i. Bedrijventerreinen: 
    - Utrecht heeft een divers en complementair palet bedrijventerreinen; 
    - Utrecht maakt optimaal gebruik van de ruimte op bedrijventerreinen; 
    - Utrecht werkt samen met de regio (U10) aan de planning en uitgifte van regionale bedrijventerreinen; 
    ii. Kantoren: - Utrecht heeft een evenwichtig en divers kantorenaanbod dat past bij de vraag in top- midden- en ondersegment: 
    o Toplocaties: benut de magneetkracht om sterke en diverse knooppunten te realiseren; 
    o Middensegment: consolideren omvang, verlevendigen en toekomstbestendigheid vergroten; 
    o Ondersegment: behoud van diversiteit en betaalbaarheid van kleinschalige werkmilieus; 
    - Utrecht heeft een adaptief kantorenbeleid dat kan meebewegen met marktveranderingen; 
    iii. Winkelgebieden: 
    - Utrecht biedt een helder en wenkend investeringsperspectief in de winkelgebieden; 
    - Utrechtse winkelgebieden zijn aantrekkelijk, divers en complementair; 
    - Utrechtse winkelgebieden hebben een goed ondernemers- en vestigingsklimaat; 
    iv. Wijkeconomie: 
    - Utrecht is een 10-minutenstad door ruimte te behouden voor werken en maatschappelijke functies in de wijken, en deze ruimte mee te laten groeien met de groei van de stad; 
    - Utrecht heeft een wijkeconomie die bijdraagt aan leefbare en levendige wijken; 
    v. Innovatielocaties: 
    - Utrecht heeft, samen met gemeenten in de regio, een complementair netwerk van locaties voor innovatieve en kennisgedreven bedrijven en instellingen; 
    - De werklocaties in Utrecht-Oost, met het Utrecht Science Park als belangrijke bron van innovatie in Utrecht, worden ontwikkeld tot een samenhangend innovatiecluster voor bedrijven die slimme oplossingen bedenken voor maatschappelijke vraagstukken; 
    - Utrecht biedt voldoende ruimte in innovatielocaties door de juiste ruimtelijke randvoorwaarden te scheppen 
    c. De uitwerking van locatiespecifieke profielen voor tien werklocaties waar extra sturing nodig is. 
    2. De Beleidsnota Werklocaties 2035 op te nemen in de Omgevingsvisie Utrecht in plaats van de Bedrijventerreinenstrategie Utrecht uit 2012 en de Beleidsnotitie Vitale stadswijken, functiemenging in woonwijken uit 2013 en het overzicht ‘Lijst met beleidsdocumenten van de Omgevingsvisie Utrecht’ en de internetpagina https://omgevingsvisie.utrecht.nl/ hierop aan te passen.

  20. 23

    Status: B


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
    1. De 'Beleidsnota Ondergrond 2025 - 2035’ vast te stellen, waarin de volgende ambities en doelstellingen voor regie op de ondergrond worden beschreven ten aanzien van beschermen, benutten, beter maken en beheren van de ondergrondse kwaliteiten en ruimte:
    a) Ambitie 1: Ondergrond integraal onderdeel laten zijn van ruimtelijke keuzes
    1. Doelmatig gebruik van de ondergrondse ruimte is onderdeel van de afweging bij het ontwikkelen en uitvoeren van ruimtelijke plannen;
    2. Inzicht in beschikbare ruimte, kwaliteiten, mogelijkheden en kwetsbaarheden van de ondergrond is de basis voor plan- en uitvoeringsprocessen (waaronder UPG);
    b) Ambitie 2: Bodemkwaliteiten beschermen en verbeteren
    1. De natuurlijke eigenschappen van de bodem en ondergrond zo veel mogelijk in stand houden en waar nodig verbeteren;
    2. De (beoogde) inrichting, eigenschappen en waarden van de bodem en ondergrond op elkaar afstemmen;
    3. Ondiepe ondergrond: in vitale bodem in de hoofdgroenstructuur ingrepen/graven in de ondergrond tot een minimum beperken en de bodemkwaliteit waar mogelijk verbeteren;
    4. Diepere ondergrond: prioriteit geven aan de bescherming van de grondwaterkwaliteit boven andere functies als deze functies de grondwaterkwaliteit onevenredig aantasten;
    c) Ambitie 3: Gebruik van de ondergrondse ruimte ordenen voor het gezamenlijk realiseren van de opgaven van de stad
    1. De huidige en toekomstige tracés of locaties van de ondergrondse hoofdinfrastructuur hebben prioriteit ten opzichte van andere opgaven;
    2. Natuurlijke momenten aangrijpen om de ondergrond te (her)ordenen;
    3. In de knooppunten van intensieve verstedelijking de voorkeur geven aan inpandige oplossingen en (verticale) ordening/ bundeling van netwerken en objecten;
    4. Infrastructurele netwerken inrichten volgens voorkeursprofielen (ondergrond en bovengrond).
    2. De ‘Beleidsnota Ondergrond 2025 – 2035’ op te nemen in de Omgevingsvisie Utrecht door toevoeging aan de ‘Lijst beleidsdocumenten omgevingsvisie Utrecht’ en op de internetpagina
    https://omgevingsvisie.utrecht.nl

  21. 24

    Status: B


    Op 25 september 2025 is in de commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën gesproken over Femicide. De fracties van Stadsbelang Utrecht, CDA, GroenLinks, PvdA, VVD, Student & Starter, ChristenUnie en D66 hebben een aantal voorstellen aan de raad om dit debat af te ronden.
    Stadsbelang Utrecht heeft twee voorstellen. Het eerste voorstel gaat over het (in de nieuwe termijn) instellen van een speciale wethouder emancipatie en vrouwenzaken. Het tweede voorstel gaat over het (h)erkennen van gendergerelateerd geweld, ook wanneer er geen veroordeling ligt
    GroenLinks dient een voorstel in dat gaat over een 24-uurs verblijfsverbod bij straatintimidatie
    De VVD stelt voor om als gemeente mee te doen en invulling te geven aan de Orange The World campagne.
    Een aantal aanvullende voorstellen hebben nog geen specifieke bewoording en volgen in de vergadering

  22. 25

    Status: B


    Op 18 september jl. is in de commissie Volksgezondheid, Onderwijs, Werk en Economie gesproken over de zorgen over de lage vaccinatiegraad in de stad Utrecht en maatregelen hieromtrent. Naar aanleiding van dit debat zien de fracties van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks graag de vaccinatiegraad van kinderen en jongeren in Utrecht omhoog gaan.
    De VVD komt met een voorstel voor kansen en mogelijkheden om de nu in gang gezette inzet structureel te maken.
    GroenLinks wil met twee voorstellen komen, namelijk om de alliantie te verstevigen met een pact/convenant met betrokken partijen in de stad en met een voorstel om wel een proef/pilot te starten om in ieder geval op een school, die aan heeft gegeven graag mee te willen werken, te starten met prikacties zoals ook gedaan wordt in de Amsterdam en Rotterdam.

  23. 26

    Status: B


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. Het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) Hojel I vast te stellen, met als belangrijkste punten: 
    a. De kaders om extra programma te kunnen toevoegen, namelijk max.55.000 m2 kantoren en max. 650 woningen. 
    b. Het beter toegankelijk maken van Beurskwartier. 
    c. Het meer vergroenen van het gebied (van 5% naar 40% groen).

  24. 27

    Status: B


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. De Beleidsnota Waarderen, Activeren en Afschrijven van Vaste Activa (WAAVA) vast te stellen, waarin het beleid is vastgelegd ten aanzien van de grondslagen voor waardering en activering van vaste activa, de afschrijvingsmethode- en -termijnen van vaste activa en het moment waarop de afschrijving van vaste activa begint, met als belangrijkste aanpassingen: 
    a. Actuele wettelijke ontwikkelingen BBV; 
    b. Verwerking besluitvorming Voorjaarsnota 2024; 
    c. Invulling van de drie beleidskeuzes uit 2020; 
    i. Restwaarde voor nieuwe investeringen in vaste activa toepassen als uitgangspunt; 
    ii. Activeringsgrens naar 100.000 euro; 
    iii. Componentenmethode beperkt gebruiken, alleen voor grond en investeringen waar dit een materieel financieel effect heeft; 
    d. Circulair investeren; 
    e. Aanscherping relatie met andere gemeentelijke kaders. 
    2. De Beleidsnota Waarderen, Activeren en Afschrijven van Vaste Activa (WAAVA) per 1 januari 2026 in werking te laten treden en de Nota WAAVA die is vastgesteld op 20 februari 2020 per 1 januari 2026 in te trekken; het hanteren van restwaarde voor nieuwe investeringen in vaste activa in werking te laten treden op 1 januari na het jaar waarin de financiële dekking is geregeld, en de dekking van de uitvoeringskosten restwaarde mee te nemen bij de eerstvolgende integrale afweging.

  25. 28

  26. 29

    Status: B


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. Voor een AZC op de locatie aan de Europalaan 44 af te wijken van de volgende ‘Kaders nieuwe grootschalige opvanglocaties asielzoekers’: 
    a. Kaders 1 en 2, door geen regulier woonprogramma in combinatie met opvang te realiseren maar het Plan Einstein-concept als volgt invulling geven: 
    i. Op de opvanglocatie wordt gelegenheid geboden voor betekenisvolle interactie tussen asielzoekers en omgeving, geboden activiteiten moeten openstaan voor de omgeving en wijkbewoners; 
    ii. Asielzoekers krijgen gelegenheid zich actief in de buurt in te zetten. 
    iii. In nauw overleg met tussen gemeente en COA wordt bij leegstand onderzocht of maximaal 25% van de opvangplekken beschikbaar kan worden gesteld aan andere doelgroepen; 
    b. Kader 4, door opvang van maximaal 385 asielzoekers mogelijk te maken in plaats van maximaal 300. 
    2. Voor een AZC op de locatie aan de Europalaan 44 af te wijken van de Beleidsnota Gezondheid, door het afstandscriterium waarbij er geen verblijfsgebouwen voor kwetsbare groepen op minder dan 50 meter afstand van een drukke binnenstedelijke weg mogen worden gebouwd los te laten. 
    3. Voor een AZC op de locatie aan de Europalaan 44 af te zien van het bindend advies van de raad bij de BOPA-procedure (Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit). 
    4. Op grond van artikel 1:2 lid 2 onder l van de Verordening raadgevend referendum niet van toepassing te verklaren op deze besluiten.

  27. 30

    Status: B


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. De “Beleidsnota Warmte 2025-2035” met de daarbij behorende “Reactienota zienswijzen Ontwerp Beleidsnota Warmte” en “Plan Mer Beleidsnota Warmte en Warmteprogramma” vast te stellen met als belangrijkste kaders: 
    a. Te werken aan het toekomstig energiesysteem van en voor iedereen dat duurzaam, betaalbaar en betrouwbaar is en dat ons door meer eigen opwek onafhankelijker maakt; 
    b. Voor nieuwe collectieve warmteoplossingen gaat de gemeente aan de slag in buurten waar op dit moment buurtinitiatieven actief zijn; Oog-in-Al, Lunetten en Noordoost en hanteren we in het proces participatieniveau “Samen aan zet” en een adaptieve leerbenadering tot het besluit over vaststelling van een warmtekavel; 
    c. Een collectief warmtesysteem is op basis van de huidige inzichten voor het merendeel van de buurten in Utrecht het voorkeursalternatief volgens de geactualiseerde ‘WAT’- kaart waarin we de leerervaringen uit de eerste buurten meenemen: 
    i. In blauwe buurten is het voorkeursalternatief aansluiting op het bestaande warmtenet; 
    ii. In paarse buurten is het voorkeursalternatief nieuw(e) collectieve warmtesystem(en) bij voorkeur ontwikkeld door een publiek warmtebedrijf of een buurtinitiatief dat zich heeft ontwikkeld tot een volwaardige warmtegemeenschap; 
    iii. In gele buurten is het voorkeursalternatief een individuele warmteoplossing; 
    iv. In grijze buurten (bedrijventerreinen) is het voorkeursalternatief een collectieve of individuele lage temperatuur oplossing; 
    v. In groene buurten, die al volledige aardgasvrij zijn of waar nog minder dan vijf panden gebruik maken van aardgas, is het voorkeursalternatief aansluiting op het al aanwezige collectieve warmtesysteem of een individuele oplossing; 
    d. En de volgende kaders te hanteren bij de uitwerking van het Warmteprogramma: 
    i. De gemeente zet haar aanwijsbevoegdheid in op het moment dat er een haalbaar en betaalbaar aanbod voor het merendeel van de bewoners is; 
    ii. Afhankelijk van de rol die de gemeente op zich kan nemen, spant de gemeente zich in voor het realiseren van het toekomstig energiesysteem door: 
    1. Het vergroten en differentiëren van de inzet van duurzame (warmte)bronnen, deze efficiënt te gebruiken en schaarse warmtebronnen eerlijk te verdelen; 
    2. Collectieve warmteoplossingen, seizoensopslag en slimme oplossingen om vraag en aanbod in het energiesysteem op elkaar af te stemmen, te realiseren; 
    3. Actief de samenwerking te zoeken met buurtinitiatieven voor het realiseren van collectieve warmtesystemen binnen de kaders en uitgangspunten van deze beleidsnota; 
    4. In de stad ruimte te reserveren voor het toekomstig energiesysteem; 
    5. Inzet op energie besparen te intensiveren; 
    iii. Bij nieuwbouw integraal te sturen op duurzame en netbewuste energieoplossingen. 
    2. De Beleidsnota Warmte op te nemen in de Omgevingsvisie Utrecht door toevoeging aan het overzicht ‘Lijst beleidsdocumenten van de Omgevingsvisie Utrecht’ en de internetpagina https://omgevingsvisie.utrecht.nl/ ten de Visie op de Warmtevoorziening en de Transitie Visie Warmte deel 1 en 2 in te trekken.

  28. 31

    Status: B


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten: 
    1. De wijziging van de Verordening Parkeerbelastingen vast te stellen conform bijgaand wijzigingsbesluit, waarmee: 
    a. de invoering van betaald parkeren blok 2 start op 1 november 2026 in plaats van op 1 mei 2026; 
    b. het half jaar uitstel ten opzichte van de oorspronkelijk voorziene planning wordt ingehaald door in de eerste drie tranches extra adressen toe te voegen; 
    c. de planning voor blok 2 als volgt wordt: 
    i. In 2026: Elinkwijk, Geuzenwijk-De Driehoek, Johan Uitenbogaertstraat e.o., LunettenNoord (+deel Zuid); 
    ii. In 2027: Hoograven Zuid, Maarschalkerweerd, Mereveld, Galgenwaard, Schaakbuurt, Queeckhovenplein e.o., Pr. Bernhardplein e.o., Donaudreef-Wolgadreef e.o., Taagdreef-Rubicondreef e.o.; 
    iii. In 2028: Zamenhofdreef e.o. Neckardreef e.o. Lunetten-Zuid, Leeuwensteyn; 
    iv. In 2029: Hoge Weide Parkwijk-Noord Parkwijk-Zuid, Terwijde-Oost en De Wetering-Zuid, Het Zand-Oost, Rijnsweerd en Voorveldse polder; 
    v. In 2030: Langerak, Het Zand-West, Bedrijvengebied Strijkviertel, Rijnvliet, Poldergebied Overvecht.

  29. 32

    Status: B


    In de commissie Mobiliteit, Groen en Openbare Ruimte van 25 september jl. is gesproken over de vaststelling van het Integraal Programma van Eisen (IPvE) en Functioneel Ontwerp (FO) voor de Tuinwijkroute. Naar aanleiding van dit debat hebben de fracties van Volt, UtrechtNu! en Partij voor de Dieren nog enkele voorstellen aan de raad om dit debat af te ronden. Deze fracties hebben voorstellen over maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren, het verkeersbeleid van het college in relatie tot de Tuinwijkroute en de positie van het Willem van Noortplantsoen binnen de plannen voor de Tuinwijkroute.

  30. 33

    Status: B


    In de commissie Mobiliteit, Groen en Openbare Ruimte van 25 september jl. is gedebatteerd over de voortgang van het Uitvoeringsprogramma Vervoersongelijkheid 2025. Naar aanleiding van dit debat hebben de fracties van de PvdA, en BIJ1 nog enkele voorstellen aan de raad om dit debat af te ronden.
    De PvdA wil een voorstel indienen om op termijn gratis OV-pilot voor minima ook in Utrecht in te voeren. Daarnaast dient de PvdA een voorstel in om de Fietsdeal ook voor kinderen uit gezinnen met een U-pas open te stellen.
    BIJ1 heeft twee voorstellen. Een voorstel over een proef voor gratis OV voor U-pashouders, en een voorstel voor het (versneld) toegankelijk maken van bus- en tramhaltes.

  31. 34

    Status: B


    In de commissie Volksgezondheid, Onderwijs, Werk en Economie van 16 oktober jl. is gedebatteerd over tekorten in de geboorte- en kraamzorg en de gevolgen daarvan. Naar aanleiding van dit debat willen de fracties van PvdA, GroenLinks, VVD, Volt en het CDA nog enkele voorstellen doen aan de raad om dit debat af te ronden.
    PvdA wil voorstellen indienen om de start van een wijkgerichte pilot met onder andere gratis kraamzorg te verkennen, en om in te zetten op een coördinerende regierol.
    GroenLinks heeft voorstel op inzet van IZA- middelen en te komen tot een actieplan en meer ondersteuning van de meest kwetsbare Utrechters met mogelijk een kraamhotel.
    VVD overweegt voorstel te doen over bereikbaarheid van de kraamzorg per fiets/auto in autoluwe buurten.
    Volt overweegt een voorstel over het verbeteren aansluiten van arbeidspotentie.
    De CDA-fractie wil een voorstel doen om parkeren minder kostbaar te maken voor medewerkers in de kraamzorg.

  32. 35

    Status: B


    In de commissie Energie(transitie), Duurzaamheid, Vastgoed en Wonen van 16 oktober jl. is gedebatteerd over de voortgang van het langjarig borgen betaalbare koop. Naar aanleiding van dit debat willen de fracties van VVD, CDA en de ChristenUnie nog enkele voorstellen doen aan de raad om dit debat af te ronden.
    VVD wil een voorstel indienen om voorstel indienen waarbij het beleid rond de borging van betaalbare koopwoningen ook daadwerkelijk past binnen en beantwoordt aan de voorwaarden en normen van het geldende NHG-stelsel. Ook wil de VVD een voorstel indienen om gebruik te maken van andere mogelijkheden dan nu voorgesteld.
    CDA overweegt ook een motie om meerdere opties voor betaalbare koop open te houden.
    De ChristenUnie overweegt een motie voor een uitvoeringstoets bij het raadsvoorstel.

  33. 36

    Status: B


    Op 25 september jl. is in de commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën gedebatteerd over het advies van de Referendumcommissie voor het verbeteren van de Referendumverordening. Naar aanleiding van dit debat willen EenUtrecht en D66 een voorstel indienen om te komen tot het verbeteren van de huidige referendumverordening. Dit op basis van een advies hierover van de referendumcommissie.
    Aanvullend zal EenUtrecht nog met een voorstel komen om aansluitend op advies 8 van de referendumcommissie ook het werkgebied te verbreden.

  34. 37

    Status: B


    In de commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën van 25 september jl. is gedebatteerd over de effectiviteit van de 91 camera’s openbare orde en veiligheid van de gemeente die worden ingezet conform het beleidskader cameratoezicht 2023-2026. Naar aanleiding van dit debat willen EenUtrecht en het CDA enkele voorstellen indienen om te komen tot een betere benutting van het publieke cameratoezicht openbare orde en veiligheid.
    EenUtrecht wil een voorstel indienen om de toepassing van camera’s openbare orde en veiligheid te kunnen verbreden zodat camera’s altijd kunnen worden ingezet waar dat echt hard nodig is.

  35. 38

    Status: B


    In de commissie Jeugd, Welzijn, Cultuur en Sport van 9 oktober jl. is gesproken over de landelijke beleidswijzigingen van het ministerie van OCW en de gevolgen daarvan voor studentenvoorzieningen in Utrecht. Naar aanleiding van dit debat heeft de fractie van Student & Starter nog een voorstel aan de raad om dit debat af te ronden.
    Student & Starter wil een voorstel indienen dat zich richt op het actief volgen en verbeteren van de toegankelijkheid, betaalbaarheid en continuïteit van studentenvoorzieningen, zodat de kansengelijkheid onder studenten gewaarborgd blijft.

  36. 39

    Status: B


    Op 9 oktober jl. is in de commissie Jeugd, Welzijn, Cultuur en Sport gesproken over de stand van zaken van de Utrechtse nachtcultuur. Dit debat volgde op de raadsinformatiebijeenkomst van 30 september, waarin raadsleden in gesprek gingen met vertegenwoordigers uit de nachtcultuursector, experts, omwonenden en bezoekers. Aanleiding hiervoor waren de raadsbrief ‘Update uitvoering Nachtvisie deel II’ (15 april 2025) en de reactiebrief van het Utrechtse Nachtoverleg (14 mei 2025).
    Tijdens het commissiedebat is stilgestaan bij de voortgang van de Nachtvisie, het aflopen van de gereserveerde middelen, en de structurele knelpunten die de sector ervaart. Besproken zijn onder andere:
    - De noodzaak tot betere ruimtelijke afstemming;
    - De wens tot versoepeling van vergunningskaders voor particuliere initiatiefnemers;
    - Het verder brengen van de ambities van de nachtvisie;
    - Het ontbreken van een domein-overstijgend en integraal afwegingskader binnen de gemeentelijke organisatie;
    - De behoefte aan meer duidelijkheid in handhavingskaders;
    - Het integreren van nachtcultuur in de cultuurnota.


    De fracties van Student & Starter, D66, VVD, GroenLinks, LINK en CDA willen dit debat afronden met een aantal voorstellen aan de raad:
    Student & Starter doet verschillende voorstellen om de nachtcultuur te versterken; beschermen van bestaande locaties, betere samenwerking, nachtcultuurzones, toevoeging van incidentele nachtprogrammering en een UDE.
    - D66 doet een voorstel rondom het aanpakken van het domein-overstijgende karakter van de problematiek die zich voordoet binnen de nachtcultuurorganisaties met betrekking tot de in de RIB benoemde problematiek aangaande vergunningen, handhaving en bestemming/omgevingsplannen.
    - VVD komt met een voorstel voor verankering van nachtcultuur binnen de cultuurnota.
    - LINK doet een voorstel over Safer Clubbing trainingen.
    - Het CDA wil een voorstel doen om de sociale veiligheid in de nachtcultuur verder te versterken.

  37. 40

    Status: B


    In de commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën van 25 september jl. is gesproken over hoe de gemeente actiever dan tot nu toe kan zorgen voor het ‘kantelen’ van de uitvoering van publieke taken ‘van gemeente naar de gemeenschap’. Naar aanleiding van dit debat hebben de fracties van EenUtrecht en het CDA nog enkele voorstellen ervoor kunnen zorgen dat de gemeente meer of beter in staat is om publieke taken te beleggen bij gemeenschapsorganisaties .
    EenUtrecht zal twee voorstellen indienen. Met het eerste voorstel wil EenUtrecht dat de gemeente samen met lokale (koepel)organisaties nagaat wat lokale gemeenschapsorganisaties nodig hebben om verder te professionaliseren. Het tweede voorstel gaat over de financiering van nieuwe buurtruimtes of uitbreiding van bestaande buurtruimtes.
    CDA wil graag een voorstel doen om de kansen die het initiatievenfonds en het bewonersbod bieden beter te benutten.

  38. 41

    Status: B


    In de commissie Jeugd, Welzijn, Cultuur en Sport van 9 oktober jl. is gedebatteerd over het Uitvoeringsprogramma Sport en Bewegen 2025-2026. Naar aanleiding van dit debat willen de fracties van CDA, Student & Starter en GroenLinks nog enkele voorstellen doen aan de raad om dit debat af te ronden.
    Het CDA wil twee voorstellen doen. Eén voorstel is er op gericht om sport eenvoudiger te betrekken bij de sociale basis onder andere door subsidieregelingen hiervoor open te stellen. Een tweede voorstel is er op gericht ouderen langer en laagdrempeliger te betrekken bij sport.

  39. 42
    Actuele moties