Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsinformatiebijeenkomst

donderdag 4 april 2019

10:00 - 22:30
Locatie

Varrolaan

Voorzitter
Voorzitter Raadsinformatiebijeenkomst
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Tijd: 10.15-11.15 uur
    Locatie: Nobeldwarsstraat 9
    Lokaal 272 (melden bij receptie)
    Beleidsveld: Onderwijs, wethouder Klein
    Programma:

    1. Ontvangst
    2. Korte presentatie St-Gregorius College en onderwijsresultaten inclusief profilering door Nynke Gerritsma en Hedda Magnus
    3. Begeleidingsstructuur met ervaringen van leerlingen door Karin van Welt/Karlijn Veltman en twee leerlingen
    4. Huisvesting (rondleiding door school optioneel)
    5. Gelegenheid tot het stellen van vragen
    6. Afsluiting

    Geagendeerd door Peter van Corler (GroenLinks), Mohammed Saiah (D66), Hester Assen (PvdA), Cees Bos (Stadsbelang Utrecht), Tess Meerding (VVD) en Rachel Streefland (ChristenUnie).


    Motivatie: Vorige raadsperiode brachten de woordvoerders onderwijs een werkbezoek aan het Gregorius. De fracties van GroenLinks, D66, PvdA, Stadsbelang Utrecht, VVD en ChristenUnie gaan graag op werkbezoek bij het St-Gregoriuscollege als een kennismaking met de nieuwe woordvoerders en om bij te praten over de uitdagingen en ontwikkelingen bij het Gregoriuscollege, waaronder de wensen rondom huisvesting.

  2. 2

    Tijd: 11.30-13.00 uur
    Locatie: Varrolaan 100
    Beleidsveld: Werk en Inkomen en Maatschappelijke Ondersteuning, wethouder Voortman en Van Ooijen


    Geagendeerd de Rekenkamer


    Motivatie: De Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar de dienstverlening aan uitkeringsgerechtigden met een afstand tot de arbeidsmarkt in de gemeente Utrecht. De resultaten wil zij graag toelichten in een RIB op 4 april en vervolgens ter commissie- en raadsbehandeling voorleggen.


    Voor de RIB worden zijn meepraters uitgenodigd om op de raad reacties op het rapport mee te geven.

  3. 3

    Tijd: 14.00-16.00 uur
    Locatie: Stadskantoor V33
    Beleidsveld: Asiel en Integratie, wethouder Van Ooijen


    Geagendeerd door Rachel Streefland ( ChristenUnie), Fred Dekkers (GroenLinks), Anne-Marijke Podt (D66)
    Motivatie: Naar aanleiding van de antwoorden op de SV nr 147 willen de fracties graag in gesprek gaan met ambtenaren en experts om meer kennis en inzicht te vergaren in dit ingewikkelde dossier en de gemeentelijk beleidsvrijheid ervan te onderzoeken.
    De situatie van staatlozen en met name staatlozen met nationaliteit onbekend is vaak uitzichtloos en betekent dat zij in de illegaliteit blijven, maar ook NL niet kunnen verlaten. De fractie willen graag geïnformeerd worden en onderzoeken wat op gemeentelijk niveau mbt tot registratie zou moeten gebeuren om deze uitzichtloze situatie van mensen en met name kinderen te verbeteren.


    De fracties gaan graag met zowel ambtenaren, experts als ook staatlozen (mits in staat om te willen inspreken) in gesprek over situatie van Staatlozen en Staatlozen met Nationaliteit Onbekend in Utrecht. Erkende Staatlozen in Nederland hebben geen officiële identiteit, geen paspoort en minimale rechten (zij kunnen een reisdocument aanvragen en na 3 jaar legaal verblijf de NL-nationaliteit aanvragen, al is staatloosheid op zich geen reden voor verblijfsvergunning). Het betreft niet alleen volwassenen, maar ook kinderen die in Nederland geboren zijn. Daarnaast is nog de grotere groep Staatlozen met Nationaliteit Onbekend. Zij kunnen niet met documenten aantonen dat zij (g)een nationaliteit hebben en kunnen deze status niet opheffen en niet naturaliseren en dragen het daardoor over op hun kinderen.


    De fracties van CU, D66 en GroenLinks hebben SV gesteld (147). De fracties willen, n.a.v. de beantwoording hiervan graag meer inzicht over:

    • De complexe procedure met betrekking tot het toekennen van de status staatloosheid waarbij dat gedaan wordt op basis van nationaliteitswetgeving en bewijslast.
    • De werkwijze van de afdeling burgerzaken adhv casuistiek. Welk afwegingskader wordt gehanteerd?
    • Welke expertise is nodig om dit complexe vraagstuk te benaderen?
  4. 4

    Tijd: 15.45-17.00 uur
    Locatie: Varrolaan 100
    Beleidsveld: Onderwijs, wethouder Klein


    Geagendeerd door Peter van Corler (GroenLinks), Hester Assen (PvdA) en Mohammed Saiah (D66)
    Motivatie: De fracties agenderen het raadsvoorstel ‘Nota van uitgangspunten Voorschoolse educatie’, die ze in maart gaan ontvangen en waar ze (vooralsnog) in de commissie M&S van 18 april over willen spreken. De fracties willen graag een toelichting op de inhoudelijke keuzes die het college in de nota van uitgangspunten maakt en een financiele doorkijk van de gevolgen hiervan. Tevens willen zij betrokken partijen de gelegenheid geven te reflecteren op de gemaakte keuzes. Gezien het verloop van het proces en de tijdsdruk die de fracties ervaren, agenderen ze de nota op voorhand. Een aanvullende agendering volgt als we de nota van uitganspunten.
    Gezien de samenhang van deze raadsbrief met het raadsvoorstel, willen de agenderende fracties van de al geplande Rib, beiden in samenhang bespreken en de raadsbrief toevoegen aan de bespreking in zowel de Rib als de commissie.


    Aanvullende agendering :
    Conform de eerdere agendering hebben de fracties van GL, PvdA en D66 -nu het raadsvoorstel ontvangen is- een aanvullende agendering voor de Rib opgesteld.
    De fracties van GroenLinks, de PvdA en D66 geven aan dat in de verschillende stukken de meeste elementen wel lijken te zitten maar ze vormen samen nog wel een puzzel. Daarom vragen zij bij de Rib graag
    aandacht voor de volgende elementen:

    • Advies werkgroep: wat is de status van het stuk Advies werkgroep Kwaliteit VE in Utrecht vanaf 2020? Het is een advies van een werkgroep, waarin naar het lijkt in de cursieve delen tekst is toegevoegd vanuit de gemeente, waarin staat dat de adviezen verwerkt zullen worden in de eisen aan de aanbieders in de beleidsregel. Maakt dit stuk wel of geen deel uit van de besluitvorming? En hoe worden de adviezen verwerkt? Specifiek ontvangen de fracties graag een toelichting hoe er omgegaan wordt met adviezen die niet eenduidig zijn, zoals advies 4 (inclusief het voorstel t.a.v. aanbod vanaf 2 jaar).
    • Kwaliteit: de werkgroep geeft geen duidelijk advies over de inzet van hbo-ers en geeft daar een aantal suggesties in mee. In de Nota van Uitgangspunten staat: “we (…) zetten blijvend in op een passende mix van hbo-er en mbo-er op de groep”. Wat moeten we verstaan onder een passende mix?
    • Ondersteuningsstructuur: Hoe krijgt advies 8 over de ondersteuningsstructuur en het benodigde aantal uren en de bekostiging hiervan vorm?
    • Financieel: in zowel het raadsvoorstel als de nota van uitgangspunten wordt geen budget voor VE vastgesteld. In het advies van de werkgroep staat: De adviezen worden verwerkt in de beleidsregel en worden vertaald in een tariefstelling. In het advies wordt een inschatting gemaakt van de opbrengsten van het gebruiken van de landelijke ouderbijdragetabel. Graag ontvangen de fracties een duidelijk overzicht van de financiële consequenties: tarieven (en daarmee het aantal VE-peuters dat we kunnen bekostigen), het effect van het gebruik van de landelijke tabel in het totaal van de financiering; hoeveel stellen we nu beschikbaar en wat krijgen we er voor?
    • Kinderopvangtoeslag: in het advies van de werkgroep kwaliteit is wel terug te lezen wat het gebruik maken van de landelijke tabel kan opleveren maar niet duidelijk wordt wat het kost aan extra inzet om ouders te begeleiden bij de aanvraag. Graag ontvangen de fracties een inschatting van deze kosten.
    • Begeleiding van ouders bij de aanvraag van kinderopvangtoeslag: alleen in de kanttekeningen (2.1) staat hierover wat genoemd, terwijl eerder duidelijk is geworden dat het een belangrijk aandachtspunt is om uitval te voorkomen. Graag een toelichting op deze keuze en op de rol die het team toeleiding gaat spelen, naast de aanbieders.
    • Dekkend aanbod: een goed dekkend aanbod over de stad is eerder ter sprake gekomen. In argumenten 3.1 en 4.1 in het raadsvoorstel wordt hier over gesproken maar blijft onduidelijk hoe hiervoor wordt zorg gedragen. Graag ontvangen de fracties een toelichting.
    • Huisvesting: in de nota staat weinig over huisvesting, er worden alleen een paar mogelijkheden t.a.v. scholen genoemd. Is daarmee de huisvesting een verantwoordelijkheid van de aanbieders en worden er verder geen eisen aan gesteld?
  5. 4.1

  6. 5

    Tijd: 19.30-22.30 uur
    Locatie: Stadskantoor, V32 en V33
    Beleidsveld: Volksgezondheid, wethouder Everhardt


    Geagendeerd door Janneke van der Heijden (GroenLinks), Has Bakker (D66), Maarten van Heuven (Partij voor de Dieren)


    Motivatie: De agenderende fracties hebben de wens om een expertmeeting te organiseren over lokaal voedselbeleid. Met experts willen zij in gesprek gaan over:

    1.     Gezondheid en voedsel → effecten voedsel op gezondheid, preventie etc.
      
    2.     Duurzaamheid en voedsel → milieu en klimaat, voedselverspilling, stadslandbouw etc.
      
    3.     Lokaal beleid → wat kan je als gemeente, en wat zou je moeten willen.
      
    4.     De ethische aspecten van bovenstaande vragen.
      

    Daarbij willen de fracties graag leren van succesvolle voorbeelden van andere gemeenten (Wageningen, Ede, PM) en de wat uitgebreidere bijdragen van experts larderen met korte pitches uit Utrecht.


    Doel van de bijeenkomst is te bezien of en hoe Utrecht kan toewerken naar een eigen voedselagenda, zoals bijvoorbeeld de gemeente Londen heeft gedaan.