Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsinformatiebijeenkomst

dinsdag 12 november 2019

19:30 - 21:30
Locatie

Stadhuis, Hal

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Locatie: Stadhuis, Stadhuisplein 1/ Hal
    Tijd: 19.30 - 21.30 uur
    Beleidsveld: Onderwijs/ wethouder: Anke Klein



    Agenderenden: Hester Assen (PvdA), Peter van Corler (GroenLinks), Mohammed Saiah (D66), Rachel Streefland (CU), Tess Meerding (VVD) en de fractie van SBU.

    Verzoek: Agenderen voor RIB op locatie
    De ervaring van de agenderende fracties is dat een locatie die dichtbij het onderwerp staat tot effectievere RIB’S leidt en de uitstraling laagdrempeliger maakt.

    Motivering agendering:
    In het visiedocument ‘Utrechtse onderwijsagenda (UOA) 2019-2022 ‘Utrecht groeit met je mee’ wordt geschetst hoe Utrecht met partners de belangrijkste uitdagingen binnen het onderwijs het hoofd wil bieden. Het betreft de groei van de stad, het toenemende lerarentekort, de huisvestingsopgave en behoefte aan (ruimte voor) nieuwe kinder- en peutercentra en scholen. Over deze uitdagingen en de voorgestelde aanpak willen de fracties in gesprek met partners uit de stad.

    Utrecht heeft als stad te maken met grote uitdagingen in het onderwijs. Sommigen zijn specifiek voor Utrecht, zoals hoe wordt omgegaan met de groei van de stad en de behoefte aan huisvesting en nieuwe scholen en voorschoolse opvang. Anderen spelen zowel in Utrecht als andere steden, zoals het (toenemende) lerarentekort en segregatie in het onderwijs. En er zijn zaken die in de UOA terugkomen, zoals het belang van zachte overgangen en warme overdrachten en een uitgestelde selectie van primair onderwijs (PO) naar voortgezet onderwijs (VO), die niet specifiek op de Utrechtse situatie van toepassing zijn maar wel van groot belang zijn.
    De fracties lezen in de ambities veel dat hen aanspreekt, zoals de vele ambities om kansengelijkheid en talentontwikkeling te bevorderen. Tegelijkertijd missen zij concrete stappen. Bij veel ambities wordt aangegeven dat er onderzoek gedaan gaat worden, bijvoorbeeld bij ‘flexibel diplomeren’ en ‘breed opleiden in het VMBO’. Zij willen weten wat dit concreet betekent, wanneer zij resultaat mogen verwachten en bij welke resultaten we tevreden zijn.
    Daarnaast rijst voor de fracties bij alle doelen de vraag hoe deze zich verhouden tot de financiële ruimte of krapte, waarmee Utrecht te maken heeft onder andere als gevolg van de korting op de middelen voor onderwijsachterstandenbeleid. Zij willen in een korte presentatie van het college hierop meer duiding; wat is financieel mogelijk binnen de huidige begroting?
    Tot slot willen de fracties terugkijken op het proces rondom de totstandkoming van de UOA. Hoe is er, naast de direct betrokken onderwijspartners, bij andere partijen in de stad (zoals ouders, leerlingen en organisaties die actief zijn op gebieden die raken aan het Utrechtse onderwijs) input opgehaald om bij te dragen aan de UOA?

    De fracties willen voor de Rib o.m. de volgende experts uitnodigen:

    • deelnemende partners van de UOA; korte toelichting door ambtenaar of één van deze partners op de totstandkoming van deze visie en op de wijze waarop andere betrokken partijen input hebben kunnen leveren.
    • aanverwante partijen die niet bij de UOA betrokken zijn
    • leraren, schoolleiders en mogelijk zij-instromers
    • de Inspectie van het onderwijs
    • mogelijk onderzoekers betrokken bij het aangehaalde onderzoek over ‘pad-afhankelijkheid’
    • onderzoekers betrokken bij het onderzoek ‘Onderwijskansen in Utrecht’
    • ouders en leerlingen.
    • partijen die actief zijn op gebieden die raken aan het Utrechtse onderwijs.
    • overige betrokkenen en geïnteresseerden
  2. 1.3