Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsinformatiebijeenkomst

donderdag 20 juni 2019

19:30 - 23:00
Locatie

Stadhuis en op locatie; zie hier onder per bijeenkomst

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Tijd: 19.30-21.00 uur
    Locatie: de Lik ( voormalige gevangenis Wolvenplein)
    Adres: Wolvenplein 27
    Beleidsveld: Ruimtelijke Ontwikkeling/ wethouder Klaas Verschuure


    Agenderenden: Pepijn Zwanenberg (GroenLinks), Corine van Dun (D66), Bülent Isik (PvdA)
    Motivering agendering:
    De agenderende partijen willen graag een raadsinformatiebijeenkomst organiseren n.a.v. dit visiedocument over deze iconische plek voor onze stad. Bij het raadsvoorstel zit een reactienota naar aanleiding van het door het college doorlopen participatieproces. De agenderende partijen willen op deze bijeenkomst graag van (buurt)bewoners, organisaties en andere partijen zelf horen hoe zij denken over dit visiedocument. Partijen horen graag welke ideeën zij hebben en welke zaken zij van belang vinden voor de herontwikkeling van het Wolvenplein.

  2. 2

    Tijd: 19.30-21.00 uur
    Locatie: Raadszaal, Stadhuis, Stadhuisbrug 1
    Beleidsveld: Verkeer en Mobiliteit / wethouder Lot van Hooijdonk


    Agenderenden: Rik van der Graaf (ChristenUnie), Susanne Schilderman (D66), Tim Homan (Student en Starter) en Sander van Waveren (CDA)


    Motivering agendering:
    Op 8 april ontving de Utrechtse gemeenteraad een brief[1] over twee intentieovereenkomsten die zijn afgesloten over snelfietsroutes in de provincie Utrecht.
    De agenderende fracties zouden graag in een raadsinformatiebijeenkomst geïnformeerd worden over de volgende onderwerpen:
    • Achtergrond van de reden van afsluiten van de intentieovereenkomsten en toelichting op het begrip snelfietsroutes. (Voor wie geschikt, waarom nodig, samenwerking met provincie en andere partijen)
    • Op welke wijze heeft een weging plaats gevonden en waarom is er uiteindelijk gekozen voor de prioritering van deze routes?
    • Wat zijn de eisen die de gemeente of provincie aan een snelfietsroute gaat stellen? Waar moet deze aan gaan voldoen?
    • Hoe ziet de snelfietsroute er binnen en buiten de gemeentegrenzen uit? Hoe wordt deze ingepast in het bestaande fietsroutenetwerk en zijn hier nog verbeteringen/investeringen voor nodig binnen de gemeente?
    • Hoe er gewerkt wordt aan faciliteiten langs de routes?
    • Hoe ziet het vervolgproces en planning eruit?
    • Samen met de U10 wordt gewerkt aan een regionaal fietsnetwerk. Hoe wordt het fietsnetwerk/snelfietsroutes meegenomen in de ontwikkeling van het REP?
    • Is er een plaatje beschikbaar met de bestaande en geplande doorfietsroutes in de regio? Welke prioritering wordt gehanteerd bij de geplande doorfietsroutes?
    Ook spreken de fracties graag met vertegenwoordigers van buiten de gemeente over de volgene zaken:

    • Wat vinden zij van de routes? Missen er bepaalde routes?
    • Wat vinden zij van de prioriteit die toegekend is aan de routes?
  3. 3

    Tijd: 19.30-20.30 uur
    Locatie: Grote Trouwzaal, Stadhuis, Stadhuisbrug 1
    Beleidsveld: Publieksdienstverlening / wethouder Linda Voortman


    Agenderenden: Jantine Zwinkels (CDA), Marijn de Pagter (VVD), Eva Oosters (Student & Starter), Jony Ferket (D66)


    Motivering agendering:
    De fracties willen graag een Raadsinformatiebijeenkomst organiseren om het uitgebreid te hebben over de Raadsbrief van 23 april jl. over de (digitale) dienstverlening aan ondernemers. In de brief worden diverse constateringen gedaan en conclusies getrokken ten aanzien van de pilot die de gemeente heeft uitgevoerd. Dit resulteert volgens de brief ook in bepaalde keuzes voor het vervolg van de dienstverlening en de mate van verbetering en verandering hierin. De agenderende fracties hadden juist een herkenbaar, goedwerkend (online) ondernemersloket voor ogen en zien dat het college hier op basis van haar bevindingen niet structureel gehoor aan geeft. De agenderende fracties hebben daarom extra behoefte aan een toelichting en zien graag ook de suggesties en ervaringen van lokale ondernemers en brancheorganisaties.

  4. 4

    Tijd: 21.00-23.00 uur
    Locatie: Grote Trouwzaal, Stadhuis, Stadhuisbrug 1
    Beleidsveld: Wonen, wethouder Kees Diepeveen
    Agenderenden: Hind Dekker-Abdulaziz (D66), Bülent Isik (PvdA), Tess Meerding (VVD), Tim Homan (S&S), Floor de Koning (GL), Pepijn Zwanenberg (GL) en Cees Bos (SBU)


    Motivering agendering:
    De agenderende fracties willen graag meer informatie over de Woonvisie met bijzondere aandacht voor de speerpunten in de woonvisie
    • Versnellen en (langdurig) verhogen bouwproductie;
    • Meer gemengde wijken; (pijlenschema in de praktijk)
    • Doorstroming; (mix-zone)
    • Een (t)huis voor iedereen; (o,a maatschappelijke opvang)
    • Duurzaamheid en toekomstbestendigheid;
    Daarnaast vinden de fracties de relatie het proces Woonvisie, Stadsakkoord nog steeds belangrijk. Wanneer wordt het laatste getekend en hoeveel tijd zit er tussen de twee?
    Aanvullende agendering:
    De PvdA wil van de meepraters nog horen of zij nog aanvullende suggesties hebben om de genoemde speerpunten verder aan te scherpen en/of andere nieuwe ideeën aan ons mee te geven