Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsinformatiebijeenkomst

dinsdag 9 maart 2021

19:30 - 22:30
Locatie

Digitaal

Voorzitter
Per bijeenkomst is een raadslid gespreksleider
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Tijd: 19.30-21.00 uur
    Beleidsterrein: Openbare Orde & Veiligheid en Onderwijs/ resp. portefeuillehouders: burgemeester en wethouder Anke Klein
    Digitale raadsinformatiebijeenkomst: gesprek raadsleden met ambtenaren van Openbare orde en veiligheid die zich met onderwijs bezig houden en experts, te weten politiespecialisten, schoolleiders.
    Agenderenden: Gertjan te Hoonte, Tess Meerding en Dimitri Gilissen (VVD), Kenneth de Boer (SBU) en Rachel Streefland-Driesprong (CU), Bülent Isik (PvdA).
    Motivering:
    In vervolg op de antwoorden op schriftelijke vragen over de veiligheid op en rond Utrechtse scholen (SV 2020, nr. 72), willen de fracties een Raadsinformatiebijeenkomst organiseren. Met deze Rib willen zij zicht krijgen op de huidige veiligheid op Utrechtse scholen (PO en VO) en op de eventuele agressiviteit van leerlingen onderling en van ouders ten opzichte van de school. De agenderende fracties zijn nieuwsgierig naar de huidige situatie (hoe vaak komt agressie voor), Zij kunnen zich voorstellen dat de impact van de COVID-19 is dat het meer spanning met zich mee brengt, is dat zo in de praktijk?, zijn er signalen van het meenemen van messen of drugs naar school en wat zijn de protocollen en afspraken op scholen die zijn gemaakt omtrent agressie.

  2. 2

    Tijd: 19.30-20.30 uur
    Beleidsterrein: mobiliteit/ lot van Hooijdonk
    Digitale raadsinformatiebijeenkomst: gesprek tussen raadsleden, ambtenaren en betrokkenen.
    Agenderenden: Tim Schipper SP, Marijn de Pagter VVD, David Bosch PVV, Susanne Schilderman D66
    Motivering:
    Naar aanleiding van een bewonersinitiatief in Rivierenwijk is de gemeente van plan, in afwijking van de normale planning, een parkeerrayon op te knippen en in het Noordelijke deel ervan betaald parkeren in te voeren. Bewoners in het aangrenzende Zuidelijke deel zijn hierover niet geïnformeerd. De agenderende fracties willen hen graag in de gelegenheid stellen om die informatie alsnog te ontvangen en hun mening daarover te kunnen uitspreken tijdens een raadsinformatiebijeenkomst. Dit alles graag vergezeld van een ambtelijke toelichting vooraf. Tevens willen de agenderende fracties uitleg over de manier waarop bewoners in aangrenzende rayons worden geïnformeerd over de invoering van betaald parkeren in een aangrenzend gebied. Het heeft immers directe impact op hun leefomgeving en inspraak daarin.


    Inhoud Raadsvoorstel
    Met het vaststellen van de aangepaste gebiedsindeling Zuidwest voor de procedure invoering betaald parkeren wordt tegemoetkomen aan de wens van bewoners uit de Lingestraat en omgeving. Na het aanpassen van het gebied wordt de procedure invoering betaald parkeren opgestart in een kleiner deel van Rivierenwijk en kan de parkeeroverlast aangepakt worden waar deze wordt ervaren.

  3. 3

    Tijd: 21.00-22.30 uur
    Beleidsterrein: Jeugd en Jeugdzorg/ portefeuillehouder: Eelco Eerenberg
    Digitale raadsinformatiebijeenkomst: gesprek raadsleden met betrokken ambtenaren en genodigde experts.
    Agenderenden Hester Assen (PvdA), Dimitri Gilissen (VVD), Tessa Sturkenboom (S&S), Mohammed Saiah (D66), Henk van Deún (PVV),
    Rachel Streefland (CU), Kenneth de Boer-Kreeft (SBU), Marcel Vonk (GL), Bert van Steeg (CDA)
    Motivering:
    In december is de raad geïnformeerd over een onderzoek waaruit blijkt dat de middelen voor gemeenten om jeugdhulp te organiseren en bieden niet toereikend zijn. Daarbij wordt vermeld dat de aanname wordt gedaan dat de extra incidentele middelen vanuit het Rijk voor jeugdzorg structureel worden.
    In januari zijn we als raad op meerdere momenten geïnformeerd dat er mede als gevolg van corona niet (meer) tijdig passende jeugdhulp geboden kan worden en dat de zorgvraag niet alleen kwantitatief maar ook qua zwaarte is toegenomen, onder andere omdat de zorgvraag als gevolg van corona uitgesteld is. Ook in de Raadsbrief maatregel Versnel Vernieuwen over Jeugd en WMO komt deze problematiek naar voren.
    We willen tijdens de raadsinformatiebijeenkomst het probleem scherp krijgen en mogelijke oplossingen bespreken. In de probleemanalyse willen de fracties duidelijkheid krijgen over welk deel van het probleem (namelijk dat we jongeren nu niet altijd tijdig passende jeugdhulp kunnen bieden) corona-gerelateerd is en welk deel structureel was en is.


    Wensen tav de voorbereiding:
    - een bondige presentatie vanuit het college/ ambtenaar van het probleem
    - toelichting op eerste- en tweedelijns hulp en hoe deze zich tot elkaar verhouden; treden dezelfde problemen op of juist niet en hoe wordt dit verklaard?
    - reflectie/ aanvulling hierop door professionals (bijv. Koos, Spoor030, BT, SVMN, VT, HUS), een ambtenaar van het ministerie en/of inspectie

  4. 3.1