- Locatie
Digitaal
- Voorzitter
- Per bijeenkomst is een raadslid gespreksleider
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Tijd: 19.30 - 20.30 uur
Beleidsveld: Economische Zaken/ wethouder Klaas Verschuure
Digitale raadsinformatiebijeenkomst: de raadsleden gaan in gesprek met de indiener van deze burgeragendering en met de betrokken ambtenaren.
De heer Zorn/Nijssen namens de Utrechtse Stichting tegen Geluidsoverlast .
De gemeentelijke verordening op de burgeragendering stelt dat na het aanbieden van de burgeragendering aan de raad de raad de burgeragendering in procedure neemt en vraagt de procedurecommissie om dit te agenderen voor inhoudelijke behandeling in een raadscommissie, voorafgegaan door een Raadsinformatiebijeenkomst (RIB).
Motivering RIB
De woordvoerders Economische Zaken gaan in de RIB over de burgeragendering graag in gesprek met de indiener en de op het beleidsveld betrokken ambtenaren. Tijdens de RIB willen ze graag:- Verdiepende vragen aan de indiener stellen over de burgeragendering;
- Een (korte) toelichting door het stadskantoor.
- Toelichting ontvangen van meepraters (schriftelijk);
Toelichting op het Burgeragendering:
De initiatiefnemer stelt de gemeenteraad voor:
• De geluidsnormen bij buitenevenementen strenger te maken, d.w.z. lager dan 80 dBA buiten aan de gevel van woningen;
• Bij het strenger maken van geluidsnormen ook de tijdsperioden van blootstelling (het aantal tijdsblokken), de afstand tussen het evenement en woningen en de geluidsisolatie van woningen mee te nemen, alsmede het maximale geluidsniveau bij beeldbepalende evenementen en bij ontheffingen;
• Het college, eventueel d.m.v. een motie, te verzoeken de nieuwe normen te verwerken in de beleidsregelsBijlagen
-
1.1
Dit punt wordt in de avond behandeld.
Ben Nijssen, namens de Utrechtse Stichting tegen Geluidsoverlast, zal hierbij de burgeragendering Evenementengeluid aanbieden.
Bijlagen
-
2
Tijd: 19.30 - 21.00 uur
Beleidsveld Merwedekanaalzone, wethouder Diepeveen
Digitale raadsinformatiebijeenkomst gesprek raadsleden met ambtenaren en betrokkenen
Agendeerders: woordvoerders Merwedekanaalzone
Op 9 maart ontving de gemeenteraad drie raadsvoorstellen verband houdende met de verdere ontwikkeling van de Merwedekanaalzone, deelgebied 5 (zie hiernaast).
Ook wordt door het college een zogenoemde voorhangprocedure gevoerd voor wat betreft de privaatrechtelijke stukken waarover na besluitvorming door de raad over de raadsvoorstellen het college een definitief besluit neemt. De raad wordt in de gelegenheid gesteld zijn zienswijzen over de privaatrechtelijke stukken kenbaar te maken.
Al vanaf eind 2020 vindt tussen de woordvoerders op dit onderwerp tezamen met de griffie en de projectorganisatie afstemming plaats over de wijze waarop de uitgebreide en complexe raadsvoorstellen behandeld kunnen worden. Dit overleg heeft geresulteerd in een opgesteld spoorboekje voor een periode die tot nu toe doorloopt tot eind september/ begin oktober (besluitvorming door de raad over de raadsvoorstellen). Het spoorboekje geeft richting en kan gedurende het proces verder worden ingevuld.
Binnen dit kader zijn afspraken gemaakt voor een tweetal RIB’s op initiatief van het college die al hebben plaatsgevonden op 23 maart en 1 april.
Voor het verdere proces wordt door de woordvoerders voorzien in een drietal RIB’s waarvan wordt voorgesteld deze te laten plaatsvinden op respectievelijk 20 april, 29 april (besloten RIB = dus commissie) en 18 mei.
Op 20 april wordt het thema Mobiliteit met betrekking tot de raadsvoorstellen besproken, op 29 april zullen financiële aspecten met betrekking tot de voorstellen aan de orde komen en op 18 mei komen ander aspecten met betrekking tot de stukken aan de orde.
Op 20 april zullen ook belangengroepen (gerichte uitnodiging) de gelegenheid krijgen het woord te voeren, op 18 mei vindt mogelijk een ruimere gelegenheid plaats voor meepraters, doch dit zal in een nader voorstel nog aan u worden voorgelegd.
Hieronder treft u het globale programma aan met betrekking tot de RIB van 20 april
a. 20 minuten voor een technische toelichting door het college;
b. 20 minuten voor een wetenschappelijke presentatie over het deelmobiliteitsconcept
c. 50 minuten voor gesprek met vertegenwoordigers uit de omliggende buurten en met (andere) belanghebbenden(organisaties).
De aanvragers stellen als vragen vooraf:
• Hoe verhouden de plannen Merwedekanaalzone zich tot de gemeentelijke kaders/mobiliteitsplannen op stedelijk en regionaal niveau?
• Wat betekenen de plannen voor het verkeer in de omliggende wijken en voor de Merwedekanaalzone zelf?
o Parkeren,
o Deelmobiliteit en MaaS
o Toegankelijke van alternatieve vormen Mobiliteit voor alle doelgroepen
o Toegankelijkheid van wegen met auto’s of fietsen
o Toevoegen van bruggen en andere bestaande verbindingen in alle deelgebieden
Welke eisen gelden er voor de bruggen. Hoogte en/of ophaalbaar, aanlanding?
o Vervoer over water
o Openbaar vervoer (Tram en Bus en contractuele afspraken tot 2023). En welke scenario’s zijn er bij wel/niet door gaan aanvraag tramlijnen?
O Kleinschalig wijk- Doelgroepenvervoer.
• Hoe komt het vervoer in het gebied Merwede eruit te zien?- Parkeren: met name de afspraken over ondergronds parkeren
- Deelmobiliteit en MaaS
- Parkeren op afstand. Welke rechten en waar?
- en hoe men het conceptueel ziet werken. Als voorbeelden: Hoe komt een supermarktbestelling bij je woning maar ook hoe kom je als gezin met meerdere kinderen in kinderzitjes bij de (deel) auto?
• Organisatie en (financiële) verantwoordelijkheden mobiliteitsbedrijf - Hoe verhouden de investeringen van en financiële risico’s van de marktpartijen bij het huidige mobiliteitsconcept ten opzichte van het hanteren van de reguliere realisatie op basis van de nota Parkeren -en stallen?
De programma’s van 29 april en 18 mei volgen nog. Aangenomen kan worden dat - in lijn met het programma van 20 april - 90 minuten behandeltijd nodig is.
Bijlagen
-
2.1
22/3 Toevoeging de per abuis vergeten zin 'of zoveel eerder als het college de raad (gedeeltelijk) in openbaarheid kan informeren' toegevoegd aan de alinea geheimhouding op pagina 2.
Bijlagen
-
2.2
Bijlagen
-
2.3
22/3 Toevoeging van de per abuis vergeten gemeentewetartikelen 55 lid 1, 86 lid 2 en 25 lid 2 van
de Gemeentewet en de zin 'of zoveel eerder als het college de raad (gedeeltelijk) in openbaarheid kan informeren' toegevoegd aan de alinea geheimhouding.Bijlagen
-
3
Tijd:19.30 - 20.45 uur
Digitale raadsinformatiebijeenkomst: gesprek tussen raadsleden, ambtenaren, experts en belangstellenden.
Beleidsveld: Sport/ wethouder Maarten van Ooijen
Agendeerders: Tessa Sturkenboom (Student & Starter), Has Bakker (D66), Martijn van Dalen (VVD), Lau Bosse (PvdA), Bert van Steeg (CDA)
Motivatie:
Er zijn terechte zorgen dat deze corona-epidemie de kansenongelijkheid vergroot. Ook op het gebied van sport en bewegen geldt dit. Het bevorderen van kansengelijkheid en pedagogische ontwikkeling van het kind gebeurt in Utrecht al via de aanpak Vreedzame Scholen. Geïnspireerd door deze aanpak, zijn de fracties van Student & Starter, D66, VVD, PvdA en CDA nieuwsgierig of zo’n integrale aanpak ook voor de sport en onderwijs zou werken. Het idee achter zo een brede en integrale aanpak is het verbeteren van de kansengelijkheid; om van ieder kind (en oudere jeugd) zijn/haar/hun eigen ‘sporttalent’-van beweging en motoriek tot mindset- te ontwikkelen.
Om ieder gelijke kansen op ontwikkeling van sporttalenten te geven, is een (gestructureerde) samenwerking tussen verschillende partijen nodig. Zoals vakleerkrachten in het basisonderwijs van verschillende scholen, BSO, trainers en coaches bij sportclubs en buurtsportcoaches die in de buurt actief zijn.
De agenderende fracties zijn benieuwd op welke mogelijke manieren samenwerkingen tussen verschillende partijen als het onderwijs, sportclubs, buurtsportcoaches e.d. kunnen worden samengebracht, om zo toe te werken naar een breed gedragen ontwikkeling van jeugd op sporten en bewegen. Ook willen de fracties graag vanuit het onderwijs weten of een dergelijke aanpak aansluit op de eigen activiteiten van de scholen en hoe ze die willen en kunnen vormgeven.
In Almere wordt het benutten en stimuleren van de ontwikkeling van talenten in de sport en bewegen bij jeugd gedaan via het Almere Kenniscentrum Talent. Een ander voorbeeld waar de ontwikkeling van het talent van het kind centraal staat, is de Ruud Nistelrooy Academy. De fracties horen graag input van deze experts hoe zij deze brede en integrale aanpak gerealiseerd hebben.
Ook willen de agenderende fracties weten op welke manieren de afdelingen sport en onderwijs kunnen samenwerken en welke kansen zij zien om zo’n brede integrale aanpak op gebied van sport en onderwijs te realiseren. Hierbij valt te denken aan het ontwikkelen van een leerlijn welke door BSO, sportclubs en vakleerkrachten worden gebruikt. Maar ook wat zijn de mogelijkheden en kansen om het Atheletics Skills Model (ASM) te koppelen aan bewegingsonderwijs en aanbod van sportclubs.
Bijlagen
-
4
Tijd: 21.00 - 23.00 uur
Beleidsveld: Ruimtelijke Ontwikkeling/ wethouder Klaas Verschuure
Digitale raadsinformatiebijeenkomst: raadsleden gaan in gesprek met ambtenaren
Agenderenden: Jelmer Schreuder, D66, Martijn van Dalen, VVD, Jantine Zwinkels, CDA
Motivatie: De locatiekeuze voor het Ronald McDonaldhuis ligt gevoelig en leidt tot stevig debat over de belangenafweging die hierbij gemaakt moet worden voor wat betreft de gebiedsontwikkeling, het erfgoed, het landschap, de natuur en de belangen van jonge patiënten en hun ouders. De gemeenteraad heeft op 18 februari ruimte gevraagd aan de provinciale staten om tot een integrale afweging te kunnen komen, en de staten hebben zich niet uitgesproken over de locatiekeuze en de gemeenteraad hiervoor eerst aan zet gelaten. Fracties willen informatie ophalen bij gebiedspartners, belanghebbenden en ambtenaren over de mogelijkheden en belemmeringen voor de locatiekeuze voor nieuwbouw van het Ronald McDonaldhuis. Hierbij staan de volgende vragen centraal: 1. Welke rol speelt de verplaatsing van het Ronald McDonaldhuis in het totaal van de ontwikkelingen op het USP? 2. Welke locatie heeft de voorkeur en waarom? 3. Hoe zwaar weegt het belang om het Ronald McDonaldhuis op een korte afstand tot de kinderziekenhuizen te plaatsen? 4. Welke belemmeringen spelen er op verschillende locaties en zijn die overkomelijk?Bijlagen
-
5
Tijd: 21.15 - 22.45 uur
Beleidsveld Energie / wethouder Lot van Hooijdonk
Digitale raadsinformatiebijeenkomst met twee onderdelen: 1. Toelichting door het College op het voorstel en beantwoording vragen raadsleden/ 2. gesprek tussen raadsleden, ambtenaren, bewoners en vastgoedeigenaren.
Agendeerders: Gertjan te Hoonte (VVD), Rachel Heijne (GL), Jelmer Schreuder (D66), Jan Wijmenga (CU), Henk van Déun (PVV), Jantine Zwinkels (CDA), Tessa Sturkenboom (S&S) en Maarten van Heuven (PvdD), Lau Bosse (PvdA), Stefan Gaillard (SBU).
Het college heeft de raad een voorstel doen toekomen voor de vaststelling van de transitievisie warmte. De transitievisie komt voort uit de ambities om het gebruik van aardgas af te bouwen. Het betreft hier deel 1 van de visie waarin het college onder andere kaarten voorlegt aan de raad die de ontwikkelrichting van een wijk aangeven. Het college geeft aan dat de transitievisie onderdeel wordt van de Omgevingsvisie. De raad heeft eerder diverse bijeenkomsten over de transitie gehad maar daarbij nog niet de uitgewerkte versie kunnen zien en bespreken. Ook heeft de raad zich eerder al specifieke laten informeren over warmteopslag. De fracties van VVD, GroenLinks, D66, ChristenUnie, PVV, CDA, S&S en PvdD willen zich daarom nader laten informeren over het voorstel en de consequenties daarvan en inwoners de kans geven daarop te reageren.
- Toelichting op het voorstel
De agenderende fracties willen graag een nadere toelichting op het voorstel, waarbij de toelichting specifiek is gericht op de onderstaande (verduidelijkende) vragen. Informatie die vooraf gedeeld kan worden ontvangt de raad graag vooraf zodat de RIB zich kan richten op de verduidelijking van de openstaande vragen. De vragen zijn verzameld en vooraf aan het college gestuurd.
Vragen:
- Een toelichting op de werking van de kaarten.
- In het plan lijken diverse transities te zitten, van gas naar warmtenet HT, van gas naar warmtenet LT, van HT naar LT. Graag een toelichting hoe de verschillende transities in elkaar zitten en welke consequenties dat op hoofdlijnen heeft voor bewoners, vastgoedeigenaren, producten en netbeheerders in een gebied.
- De 9 onderzochte scenario’s.
- De criteria om te komen tot gebiedsgerichte aanpak.
- De methode waarop maatschappelijke waarde is berekend en hoe dit zich verhoudt tot de andere principes inclusief de publieke waarden
- De samenhang van publieke waarden met de ontwikkelingen rondom nieuwe warmtewet
- Relatie met proefwijken
Deel II Reacties van bewoners & vastgoedeigenaren
Doel van dit deel is om bewoners en vastgoedeigenaren uit te nodigen en hen de kans te geven om zorgpunten te delen.Bijlagen
- Toelichting op het voorstel
-
5.1
Bijlagen
-
6
Tijd: 21.30 - 23.00 uur
Beleidsveld: Openbare Ruimte/ wethouder Kees Diepeveen
Digitale raadsinformatiebijeenkomsten: gesprek raadsleden met ambtenaren en betrokkenen
Agenderenden: Melody Deldjou Fard (GroenLinks), Rick van der Zweth (PvdA), Cees Bos
(SBU) en Ismail El Abassi (DENK)
Motivatie
Agenderende partijen zijn in afwachting van de brief van het college. We agenderen nu alvast een RIB en daarna een commissie debat om de stukken te bespreken.
In de RIB krijgen we graag een toelichting van de ambtenaren over het 1) gemaakte keuzes wat betreft de begraafplaats, 2) het proces tot nu toe, 3) de wijze voor een keuze van een exploitant en 4) het vervolg.
Graag krijgen we de gelegenheid tot vragen. Ook horen we graag betrokkenen en gaan we met hen in gesprek.Bijlagen
-
6.1
Bijlagen
-
6.2
Bijlagen