Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsinformatiebijeenkomst

dinsdag 5 januari 2021

19:30 - 22:30
Locatie

Digitaal

Voorzitter
Een raadslid is gespreksleider per bijeenkomst
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Tijd: 19.30 - 20.15
    Beleidsterrein: Werk en Inkomen, portefeuille Linda Voortman
    Digitale raadsinformatiebijeenkomst: gesprek tussen raadsleden, initiatiefnemer en betrokken ambtenaren.
    Agenderenden: Gert Dijkstra/Een Utrecht en de ondertekenaars van het burgerinitiatief.
    Motivering
    De woordvoerders Werk en Inkomen gaan in de RIB over het burgerinitiatief 1.000 buurtbanen graag in gesprek met de indiener en de op het beleidsveld betrokken ambtenaren. Tijdens de RIB willen ze graag:

    1. Verdiepende vragen aan de indiener stellen over het burgerinitiatief;
    2. Op basis van de schriftelijke reactie van het college op het burgerinitiatief 1.000 buurtbanen (volgt in de week voor het kerstreces) vragen stellen over onder meer:
    • in hoeverre de plannen haalbaar en uitvoerbaar zijn
    • in hoeverre het burgerinitiatief past bij de plannen die het college ontwikkelt/in voorbereiding heeft.

    Toelichting op het Burgerinitiatief:
    Het burgerinitiatief stelt de gemeenteraad voor om 1.000 buurtbanen in Utrecht te creëren voor langdurig werkzoekenden. Door bij buurt- en burgerorganisaties betaalde banen te creëren, komen werkzoekenden aan een baan en uit de bijstand.

  2. 2

    Tijd: 19.30 - 20.45 uur
    Beleidsveld: Grondzaken, Mobiliteit en Ruimtelijke Ontwikkeling/ portefeuillehouders: resp. de wethouders: Kees Diepeveen, Lot van Hooijdonk en Klaas Verschuure


    Digitale raadsinformatiebijeenkomst: gesprek tussen raadsleden, ambtenaren. en het betrokken adviesbureau ( DHV).
    Agenderenden:  Susanne Schilderman, Maarten Koning en Ellen Bijsterbosch (D66, Henk van Deun/David Bosch (PVV), Marijn de Pagter, Gertjan te Hoonte (VVD), Thijs Weistra (GroenLinks) en Bülent Isik (PvdA)


    Op 17 november en 20 november werden een raadsvoorstel, een raadsbrief en een intentiedocument over de toekomst van de Springweg garage de Visie Strosteeg aan de gemeenteraad toegestuurd. Eerder is door de wethouder aangegeven dat het parkeervrij en autoluw maken van de binnenstad en een actievere rol van de gemeente met betrekking tot parkeervoorzieningen de belangrijkste uitgangspunten zijn. Maar daarnaast is er nog een groot aantal aanvullende punten, zoals de kwaliteit van de openbare ruimte, vergroening, multifunctioneel gebruik van het gebouw, toegankelijkheid et cetera.
    Het project Visie Strosteeg is inmiddels in vier deelonderwerp onder te verdelen, namelijk de rol van de parkeergarage in het toekomstige parkeerbeleid in de binnenstad van Utrecht, het besluit over de toekomst van parkeergarage Springweg inclusief de vaststellingsovereenkomst, het opstellen van een ruimtelijke Visie Strosteeg en het vaststellen van een Intentiedocument (IDOC) voor het bouwplan Strosteeg 18-36. Om zorgvuldig te kunnen besluiten over de toekomst van dit gebied, willen we deze stukken in samenhang bespreken.
    De voorstellen roepen in relatie tot de eerder genoemde uitgangspunten meerdere vragen op van de fracties die zij graag voor zouden willen leggen aan de ambtelijke organisatie en DHV consultants . Van DHV ontvangen de agendeerders graag een toelichting over de totstandkoming van hun rapport en hun expertise op de schriftelijk ingediende vragen.
    De fracties hebben verder specifieke vragen opgesteld welke eveneens schriftelijk gesteld zijn aan het college. Deze vragen betrekken ze graag in de RIB.
    Daarnaast hebben de fracties specifieke vragen over de financiële afwikkeling zoals opgenomen in de geheime delen en willen daarover in een geheime bijeenkomst worden geïnformeerd.

  3. 2.3

  4. 3

    Tijd: 20.45 - 22.15 uur
    Beleidsveld: Onderwijs/ portefeuille wethouder Anke Klein
    Digitale raadsinformatiebijeenkomst: gesprek tussen raadsleden, ambtenaren, onderwijspartners uit de stad (onderwijshuisvesting) en overige experts.
    Agenderenden: Julia Kleinrensink (GroenLinks), Rachel Streefland (ChristenUnie), Hester Assen (PvdA), Mohammed Saiah (D66), Tess Meerding (VVD), Mahmut Sungur (DENK), Kenneth de Boer (SBU)


    De agenderende fracties willen in gesprek met ambtenaren, onderwijspartners uit de stad (onderwijshuisvesting) en overige betrokkenen om zo veel mogelijk van hun (technische) vragen ten aanzien van de nieuwe Verordening huisvesting scholen beantwoord te zien. Voor de meepraters denken zij aan:
    • vertegenwoordigers van Utrechtse schoolbesturen met specifiek kennis van onderwijshuisvesting
    • directie, leerlingen en leraren van verschillende scholen (waaronder de betrokken die ook zijn gesproken)


    De Rib bestaat uit 3 blokken (van elk 30 min.):
    Blok 1: toelichting van de gemeente Utrecht a.d.h.v. onderstaande vragen. Werkvorm is een gesprek, a.d.h.v. een korte en bondige presentatie.
    Onderwerp/vragen:
    • Een toelichting op de gekozen principes die ten grondslag liggen aan de nieuwe Verordening huisvesting scholen.
    • Uitleg van de afwegingen die zijn gemaakt om te komen tot de gemaakte keuzes. Wat is daarbij dan wel en niet meegenomen?
    • Er wordt gesproken over de samenwerking tussen de gemeente en schoolbesturen vanuit partnerschap en samenwerking. Wat heeft de samenwerking met scholen en besturen in de totstandkoming van de verordening opgeleverd voor de toekomst?
    • Wat betekenen de wijzigingen op het gebied van duurzame en gezonde schoolgebouwen?
    • Op welke wijze kan de nieuwe huisvestingsverordening ook bijdragen aan kansengelijkheid in Utrecht?


    Blok 2:
    • Reflectie van schoolbesturen (zo breed mogelijke vertegenwoordiging van schoolbesturen) op de nieuwe Utrechtse Verordening huisvesting scholen. Zij kunnen hun gedachten laten gaan over de ambities van de Utrechtse huisvestingsverordening (in hoeverre is deze anders/beter dan de vorige?), hoe zal de samenwerking verlopen en hoe zal de uitvoerbaarheid zijn? welke knelpunten kende de vorige verordening volgens hen en hoe worden deze in de nieuwe verordening opgepakt? Welke zorgpunten zijn er nog voor de toekomst?
    • Hoe kijkt de stad aan tegen de nieuwe verordening die voorligt? (meepraters; scholen, ouders, leerlingen)


    Blok 3: centraal laatste blok met daarbij de volgende thema’s:
    • Wat betekenen de wijzigingen voor de ontwikkeling van integrale kindcentra?
    • Hoe komt de stedelijke inzet op kansengelijkheid terug in de nieuwe onderwijshuisvesting?
    • Is het denkbaar dat scholen met de gemeente en schoolbesturen onderling afspraken maken over de omvang en groei van scholen?
    • Wat gaat het nieuwe aanmeldbeleid opleveren in relatie tot onderwijshuisvesting (gaat meer rust en overzicht door transparant aanmeldbeleid leiden tot inzichtelijkere en eerdere huisvestingsvragen en afspraken daarover?)
    • Andere thema’s die meepraters aandragen

  5. 3.2

  6. 4

    LET OP DEZE BIJEENKOMST IS UITGESTELD


    Digitale informatiebijeenkomst georganiseerd door het College
    Agenderenden: Verzoek van wethouder Verschuure en inmiddels ondersteund door de fracties van D66, VVD, SBU, CDA en GroenLinks.


    Tijdens de commissievergadering van 7 november 2019 heeft wethouder Verschuure de raad toegezegd om een college-informatiebijeenkomst (tegenwoordig RIB) te beleggen waarin met de raad een ‘klantreis’ door het Utrechts planproces (UPP) wordt gemaakt.
    Doel van de bijeenkomst is om de raad meer inzicht te geven in het UPP en in de keuzes die gedurende het proces worden gemaakt


    Naleving van de bijeenkomst heeft even op zich laten wachten, omdat oorspronkelijk een fysieke bijeenkomst werd voorgestaan en onze maatregelen in verband met de Covid-19 pandemie een dergelijke bijeenkomst in de weg zat. Ook speelde enkele woordvoerders een tijdje met het idee van deze bijeenkomst een verdere uitbouw te maken naar een eigen RIB en is hier even op gewacht. Dit is echter niet meer het geval en van de oorspronkelijk bedachte fysieke bijeenkomst is een digitale bijeenkomst gemaakt