Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 18 december 2025

10:00 - 23:00
Locatie

Stadhuis Raadszaal, Stadhuisbrug 1

Voorzitter
Sharon A.M. Dijksma

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 4
    Geheimhouding
  4. 7

    Status: A


    Het dagelijks bestuur van de raad stelt de raad voor te besluiten:
    1. Op voorstel van de fractie van GroenLinks op grond van het bepaalde in artikel 6 lid 1 van de Verordening op de raadscommissies gemeente Utrecht, de volgende niet-raadsleden te benoemen als commissielid:
    o Dennis van Vugt
    2. Op voorstel van de fractie van BIJ1, op grond van het bepaalde in artikel 6 lid 1 van de Verordening op de raadscommissies gemeente Utrecht, de volgende niet-raadsleden te benoemen als commissielid:
    o Chiara Fakkel
    3. Op voorstel van de fractie van CDA, op grond van het bepaalde in artikel 6 lid 1 van de Verordening op de raadscommissies gemeente Utrecht, de volgende niet-raadsleden te benoemen als commissielid:
    o Marina Slijkerman
    4. Op voorstel van de fractie van LINK, op grond van het bepaalde in artikel 6 lid 1 van de Verordening op de raadscommissies gemeente Utrecht, de volgende niet-raadsleden te benoemen als commissielid:
    o Maaike de Vos

  5. 8

    Status: A


    Het dagelijks bestuur van de raad, de Commissie Personeelszorg Raadsfunctionarissen gehoord hebbende, stelt de raad voor te besluiten: 
    1. Mevrouw C. Hummelen te benoemen als plaatsvervangend gemeentelijke ombudsman

  6. 9

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
    1. Akkoord te gaan met het vaststellingsrapport met daarin de beantwoording van de zienswijzen en het voorstel om wijzigingen in het TAM-omgevingsplan Herontwikkeling Reitdiepstraat, Rivierenwijk te verwerken.
    2. Het TAM-omgevingsplan Herontwikkeling Reitdiepstraat, Rivierenwijk, dat bestaat uit het digitale bestand NL.IMRO.0344.BPTAMHERREITDIERIV-VA01 en het omgevingsplan aanvult met regels vast te stellen, waarmee:
    a) De initiatiefnemer 154 sociale huurwoningen realiseert, waarvan 119 appartementen en 35 grondgebonden woningen, inclusief 13-20 wooneenheden voor Lister;
    b) De openbare ruimte waaronder de Reitdiepstraat wordt heringericht en wordt ingezet op maximaal vergroenen conform het ‘groen, tenzij’ principe;
    c) Duurzaamheidsambities worden vormgegeven conform de prestatieafspraken 2020-2024.

  7. 10

  8. 11

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
    1. Bijgevoegde reactiebrief aan de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) vast te stellen als zienswijze op de Ontwerp Bestuursrapportage RUD 2025 met tweede begrotingswijziging 2025, waarin de raad:
    - nadere toelichting vraagt over de teruggedraaide bezuiniging op kantoorruimte en kan instemmen met:
    - de inhoud van de documenten
    - de onttrekking van gevraagde middelen uit bestemmingsreserves.

  9. 12

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
    1. Akkoord te gaan met het vaststellingsrapport met daarin het voorstel voor ambtshalve wijzigingen in de motivering van het TAM-omgevingsplan Warmtesysteem Beursgebied, aangaande de toetsing van de duurzaamheid van warmtesystemen die niet aangesloten worden op het collectieve systeem.
    2. Het TAM-omgevingsplan Warmtesysteem Beursgebied, dat bestaat uit het digitale bestand NL.IMRO.0344.BPTAMWARMBEURSGEB-VA01, vast te stellen, dat het omgevingsplan van de gemeente Utrecht aanvult met regels voor:
    a. verplichte aansluiting van nieuwbouw op het Warmtesysteem Beursgebied tijdens de bouwperiode van 30 jaar, en;
    b. een vergunningstelsel waarmee andere duurzame oplossingen voor warmte kunnen worden toegestaan als uitzondering op de onder a genoemde verplichting.

  10. 13

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
    1. Het Normenkader rechtmatigheid 2025 behorende bij de jaarstukken 2025 vast te stellen, waarin een overzicht wordt gegeven van alle geldende externe en interne wet- en regelgeving die van toepassing is bij het opstellen van de jaarstukken 2025 (inclusief de rechtmatigheidsverantwoording).

  11. 14

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
    1. De Verordening onroerende-zaakbelasting 2026 gemeente Utrecht vast te stellen, waarin de tarieven zijn aangepast met de jaarlijkse inflatie (2,2%), conform de nota Lokale heffingen en waardeontwikkeling.

  12. 15

    Status: A


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
    1. De Eindejaarswijziging Programmabegroting 2025 vast te stellen, waarmee technische mutaties en de administratieve verwerking van besluiten van de gemeenteraad worden opgenomen in de Programmabegroting 2025 en de meerjarenraming.

  13. 16

    Status: B


    Maarten van Heuven stelt de raad voor te besluiten:
    1. Het college op te dragen om in de onderhandelingen met de Algemene Utrechtse Hengelaars Vereniging (AUHV) maximaal in te zetten op de volgende punten:
    a. Uitbreiden van het aantal hengelvrije wateren in Utrecht naar tenminste de wateren in de volgende ecologisch waardevolle parken en groengebieden: wateren en poelen in Natuurgebied Zuilen, grachten van Fort de Gagel, watergang ten oosten van Tuinenpark de Driehoek, noordelijke gracht van Fort de Bilt & watergang ten zuiden van Fort de Bilt in Natuurpark Bloeyendaal grachten en watergangen rondom Lunet 2, 3 en 4 en de hele Haarrijnseplas (zie kaarten in bijlage 1), alsook naar bij sluizen en gemalen en ecologische oevers voor zover deze wateren gemeentelijk eigendom zijn zoals beschreven in bijlage 2.
    b. Stoppen met het gebruik van weerhaken
    c. Stoppen met het gebruik van lood bij het hengelen
    d. Stoppen met het gebruik van leefnetten, ook bij goedgekeurde wedstrijden
    e. Niet meer dan één hengel per hengelaar toe te staan
    f. Het stoppen met het uitzetten van gekweekte vissen in gemeentelijke wateren
    g. Bij een watertemperatuur van 25°C of hoger hengelaars oproepen niet te gaan hengelen en hengelen verbieden bij een watertemperatuur van 27°C of hoger
    h. Te stoppen met het uitgeven van Dagpassen en Weektoestemmingen en de gehuurde, gemeentelijke wateren niet meer in te brengen in de gezamenlijke lijst van Nederlandse viswateren
    i. Handhaving in de hele gemeente op het hebben van een geldige VISpas en op het achterlaten van vistuig
    j. Geen vislessen meer op scholen te verzorgen
    2. Het besluit tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Utrecht 2010, partiële herziening Artikel 2:38b Verbod voeren van dieren vast te stellen
    3. Het college op te dragen de raad tijdig en regelmatig te informeren over de verlenging van het contract met de AUHV

  14. 17

    Status: B


    L. Bode stelt de raad voor te besluiten:
    1. Het visiedocument ‘Geld voor U’ (bijlage 1) vast te stellen met de leidende principes:
    a) ‘Onze regelingen vormen samen een eenvoudig geheel', en
    b) ‘We geven inwoners regie over hun uitgaven’
    2. Het college opdracht te geven in de beleidsnota financiële bestaanszekerheid “Gelijke kansen voor een zeker bestaan” 2024 - 2028 het leidende principe ‘Onze regels en processen zijn eenvoudig’ te vervangen door ‘Onze regelingen vormen samen een eenvoudig geheel’, en het leidende principe ‘We geven inwoners regie over hun uitgaven’ toe te voegen.
    3. Met ingang van 1 januari 2028 15,1 miljoen euro structureel over te hevelen uit de programma's Werk, Toekomstbestendige Economie en Bestaanszekerheid, Kansrijk Opgroeien, Volksgezondheid, Levendige en Gezonde Stad naar het U-pasbudget. Dit bedrag omvat budgetten voor beleidsvrije regelingen, subsidies en uitvoeringskosten, zoals gespecificeerd in het visiedocument ‘Geld voor U’, waaronder in ieder geval:
    a) Een deel van de Individuele Inkomenstoeslag (Verordening Individuele Inkomenstoeslag) , waarbij het normbedrag wordt verlaagd naar € 50 per jaar, de inkomensgrens wordt aangescherpt van 125 % naar 101 % van het wettelijk sociaal minimum en het duurcriterium wordt vastgesteld op minimaal vijf jaar
    b) De beleidsregel Vrijwillige inzet voor elkaar;
    c) De beleidsregel Inwoners doen mee en zorgen voor elkaar (Opdracht Sport Utrecht, Herstel en veerkracht Utrechtse Jeugd);
    d) Het budget Vrijwillige inzet voor elkaar – Weekje Weg;
    e) De structurele middelen binnen het programma Werk, Toekomstbestendige Economie en Bestaanszekerheid te betrekken bij dit voorstel, te weten € 300.000 voor de Actieagenda Utrechters Schuldenvrij (coalitieakkoord 2022) en € 450.000 voor Dienstverlening en samenwerking stad uit de Beleidsnota Financiële Bestaanszekerheid 2024–2028
    f) Het buitenwettelijk begunstigend beleid binnen de Beleidsregel Bijzondere Bijstand af te bouwen, door de buitenwettelijke onderdelen te beëindigen. De voorziening woninginrichting voortaan te verstrekken als lening. Van het vrijgekomen budget wordt de eerste € 810.000 gebruikt ter dekking van de ingeboekte bezuiniging vanaf 2028. Het resterende deel van het vrijgekomen budget vermeerderd met de overige buitenwettelijke bijzondere bijstand, vormt de dekking van de PM-post ter hoogte van € 1 miljoen. De medische kostenregeling op te nemen als PM-post van € 500.000 ter mogelijke dekking van dit voorstel;
    g) De vrijval van middelen uit de studietoeslag, geraamd op € 1,8 miljoen, op te nemen als dekking voor dit voorstel, onder voorbehoud van de definitieve uitname door het Rijk uit het gemeentefonds na overheveling van de regeling naar DUO.
    h) Uitvoeringskosten (inclusief ondersteunende staf, KCC, DOCK, JoU)
    4. Het college opdracht te geven om de medische kostenregeling in 2026 te evalueren op benutting en, indien de regeling beperkt wordt gebruikt, deze te beëindigen en het budget als structurele dekking aan dit voorstel toe te voegen.
    5. Het ‘Besluit tot wijziging van subsidieverordening U-pas gemeente Utrecht’ (bijlage 2) vast te stellen en dienovereenkomstig de beleidsnota financiële bestaanszekerheid “Gelijke kansen voor een zeker bestaan” 2024 – 2028 aan te passen.
    6. Het ‘Besluit tot wijziging van de Verordening Individuele Inkomenstoeslag gemeente Utrecht met ingang van 1 juli 2027 vast te stellen en dienovereenkomstig de beleidsnota financiële bestaanszekerheid “Gelijke kansen voor een zeker bestaan” 2024 – 2028 aan te passen.

  15. 17.1

  16. 18

    Status: B


    Louise de Vries stelt de raad voor te besluiten:
    1. De rechten van de Utrechtse natuur te erkennen en in lijn daarmee uit te spreken dat niet- menselijk leven om ons heen belangen heeft die mee moeten worden gewogen in gemeentelijk beleid, bestuurlijke besluitvorming en samenwerking;
    2. Het college opdracht te geven om;
    1. Uit te spreken dat niet-menselijk leven om ons heen belangen heeft die mee moeten worden gewogen in gemeentelijk beleid, bestuurlijke besluitvorming en samenwerking;
    a. Deze uitspraak proactief te communiceren richting alle beleidsvelden binnen de gemeentelijke organisatie;
    b. In samenwerking de stem van de natuur een plek te geven door deze werkwijze nader uit te werken en te borgen via aanstelling van een kwartiermaker en het benoemen van een onafhankelijke voogd die deze stem kan vertegenwoordigen, te beginnen met de uitvoering van een tweetal pilots als proeftuin voor deze voogd;
    c. Op basis van de uitkomsten van deze pilots deze werkwijze te verwerken in de werkinstructies gekoppeld aan de implementatie van de Nota Samen Stad Maken;
    d. Op basis van de uitkomsten van deze pilots in afspraken met initiatiefnemers bij ruimtelijke ontwikkelingen voor te leggen dat de stem van de natuur, zoals vertegenwoordigd door de onafhankelijke voogd, gehoord dient te worden in samenwerkingstrajecten;
    e. Een evaluatie van deze werkwijze mee te nemen in reguliere evaluatiemomenten van Samen Stad Maken;
    2. In gesprek te gaan met andere gemeenten, de VNG, en initiatieven op dit terrein over het belang van het erkennen van de rechten van de natuur en om kennis uit te wisselen over de manieren waarop dit verankerd kan worden in gemeentelijk beleid en bestuurlijke besluitvorming en samenwerking;
    3. De beweging voor de Rechten van de Natuur te volgen en;
    a. uit te spreken dat de gemeente Utrecht deze beweging actief steunt;
    b. richting de landelijke overheid te lobbyen voor het toekennen van rechtspersoonlijkheid aan de natuur;
    c. zodra het juridisch mogelijk is om rechten te verlenen aan de natuur uit te werken hoe dit in gemeente Utrecht vorm krijgt;

  17. 19

    Status: B


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
    1. De Nota van Uitgangspunten fase 2 Merwede vast te stellen, waarmee we blijven voortbouwen op de kaders uit de Omgevingsvisie Merwedekanaalzone deel 2 en het Stedenbouwkundig Plan Merwede en de afspraken die zijn vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Merwede (incl. 3 addenda), en de volgende geoptimaliseerde uitgangspunten te hanteren:
    a. Concentratie van de geplande 600 parkeerplaatsen in twee bovengrondse parkeergebouwen aan twee bestaande plekken in Merwede waar gemotoriseerd verkeer toegelaten is om de garages te bereiken (de zogenaamde “inprikkers”);
    b. Toevoeging van een extra buurtplein voor groen en ontmoeten aan de Koningin Wilhelminalaan, op de plek waar in het Stedenbouwkundig plan (SP) een reservering voor een extra ‘inprikker’ was opgenomen, waarmeedeze ‘inprikker’ komt te vervallen;
    c. Een deel van het werkprogramma in binnenterrein B15, 550 m² maatschappelijke voorzieningen en kinderopvang krijgt een andere plaats in het gebied, waarbij de eerder toebedeelde vierkante meters gelijk blijven;
    d. ten aanzien van het woningbouwprogramma:
    i. gelijk houden van het percentage en aantal betaalbare woningen van de 1.750 woningen aan hetgeen is opgenomen in de Omgevingsvisie Merwedekanaalzone deel 2, het Stedenbouwbouwkundig Plan Merwede en de Samenwerkingsovereenkomst Merwede;
    ii. Opvolging van motie 21/M340 met een onderzoek naar onzelfstandige studentenhuisvesting in sociale huur bovenop de 1.750 woningen;
    iii. voor de middenhuurwoningen in fase 2 dezelfde afspraken als de middenhuurwoningen in fase 1, conform de eerdere besluiten in het kader van de Utrechtse Aanpak voor woningbouw.
    2. Het aantal woningen in de Merwedekanaalzone naar 10.900 te laten groeien op basis van eerdere raadsbesluiten en raadsuitspraken, waarbij het aantal woningen in de toekomst binnen de mobiliteitskaders nog kan toenemen, en de omgevingsvisie Merwedekanaalzone deel 2 hierbij indien nodig op onderdelen aan te passen als onderdeel van het wijzigen van het omgevingsplan voor Merwede fase 2.

  18. 20

    Status: B


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
    1. Het Masterplan Overvecht Centrum, inclusief Verdieping en achtergrond, vast te stellen, met als belangrijkste onderdelen:
    a. Het is een maatschappelijke gebiedsontwikkeling met een sterke, eigen Overvechtse identiteit, veel ruimte voor ontmoeting en gemeenschapsvorming.
    b. Het gebied verandert van een monofunctioneel gebied gericht op boodschappen doen in een nieuwe hoogstedelijk gemengde buurt, waarbij het winkelcentrum geheel wordt vernieuwd en er (maatschappelijke) voorzieningen bij komen.
    c. Het gebied krijgt een toevoeging van circa 2.500 woningen in een gemengd woonprogramma, geschikt voor o.a. senioren, jongeren, starters en bijzondere doelgroepen uit Overvecht en daarbuiten.
    d. Het gebied krijgt een kwaliteitsslag waarin de auto uit het zicht verdwijnt en de voetganger en fietser voorop staan.
    e. Het gebied krijgt brede straten en nieuwe pleinen en binnenhoven, deze worden ‘groen tenzij’ ingericht en de verbinding met het omliggend groen wordt versterkt.
    f. Het gebied wordt verduurzaamd en klimaatbestendig.
    g. Het is randvoorwaardelijk dat voor de opening van de eerste parkeergarage (verwacht niet eerder dan 2029) betaald parkeren in Overvecht is ingevoerd en de venstertijden voor het parkeren op straat in Overvecht Centrum en de directe omgeving gelijk zijn aan de openingstijden van de winkels.
    h. Het voortzetten van de samenwerking met de wijk, eigenaren en gemeente met het open planproces.
    2. De beleidsregel ‘Beeldkwaliteitsplan Overvecht Centrum’ vast te stellen waarin:
    a. gebiedsspecifieke kaders, doelen en uitgangspunten voor de nieuwe ontwikkeling worden gegeven,
    b. de sturing op de integrale kwaliteit wordt voorzien door middel van een nog in te richten breed kwaliteitsteam,
    c. de beleidsregel gaat gelden als toetsingskader voor de Commissie Omgevingskwaliteit als aanvulling op de beleidsregel Welstandsnota "De Schoonheid van Utrecht" en het beleidsniveau wordt gewijzigd van ’open’ naar ‘stimulans’ en van de bebouwingstypologie “compacte stedenbouw” naar “ontwikkelingsgebied”.
    3. Een grondexploitatie voor fase 1 en 2 te openen en de autoparkeergarages en de openbare fietsenstalling in fase 1 en 2 in eigendom te nemen en te exploiteren.
    4. Een onderzoeksopdracht te geven aan het college zoals opgenomen in de bijlage ‘Onderzoekslijnen en -vragen bij parkeerexploitatie’ om zo bij de vaststelling van de kredietaanvraag voor de eerste parkeergarage (verwacht 2027) een financieel haalbaar voorstel ter besluitvorming aan de gemeenteraad voor te leggen met de definitieve parkeertarieven en indien aan de orde een aangepaste eigendoms- en exploitatievorm.

  19. 21

    Status: B


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
    1. De bevoegdheid te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders om het omgevingsplan vast te stellen voor de realisatie van tijdelijke (nood)stroomgeneratoren voor maximaal 15 jaar op het nieuw te realiseren bedrijvenpark Strijkviertel.

  20. 22

    Status: B


    1. Het college op te dragen om conform artikel 71 van de Huisvestingsverordening, een experiment ‘inschrijfduurverlenging’ uit te werken in de nadere regel Huisvestingsverordening Utrecht, naast de vereisten uit artikel 71, lid 2 met de volgende kaders:
    a. De regeling geldt voor de huidige bewoners van Place2BU met een vast contract;
    b. De regeling geldt voor de bewoners van SSH die via het project Goeie Buur zijn ingestroomd;
    c. De inschrijfduur wordt verlengd tot 11 jaar en geldt voor maximaal één jaar;
    d. De regeling geldt tot het einde van de looptijd van de huidige Huisvestingsverordening en maximaal tot 1 juli 2027;
    e. De uitkomsten van het experiment in de vorm van een evaluatie worden gedeeld met de raad.
    2. Dit raadsbesluit direct in werking te laten treden op grond van artikel 1:4 lid 1 Verordening raadgevend referendum gemeente Utrecht.

  21. 23

    Status: B


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor te besluiten:
    1. De Beleidsnota Risicomanagement “Voor elk spannend traject een risicosessie” inclusief bijlage vast te stellen, onder intrekking van de Nota Risicomanagement en weerstandsvermogen uit 2019, met als belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de oude nota:
    a) Een integrale benadering van risico’s bij maatschappelijke ambities en doelstellingen plus de maatregelen daarbij, in plaats van de focus vooral op de financiële impact van risico’s en de gevolgen voor het weerstandsvermogen;
    b) De informatievoorziening over de belangrijkste risico’s naar de raad is vastgelegd in begrotingsprogramma’s, begrotingsparagrafen, beleidsnota’s en risicovolle projecten met in de breedte aandacht voor risico’s bij maatschappelijke ambities en doelstellingen, in plaats van de informatievoorziening toe te spitsen op financiële impact van risico’s in de paragraaf weerstandvermogen en risicobeheersing;
    c) Deze kaders waarmee we de afgelopen jaren al lerend steeds meer zijn gaan werken worden nu ook vastgelegd in beleid als basis voor verdere aanscherping van de informatievoorziening over risico’s naar de raad;
    d) De financiële kaders van de Nota Risicomanagement en weerstandsvermogen uit 2019 blijven van kracht en zijn integraal opgenomen in de bijlage, te weten:
    i. Hoofdstuk 4 “Weerstandsvermogen”, met daarin specifiek de kaders voor de onderbouwing van het weerstandsvermogen;
    ii. Bepaling uit hoofdstuk 3.3: “Voor risico's met structurele financiële gevolgen tellen alleen de verwachte gevolgen in de eerste drie jaar mee voor een dalend percentage, namelijk 100% in het eerste jaar, 50% in het tweede jaar en 25% in het derde jaar (totaal 175%)”.

  22. 24

    Status: B


    De commissie heeft uitgebreid gesproken over de ontwikkelingen op de Uithof en de samenwerkingsovereenkomst die is gesloten met de UU. De fracties VVD, GroenLinks en Student & Starter willen dit debat afronden met enkele voorstellen aan de raad.
    De VVD een voorstel indienen omtrent de aangegane beleidsbeperkende Samenwerkingsovereenkomst en een voorstel dat iedere inwoner zich veilig moet voelen op de Uithof.
    GroenLinks zal in ieder geval een voorstel doen dat zich richt op samenreisplekken en een voorstel over vergroening middels een voedselbos.
    Student & Starter komt met een voorstel om de wijk te versterken tot een volwaardige wijk.

  23. 25

    Status: B


    Op 27 november jl. is in de commissie Jeugd, Welzijn, Cultuur en Sport gedebatteerd over jeugdbescherming, naar aanleiding van de schriftelijke vragen over “De stem van het kind dat niet gehoord werd” en het inspectierapport “Als zelfs overheidsingrijpen kinderen geen bescherming biedt”. Zowel raad als college constateerden dat het jeugdbeschermingssysteem tekortschiet. De gemeente maakt deel uit van deze keten en draagt verantwoordelijkheid voor de veiligheid van Utrechtse kinderen, zoals ook uiteengezet in de Beleidsnota Jeugd ‘Samen opgroeien, samen opvoeden’.
    De fracties van D66, PvdA, Stadsbelang, Student & Starter en Volt zien nog ruimte om verder bij te dragen aan de oplossingen die nodig zijn om het jeugdbeschermingssysteem te helpen verbeteren.
    D66 komt met voorstellen over de samenwerking met zowel andere gemeenten als de landelijke overheid en een voorstel om de aanbevelingen uit het rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie Justitie en Veiligheid over te nemen.
    PvdA komt met voorstellen die de focus op meer betekenisvol contact en de stem van jongeren meer borgen.
    Stadsbelang komt met twee moties. Een die vraagt om duidelijker zicht op het aantal complexe echtscheidingen binnen Ondertoezichtstellingen en een motie die ingaat op de prevalentie en effect van huiselijk geweld binnen de aanpak complexe echtscheiding.
    Student & Starter komt met voorstellen over de ‘Jouw Ingebrachte Mentor' aanpak en voor mogelijkheden om matched care in Utrecht te bevorderen.

  24. 26

    Status: B


    In de commissie Energie(transitie), Duurzaamheid, Vastgoed en Wonen van 4 december jl. is gedebatteerd over hoe het staat met de Utrechtse studentenhuisvesting. Naar aanleiding van dit debat willen de fracties van Student & Starter, VVD, D66 en en Partij voor de Dieren nog enkele voorstellen indienen.
    Student & Starter gaat voorstellen doen om de ‘fast track’ toe te passen bij bouwprojecten met studentenwoningen, voor een IBB 2.0, om bij De Sterren te sturen op woongarantie, verbetering van het gebouw en de realisatie van nieuwe studentenhuisvesting bij eventuele sloop, en om de meldingsbereidheid bij onderhouds- en veiligheidsproblemen in studentencomplexen te vergroten. 
    De VVD zal voorstellen doen om sneller splitsen en omzetten mogelijk te maken zodat meer particuliere studentenwoningen kunnen worden toegevoegd. 
    D66 werkt aan voorstellen om de monumentale status van de laagbouw op het TWC-complex op te heffen en de verhouding tussen hospiteren en automatisch toewijzen te wijzigen. 
    De Partij voor de Dieren overweegt een voorstel gericht op verduurzaming.

  25. 27

    Status: B


    Op 4 december is in de commissie Energie(transitie), Duurzaamheid, Vastgoed en Wonen gesproken over de halfjaarlijkse voortgangsrapportage Realisatie sociale huisvesting 1e en 2e kwartaal 2025. Naar aanleiding hiervan hebben de fracties van ChristenUnie, DENK, VVD, CDA en D66 enkele voorstellen aan de raad om dit debat af te ronden.
    De fractie van de ChristenUnie dient een voorstel in om te blijven rapporteren over de voortgang op de treden uit het Uitvoeringsprogramma realisatie sociale huisvesting. Daarnaast overweegt de ChristenUnie een motie ter bevordering van tijdelijke woningen bij het Nieuwe Zandpad.
    De fractie van DENK overweegt een voorstel over het uitbreiden van buurtvoorrang tot ook de bestaande bouw (nu alleen voor nieuwbouw) en ook de andere leeftijdsgroepen (nu alleen ouderen en jongeren).
    De fracties van de VVD en CDA overwegen daarnaast ook te komen met een voorstel.
    D66 zal vragen om een toezegging met betrekking tot de opvolging van de motie 'Geef jongeren meer kans op een woning' (M285)

  26. 28

    Status: B


    In de commissie Veiligheid, Bestuur & Financiën van 6 november jl. is gedebatteerd over de veiligheidsproblematiek zoals die nu speelt in het stationsgebied. Naar aanleiding van dit debat willen de fracties van VVD, D66, BIJ1 en het CDA nog enkele voorstellen doen aan de raad om dit debat af te ronden.
    De VVD wil een voorstel indienen waarin we als raad uitspreken dat wij achter onze ambtenaren en dienders (zoals politie) staan en hen het vertrouwen geven om te handelen bij de aanpak van de problematiek onder het Bollendak.
    D66 heeft een voorstel om mee vast te leggen dat de nachtsluiting van Hoog Catharijne ten einde komt zodra de veiligheidssituatie verbetert.
    BIJ1 heeft een voorstel om de (verslavings)zorg uit te breiden als preventieve maatregel tegen de situatie onder het Bollendak.
    Het CDA wil een voorstel indienen voor een integrale aanpak van de problemen bij het Bollendak.

  27. 29

    Status: B


    In de commissie Volksgezondheid, Onderwijs, Werk en Economie van 19 december jl. is gesproken over onder andere de Rekenkamerbrief Uitvoeringsprogramma mentale gezondheid. De fracties van EenUtrecht, Student & Starter en Horizon hebben enkele voorstellen aan de raad om dit debat af te ronden.
    EenUtrecht wil een voorstel indienen om te borgen dat mentale gezondheid is en blijft. 
    Student & Starter komen met een voorstel voor een routekaart in het aanbod. 
    Horizon met een voorstel over specifieke genderaanpak voor suïcidepreventie.

  28. 30

    Status: B


    Op 27 november jl. is in de commissie Jeugd, Welzijn, Cultuur en Sport gedebatteerd over het verbeteren van bereik en gelijke toegang tot zwemles. De Partij van de Arbeid en GroenLinks willen ter afronding van dit debat een voorstel indienen om over te gaan naar één simpele regeling voor gratis zwemles voor alle Utrechtse kinderen met U-pas vanaf 5 jaar.

  29. 31

    Status: B


    In de commissie Jeugd, Welzijn, Cultuur en Sport van 27 november jl. is gesproken over de toekomst van sportpark Nieuw-Welgelegen. Naar aanleiding van deze bespreking over de varianten voor sportpark Nieuw-Welgelegen wensen de fracties van CDA, Volt, EenUtrecht en VVD bespreking in de raad. 
    Het CDA wil een voorstel doen dat perspectief biedt aan alle verenigingen op het sportpark binnen het tweede scenario. 
    EenUtrecht wil een voorstel doen om te zorgen dat er geen bestaande investeringen worden kapotgemaakt, en dat er een eerlijk (financieel) beeld komt van de varianten waarin uitplaatsing Dodgers meegenomen wordt.

  30. 32

    Status: B


    In de commissie Jeugd, Welzijn, Cultuur en Sport van 27 november jl. is gesproken over de evaluatie van het proces rondom de Cultuurnota 2025-2028. Naar aanleiding van dit debat hebben de fracties van D66, Volt, VVD en CDA enkele voorstellen aan de raad.
    D66 komt samen met Volt met een voorstel voor het betrekken van bewoners in het proces van de cultuurnota.
    VVD overweegt met een voorstel te komen voor het borgen van relevante punten uit de evaluatie cultuurnota 2025-2028 bij de opstelling van de nieuwe cultuurnota vanaf 2029. Versterking van de positie van de raad zal één van de uitgangspunten zijn voor de VVD.
    De CDA-fractie wil een voorstel doen om de kennis in de adviescommissie van de Utrechtse culturele infrastructuur te versterken.

  31. 33

  32. 34

    Status: B


    Op 11 december heeft de commissie Mobiliteit, Groen en Openbare Ruimte gesproken over de voorhangprocedure overdracht Merwedekanaal. De fracties van Partij voor de Dieren, Volt en Student & Starter willen dit debat afronden met enkele voorstellen aan de raad, zodat deze meegenomen kunnen worden bij het opstellen van de startnotitie voor de overdracht. Partij voor de Dieren komt met een voorstel om ruimte voor dieren als uitgangspunt op te nemen, Volt komt met een voorstel om voorwaardes voor biodiversiteit en waterkwaliteit vast te leggen. Student & Starter komt met een voorstel om het belang van roeiers op het Merwedekanaal goed te borgen.

  33. 34.2

  34. 35

    Status: B


    Op 11 december is in de commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën gesproken over het versterken van de ambtelijke organisatie rond financiën. Naar aanleiding van dit debat hebben de VVD en Volt nog voorstellen voor de raad.
    De VVD overweegt met een voorstel te komen voor versterking van de financiële paragraaf in de raadsvoorstellen.
    Volt komt met voorstel voor planning grip op investeringen.

  35. 36
    Actuele moties