Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsinformatiebijeenkomst

dinsdag 16 juni 2020

19:30 - 22:30
Locatie

Digitale raadsinformatiebijeenkomsten

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Tijd: 19.30 - 21.30 uur ( EINDTIJD  VERVROEGD )
    Beleidsveld: Openbare Ruimte/ wethouder Diepeveen
    Werkvorm: Digitale bijeenkomst tussen raadsleden en belanghebbenden.
    Agenderenden: Gertjan te Hoonte (VVD), Tessa Sturkenboom (S&S), fractie PVV, Erwin Viginia (GL), Susanne Schilderman (D66), Bulent Isik (PvdA), Sander van Waveren (CDA), Jan Wijmenga (CU), (Anne Sasbrink (PvdD), Tim Schipper (SP)


    Motivering agendering:
    Op 28 april 2020 is het Raadsvoorstel “Plan van Aanpak programma Wervengebied” naar de raad gestuurd. Dit betreft een raadsvoorstel in het dossier over Wal -en Kluismuren. Het plan vormt de uitwerking van het onderzoek naar de aanpak van de Wal -en Kluismuren waar de raad eerder een technische raadsinformatiebijeenkomst en een commissie over heeft gehouden. Nu het plan er ligt willen de fracties van VVD, Student & Starter, PVV, GL, D66, PvdA, CDA, CU, PvdD en SP graag een nadere toelichting en wil zij het gesprek aangaan met de stad, in het bijzonder de bewoners en eigenaren in het wervengebied, over de consequenties die het plan voor hen heeft. Op basis hiervan willen de raadsleden de opvolgende commissiebehandeling plannen. De raadsleden wensen ook andere verwante brieven in deze RIB te betrekken, zoals de raadsbief ‘Aslast gemeentelijke voertuigen binnenstad’ en het dossier Wal -en Kluismuren zoals dat eerder is opgesteld.


    Omdat de raadsinformatiebijeenkomsten digitaal vorm worden gegeven en om zoveel mogelijk ruimte te bieden aan deelnemers wordt de bijeenkomst in een aantal (opeenvolgende) digitale sessies ingedeeld, meepraters krijgen van tevoren te horen in welke sessie zij zitten:
    1. Gesprek met de ambtenaren, ruimte voor het kunnen stellen van vragen door de raadsleden over de aanpak en bekostiging.
    - De raadsleden leveren vooraf specifieke vragen aan. Op basis daarvan kunnen vooraf enkele verduidelijkende sheets gepresenteerd worden
    - De raadsleden nodigen voor dit blok mogelijk ook andere overheidspartijen uit, zoals het hoogheemraadschap.
    2. Ruimte voor meepraten door bewoners en/of eigenaren van wervenkelders en andere gebouwen in grachten gebied, die direct geraakt worden door het plan van aanpak.
    - Meepraters krijgen ruimte voor een korte inbreng waarna raadsleden vragen kunnen stellen.
    3. Ruimte voor overige insprekers uit de stad, zoals belangenverenigingen in de binnenstad van zowel bewoners als ondernemers.
    - Raadsleden verzoeken om de informatie die al ingebracht is in kader van andere trajecten, zoals de omgevingsvisie binnenstad, vooraf met hen te delen. Zij zullen hiervoor zover mogelijk ook vooraf kennis van nemen, zodat de focus kan liggen op wat specifieke onderdelen van het plan van aanpak.
    - Meepraters krijgen ruimte voor een korte inbreng waarna raadsleden vragen kunnen stellen.

  2. 1.2

  3. 1.3

  4. 1.4

    Bijlagen

  5. 2

    Tijd: 19.30 -21.00 uur
    Digitale Raadsinformatiebijeenkomst
    Beleidsveld: Werk en Inkomen/ wethouder: Linda Voortman
    agenderenden: Rick van der Zweth ( PvdA), Julia Kleinrensink ( GroenLinks), Anne-Marijke Podt (D66), Pim Steenbergen ( ChristenUnie), Tessa Sturkenboom ( Student & Starter), Ruurt Wiegant ( SP), Henk van Deún ( PVV) Mahmut Sungur (DENK) en Kenneth de Boer (SBU)


    Motivering agendering:
    De fracties van de PvdA, GroenLinks, D66, CU, S&S, SP, PVV en DENK gaan graag in op de uitnodiging om in gesprek te gaan over de eerste voortgang van Utrecht Schuldenvrij. Graag krijgen zij een korte toelichting over de evaluatie algemeen en een beoordeling van de gemeente over de stand van zaken tot nu toe. Daarna gaan ze graag het gesprek aan, samen met partners (bijvoorbeeld buurtteams, U-centraal, Stadsgeldbeheer, Platform Financieel Vrijwilligers, Armoede coalitie etc) uit de stad, over de ingezette koers.


    Graag besteden de fracties specifiek aandacht aan de volgende onderwerpen:
    • Ontwikkeling vroegsignalering;
    • Hoogte schuld bij start schuldregeling;
    • Ontwikkeling aantal schuldbewind (o.a. in verhouding tot de verwachtte bezuinigingen uit het coalitieakkoord);
    • Verhoogd bereik bewoners t.o.v. verwachtingen;
    • Ontwikkeling wachttijd Stadsgeldbeheer na de financiële impuls eind 2019 en ook de capaciteit  bij W&I in algemene zin;
    • Ervaringen werken met standaard saneren en de - nu niet genoemde - pilot voor het overnemen van schulden in Overvecht;
    • Rol van de gemeente als schuldeiser;
    • Hulpverlening zelfstandigen (vroegsignalering en passend aanbod);
    • Aanbevelingen evaluatie Kanteling schulddienstverlening en het vervolg hierop.

  6. 3

    Tijdstip: 19.30 - 20.30 uur
    Beleidsveld: Cultuur/ wethouder Anke Klein
    Werkvorm: Digitale bijeenkomst tussen raadsleden en betrokken ambtenaren
    Agenderenden:  Ellen Bijsterbosch (D66), Melody Deldjou Fard (GroenLinks), Anne Sasbrink (PvdD), Ilse Raaijmakers (PvdA), Jeffrey Koppelaar (Student & Starter), Pim Steenbergen (ChristenUnie), Bert Kos (CDA) en Marijn de Pagter (VVD)
    Motivering :
    De coronacrisis valt samen met (subsidie)procedures rondom de cultuurnota 2021-2024. Instellingen die voor 4 jaar subsidie hebben aangevraagd hebben hun plannen ingediend vóór de coronacrisis uitbrak. Zij verwachten voor de zomer een subsidiebesluit. Nieuwkomers die subsidie aanvragen voor 2 jaar, moeten de aanvraag uiterlijk 1 september 2020 indienen. De fracties van D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren, PvdA, Student & Starter, ChristenUnie en CDA willen geïnformeerd worden over de impact van corona voor het cultuurnotaproces in het bijzonder maar ook over de impact op de Utrechtse culturele sector in algemenere zin.


    De fracties hebben daarbij o.m. de volgende vragen:
    •           Zijn er nu al liquiditeitsproblemen bij instellingen (bijv. per 1 jul of 1 september)? Hoe inventariseert de gemeente dit?
    •           Zijn er ook instellingen die door geannuleerde activiteiten geld overhouden? Hoe gaan deze instellingen hier mee om? En hoe treedt de culturele zaken daarin op? Is culturele zaken slechts adviserend, worden er budgetten actief afgeroomd ten behoeve van andere instellingen? Graag een toelichting.
    •           In de raadsbrief Update gevolgen en aanpak coronavirus in Utrecht van 17 april jl. valt te lezen dat de schade voor de meerjarig gefinancierde instellingen t/m 1 juli € 7,6 miljoen zal bedragen. Wat betekent de verlenging van de maatregelen c.q. slechts zeer kleine versoepeling per 1 juni (musea open, 30 personen toegestaan in overige instellingen) en per 1 juli (100 personen) voor de schade?
    •           Hoe wordt de afweging gemaakt in wel of niet open gaan op deze kleine schaal en tussen enerzijds opengaan en grotere financiële schade oplopen c.q. financiële risico’s en anderzijds dicht blijven en daarmee geen cultureel aanbod kunnen bieden? Welke alternatieve vormen van programmering worden er verkend door de instellingen? Welke rol heeft culturele zaken hierin?
    •           Hoe landt het steunpakket cultuur van € 300 miljoen in Utrecht?
    • Welke meerjarig gesubsidieerde instellingen in Utrecht komen daar wel/niet voor in aanmerking?
    • Welke instellingen komen in aanmerking voor een bijdrage uit de € 30 miljoen voor lokale podia, theaters, musea? Zijn dat alleen de grote drie (TivoliVredenburg, het Centraal Museum en de Stadsschouwburg)? Is er al zicht op hoe de matchingsregeling eruit ziet?
    •           In hoeverre maken culturele instellingen gebruik van bestaande regelingen (zie het  memo van Berenschot i.s.m. Kunsten 92) en helpt de gemeente bijvoorbeeld bij het doen van aanvragen?
    •           Welke vormen van steun (versoepeling subsidievoorwaarden, stopzetten huren) zijn er reeds genomen vanuit de gemeente en wat behoort nog eventueel tot de mogelijkheden?
    •           Hoe gaan we om met instellingen in zwaar weer die opgaan voor de nieuwe cultuurnotaperiode?
    • Subsidieaanvragen voor 4-jaar zijn voor 30 januari ingediend, het subsidiebesluite volgt voor eind juli. Deze instellingen hebben plannen inclusief een begroting/financieel beeld gemaakt vóór de coronacrisis.
    • De deadline voor het indienen van 2-jarige subsidie is 1 september 2020. Instellingen moeten plannen maken en indienen middenin de coronatijd. Zij zijn nu niet meerjarig gefinancierd en hebben maar beperkt/geen extra steun vanuit het steunpakket van het Rijk
    •           Het Werkplan Huisvesting Creatieve Sector (waar we nog een update van krijgen) is van belang voor het culturele ecosysteem. Er zijn best een aantal plekken die maar beperkt/geen subsidie ontvangen en dus ook maar beperkt/geen aanspraak maken op steun. Denk bijvoorbeeld aan dB's, De Nijverheid etc. Hoe gaan we daar mee om?

  7. 4

    Tijd: 21.00 - 22.30 uur
    Digitale Raadsinformatiebijeenkomst
    Beleidsveld: Maatschappelijke Ondersteuning/ wethouder: Maarten van Ooijen
    agenderenden: Anne-Marijke Podt (D66), Dimitri Gilissen (VVD), Rachel Streefland (CU), Ilse Raaijmakers (PvdA), Marcel Vonk (GL), Kenneth de Boer(SBU)


    Motivatie:
    Het lijkt erop dat met dit voorstel twee zaken worden gedaan:
    1. De raad stelt een transformatiebudget vast voor andere gemeenten (voorlopig 1,6 mln)
    2. De raad geeft een hoog-over procesmatige inzet mee aan het college voor verdere gesprekken met de U16. Deze inhoud is nog beperkt inhoudelijk (wel: hoe gaat Utrecht samenwerken, niet: wat vindt Utrecht belangrijk op inhoud)
    Met name dat laatste roept wat vragen op: want komt er nog een moment waarop de raad dat laatste kan meegeven? Of moet dat uit de eerdere regionale visie komen? Het is de agenderende fracties nog niet helemaal duidelijk. Over het proces, en hoe de raad kan sturen is bij de regionale visie al een motie over aangenomen. Het lijkt goed hier in de RIB nog eens op terug te komen om te kijken aan welke knoppen de raad wanneer kan draaien.


    Verder hebben de fracties van D66, VVD, CU, GL , SBU de volgende vragen:
    * Hoe verloopt het proces met de regio nu precies? Er lijken veel onzekerheden in het plan waar de gemeente Utrecht weinig invloed op heeft (denk aan het aantal woningen dat wordt gerealiseerd in andere gemeenten en de opzet van ambulante ondersteuning daar). Hoe wordt hier mee omgegaan, hoe worden afspraken gemaakt over wat er wordt gerealiseerd met de transformatiegelden, op welke wijze wordt gekeken of regio’s er ‘klaar’ voor zijn en wat gebeurt er als dit niet (op tijd) zo is
    * Hoe wordt omgegaan met het transformatiebudget? Is gemeente Utrecht de enige die bijdraagt aan deze pot? En wie beslist waar het aan uitgegeven wordt?
    * Hoe worden afspraken gemaakt om te zorgen dat mensen niet buiten de boot vallen? Wat als de ene gemeente meent dat iemand rechthebbend is maar niet daar en de andere meent dat iemand niet rechthebbend is?


    Naast bovenstaande technische vragen aan ambtenaren horen de agenderende fracties tijdens deze RIB ook graag van Utrechtse aanbieders/partners Maatschappelijke Opvang/Beschermd wonen (Leger des Heils, Tussenvoorziening, Lister) die ook in ander gemeenten werken: hebben zij vertrouwen in de stappen die nu worden gezet? En hoe zien zij hun rol als opdrachtnemer van straks 16 gemeenten?